Τα αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο και το σύνολο της χρήσης παρουσιάζει σήμερα η ΔΕΗ με τους αναλυτές να εκτιμούν πως θα ξεπεραστεί η πρόβλεψη της διοίκησης για EBITDA το 2022.
Το κλίμα που έχει διαμορφωθεί μετά και την εξαγορά της ΕΝΕL Ρουμανίας αναμένεται να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο ενώ οι εκτιμήσεις των αναλυτών είναι αισιόδοξες.
Συγκεκριμένα, η Piraeus Securities προβλέπει έσοδα 11,3 δισ. ευρώ αυξημένα κατά 98%, επαναλαμβανόμενο EBITDA 938 εκατ. ευρώ, δημοσιευμένο EBITDA 693 εκατ. ευρώ και ζημιές 109 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά της η Optima Bank περιμένει ένα δυνατότερο τέταρτο τρίμηνο.
Εκτιμά πως θα ξεπεράσει τον στόχο της διοίκησης και τα EBITDA θα ανέλθουν στα 927 εκατ. ευρώ. Ο τζίρος στο σύνολο της χρήσης αναμένεται στα 11,4 δισ. ευρώ από 5,706 δισ. ευρώ το 2021 και η τελική γραμμή θα έχει ζημία 148 εκατ. ευρώ από 18 εκατ. ευρώ.
Το δημοσιευμένο EBITDA αναμένεται στα 651 εκατ. ευρώ μειωμένο κατά 21%.
Διαφορετική είναι η πρόβλεψη της Euroxx: πωλήσεις 9,78 δισ. ευρώ, EBITDA 865,5 εκατ. ευρώ και ζημία 250,7 εκατ. ευρώ.
Η Eurobank Equities πάλι προβλέπει επαναλαμβανόμενο EBITDA κοντά στα 900 εκατ. ευρώ μετά και την τελευταία παρουσίαση του ομίλου και τη συμφωνία με την ENEL, με τον καθαρό δανεισμό να είναι περίπου στα 1,4 δισ. ευρώ λόγω της σημαντικής εκκαθάρισης κεφαλαίου κίνησης στο τέταρτο τρίμηνο.
Νέο τοπίο
Την ίδια ώρα, στις τρεις αλλαγές με μόνιμα χαρακτηριστικά που άφησε η ενεργειακή κρίση στη λιανική αγορά ηλεκτρικού ρεύματος αναφέρθηκε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ κ. Γιώργος Καρακούσης μιλώντας σε πάνελ για το μέλλον της ελληνικής αγοράς ρεύματος και αερίου μετά την κρίση, στο πλαίσιο του Power & Gas Forum.
Οι αλλαγές αυτές συνοψίζονται στην απαίτηση του καταναλωτή για μεγαλύτερη διαφάνεια, στην εδραίωση της συμβουλευτικής των παρόχων προς τους καταναλωτές και, τέλος, στην αλλαγή της συνολικής εμπειρίας του καταναλωτή.
Όπως σημείωσε ο κ. Καρακούσης, η πρόσφατη κρίση ήταν πρωτόγνωρη τόσο σε μέγεθος όσο και σε διάρκεια οδηγώντας την αγορά και σε «νέους δρόμους».
Όπως τόνισε, δεν υπάρχει η έννοια του πλάνου σε περιόδους κρίσης. «Η κρίση αφήνει και αποτυπώματα με θετικό πρόσημο» υπογράμμισε, κάνοντας ειδική αναφορά στο μεγαλύτερο επίπεδο ωριμότητας τόσο από την πλευρά των καταναλωτών αλλά και από τους προμηθευτές. «Πρέπει όλοι να κάνουμε προσπάθεια» σημείωσε και συμπλήρωσε πως η αγορά έχει ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις νέες αυτές συνθήκες.
Ως προς τις μεταβολές που παρουσιάστηκαν στην αγορά και με δυναμική να αποτελέσουν μόνιμα χαρακτηριστικά της, αναφέρθηκε στα εξής:
– Αυξήθηκε η απαίτηση για διαφάνεια: Οπως ανέφερε, ο πελάτης πλέον απαιτεί περισσότερη διαφάνεια στην ενημέρωση από τους παρόχους. «Αναγκαστήκαμε όλοι στην αγορά –και ορθώς– να βρούμε τρόπους να εξηγήσουμε με απλό τρόπο το περίπλοκο σκηνικό που διαμορφώθηκε στους καταναλωτές» τόνισε υπογραμμίζοντας πως η ωριμότητα των καταναλωτών απαιτεί και την ωριμότητα της αγοράς.
– Ανάγκη συμβουλευτικής: Η ανάγκη να δώσουμε λύσεις end to end είναι μία αλλαγή σε μόνιμη βάση για την αγορά, ανέφερε ο κ. Καρακούσης. «Η αγορά αλλάζει. Το ρεύμα έως τώρα ήταν απλά ένας λογαριασμός. Πλέον ο καταναλωτής έχει πιο συνειδητή σχέση» σημείωσε και εξήγησε πως η κρίση οδήγησε και τους εκπροσώπους της αγοράς να αναζητήσουν και να δημιουργήσουν νέους τρόπους προκειμένου να συνδράμουν τους καταναλωτές ώστε να κάνουν παρεμβάσεις μικρές ή μεγάλες στην καθημερινότητά τους.
– Εμπειρία του πελάτη: Η συνολική εμπειρία μέσα από τους διαφορετικούς διαύλους επικοινωνίας με τους παρόχους (τηλεφωνική ή ψηφιακή εξυπηρέτηση, επίσκεψη σε φυσικό κατάστημα) έχει πλέον ανέβει ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του πελάτη που είναι πλέον πιο ενεργητικός, μελετώντας για να κατανοήσει καλύτερα τα νέα δεδομένα της αγοράς.
Ερωτώμενος για το επίπεδο του ανταγωνισμού στην αγορά τόνισε πως η κρίση και τα έκτακτα μέτρα που έχουν επιβληθεί με τους προμηθευτές να έχουν την ίδια εμπορική πολιτική περιόρισαν τη δημιουργικότητά τους και την δυνατότητα ευελιξίας. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, τόνισε, περιοριζόταν στην εξυπηρέτηση των πελατών.