Με τη… βαλίτσα στο χέρι, ο Γιώργος Πατούλης φιλοξένησε tomanifesto στον 7ο όροφο της Περιφέρειας Αττικής, στις αρχές της λεωφόρου Ανδρέα Συγγρού. Ο περιφερειάρχης Αττικής ετοιμαζόταν για το ταξίδι του στο Βουκουρέστι, αλλά με φόντο έναν από τους κεντρικότερους οδικούς άξονες του Λεκανοπεδίου μάς ανέπτυξε τη στρατηγική του για την οδική ασφάλεια. Πρόκειται, άλλωστε, για μία από τις προτεραιότητές του, διότι ζούμε σε μία χώρα που κάθε χρόνο πληρώνουμε υψηλό φόρο αίματος στην άσφαλτο και ο Γιώργος Πατούλης μας ανέλυσε τις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας για να περιοριστούν τα τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα.

 

Στη Βίκυ Πολύζου

 

Αναδείξατε ως προτεραιότητά σας την οδική ασφάλεια των πολιτών. Τι θα κάνετε για να περιοριστούν τα τροχαία δυστυχήματα που φτάνουν στα όρια της «γενοκτονίας», όπως ακούμε από ειδικούς;

Η οδική ασφάλεια και η διαχείριση της κυκλοφορίας αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή μείζον θέμα της πολιτικής μας.

Ως πρώτο βήμα, ήδη από το πρώτο εξάμηνο της θητείας μας, παραδώσαμε στους πολίτες το νέο σύγχρονο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, το οποίο εποπτεύει την κυκλοφορία στην Αττική μέσω περίπου τριακοσίων καμερών και χιλίων αισθητήρων μέτρησης, ενώ ταυτόχρονα ελέγχουμε τα 36.252 φανάρια της Αττικής.

Με τεράστια προσπάθεια ξεμπλοκάραμε έργα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 100 εκατ. ευρώ, τα οποία παρέμεναν επί χρόνια «παγωμένα». Εχουμε ήδη αρχίσει την αναβάθμιση του οδικού δικτύου μας από τους πιο κεντρικούς οδικούς άξονες, με νέα αντιολισθητική άσφαλτο, διαγραμμίσεις, νέα φανάρια led, πράσινες νησίδες, σύγχρονες πεζογέφυρες, νέα σήμανση κ.λπ.

Αλλάξαμε τα δεδομένα στη νυχτερινή οδήγηση και υλοποιούμε έργο 37 εκατομμυρίων ευρώ ώστε να αντικαταστήσουμε τα παλαιά ενεργοβόρα φωτιστικά σώματα με τα πλέον σύγχρονα led επιτυγχάνοντας εξοικονόμηση έως και 70% και λειτουργικό φωτισμό σε όλο το δίκτυο ευθύνης μας, μειώνοντας ριζικά τον κίνδυνο για οδηγούς και πεζούς.

Η σημαντικότερη όμως ενέργειά μας, για την οποία είμαστε περήφανοι, είναι η εγκατάσταση –για πρώτη φορά στην Ελλάδα– των τεχνικών μέσων ανίχνευσης παραβίασης ερυθρού σηματοδότη, που ήδη αποδίδει καρπούς, καθώς η βεβαιότητα επιβολής προστίμου λειτουργεί αποτρεπτικά για κάθε επίδοξο παραβάτη. Ηδη εγκαταστήσαμε στην παραλιακή λεωφόρο τις πρώτες κάμερες, με τα πρώτα στοιχεία να είναι ανησυχητικά, καθώς τα συστήματά μας καταγράφουν από περίπου 250 έως 300 παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη σε μία μόνο διασταύρωση.

 

Στο πλαίσιο των ενεργειών σας εντάσσεται και η αναβάθμιση του οδικού δικτύου στον Δήμο Πειραιά;

Ασφαλώς, αν και η συγκεκριμένη δράση αφορά μόνο σε ένα μέρος της μεγάλης προσπάθειας της Περιφέρειας Αττικής, σε αγαστή συνεργασία και με τον δήμο, για να δώσουμε νέα πνοή στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, που αποτελεί την πύλη εξόδου της Αττικής σε όλον τον κόσμο.

Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος γιατί ο Πειραιάς μέρα με την ημέρα αλλάζει προς το καλύτερο.

 

Εχετε καταβάλει προσπάθειες να αξιοποιήσετε σε μεγάλο βαθμό το ΕΣΠΑ. Σε ποιο ποσοστό βρίσκεται η απορρόφηση;

Σήμερα, η Περιφέρεια Αττικής υλοποιεί πάνω από 1.000 έργα προϋπολογισμού άνω των 2,2 δισ. ευρώ, ενώ πρωταγωνιστούμε στην αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ, με το ποσοστό της απορρόφησης να ανέρχεται ήδη στο 86,80%, κατατάσσοντας το ΠΕΠ Αττικής στη δεύτερη καλύτερη θέση μεταξύ των 13 Περιφερειακών και στην τρίτη θέση μεταξύ όλων των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της χώρας.

 

Τι σηματοδοτεί η αύξηση κατά 54% του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος;

Η αύξηση του ΠΕΠ για εμάς δεν είναι ένα απλό νούμερο. Πίσω από τους αριθμούς κρύβονται δεκάδες έργα και παρεμβάσεις σε κάθε δήμο της Αττικής, έργα που αναβαθμίζουν την καθημερινότητα των συμπολιτών μας, που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, νέες υποδομές για καλύτερη υγεία, μεγάλες αστικές αναπλάσεις, αλλά και ένα μεγάλο πρόγραμμα για την ενεργειακή αναβάθμιση σχολικών, αθλητικών και δημοτικών κτηρίων, καθώς και του φωτισμού του οδικού δικτύου. Σημαίνει ακόμα περισσότερους πόρους για να συνεχίσουμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα που έγινε ποτέ στην Ελλάδα για την πράσινη διαχείριση των αστικών αποβλήτων, με έμφαση στην ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία. Σημαίνει ακόμα περισσότερα έργα για να γίνει η Αττική πρώτη περιφέρεια της χώρας στην ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην ασφάλεια, στην αλληλεγγύη, στην κοινωνική προστασία, στην ποιότητα ζωής.

 

γιωργος πατουλης βικυ πολυζου

 

Προχωρούν τα αντιπλημμυρικά έργα; Σε ποιες περιοχές έχετε εντοπίσει τα σοβαρότερα προβλήματα;

Οπως είναι λογικό, τα πιο σημαντικά προβλήματα παρουσιάζονται σε περιοχές οι οποίες έχουν αποψιλωθεί από τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών.

Γι’ αυτόν τον λόγο έχουν εκτελεστεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη συνολικά 150 έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το ΠΕΠ Αττικής.

Η περιφέρεια διαρκώς προχωρά στον καθαρισμό όλων των ρεμάτων και αυτό είχε αποτέλεσμα η Αττική να αντέξει σε όλα τα πλημμυρικά φαινόμενα. Παράλληλα δημιουργήσαμε Ηλεκτρονικό Παρατηρητήριο Ρεμάτων και είμαστε η μόνη περιφέρεια της χώρας, όπου σε καθημερινή φάση καταγράφεται με απόλυτη διαφάνεια η υφιστάμενη κατάσταση.

Αναλάβαμε όμως και μια καινοτόμο πρωτοβουλία, καθώς σε συνεργασία με το ΕΚΠΑ και το Αστεροσκοπείο είμαστε η πρώτη περιφέρεια στην Ελλάδα που παρουσιάσαμε πρόσφατα ένα ολοκληρωμένο master plan για την πρόβλεψη και διαχείριση των φυσικών κινδύνων στις πληγείσες περιοχές.

Το master plan περιλαμβάνει την εκτίμηση πλημμυρικού κινδύνου με μεγάλη χωρική ακρίβεια, τεκμηριωμένες προτάσεις για τα απαραίτητα έργα, υπολογισμό του συνεπαγόμενου κόστους και του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης, αλλά και προτάσεις για την καλύτερη υλοποίησή τους.

 

Πρόσφατα εγκαινιάστηκε ο πρώτος πιλοτικός Σταθμός Οχημάτων Υδρογόνου. Μπορεί να είναι μια λύση για φθηνότερες μετακινήσεις;

Η ενεργειακή κρίση καθιστά πιο επίκαιρο τον ρόλο που μπορεί να παίξει το υδρογόνο ως καύσιμο του μέλλοντος. Οφείλουμε να αξιοποιούμε νέα και σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία, πάντοτε όμως με σεβασμό στο περιβάλλον. Τα χρηματοδοτικά προγράμματα της ΕΕ έχουν υποστηρίξει την έρευνα και την καινοτομία για καθαρό υδρογόνο για πολλά χρόνια στο πλαίσιο της στρατηγικής της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και του στόχου της κλιματικά ουδέτερης ΕΕ έως το 2050. Η Περιφέρεια Αττικής θα μπορούσε να συμβάλλει και στην περαιτέρω διερεύνηση της χρήσης υδρογόνου ως εναλλακτικής πηγής ενέργειας, με απώτερο σκοπό την αποδέσμευση από τα ορυκτά καύσιμα προς όφελος της οικονομίας, των πολιτών και του περιβάλλοντος.

 

Μπήκαμε στην τουριστική περίοδο. Πώς σχεδιάζετε να μετατρέψετε την Αττική σε προορισμό και όχι σε σταθμό μετεπιβίβασης;

Η επιδίωξή μας είναι να επαναπροσδιορίσουμε την τουριστική ταυτότητα της Αττικής ως μια αιώνια μητρόπολη του κόσμου, έναν σύγχρονο, κοσμοπολίτικο προορισμό, που προσφέρει αυθεντικές τουριστικές εμπειρίες, πολλαπλές επιλογές, σε ποικίλα κοινά.

Για την Περιφέρεια Αττικής, η ενίσχυση του τουρισμού –και μάλιστα του θεματικού– είναι βασικός άξονας του στρατηγικού σχεδιασμού μας. Στόχος μας είναι να εκμεταλλευτούμε το τουριστικό προϊόν μας ως εργαλείο οικονομικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης, που θα φέρει πρόοδο και ευημερία στους πολίτες, ενώ παράλληλα θα προβάλλει με τον καλύτερο τρόπο τη θετική εικόνα μας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Με συντονισμένες κινήσεις και μια ξεκάθαρη επικοινωνιακή τουριστική καμπάνια, γνωστοποιούμε στους ξένους επενδυτές το στίγμα της Περιφέρειας Αττικής στη Νοτιοανατολική Ευρώπη: ένας τόπος κοντά στα διάσημα ελληνικά νησιά, που αποτελεί παράλληλα μια ευρύτερη επενδυτική περιοχή με εξειδικευμένο δίκτυο ανθρώπινων πόρων.

 

Προχωράτε και το πλάνο για τα απορρίμματα. Τι προβλέπει και πώς μπορεί να περιοριστεί η επιβάρυνση της μεγαλύτερης περιφέρειας της χώρας;

Υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα διαχείρισης βιοαποβλήτων στην Ευρώπη, που θα εξοικονομήσει πάνω από 10 εκατ. ευρώ σε επίπεδο δήμων στην Αττική, δίνοντας λύση σε ένα πρόβλημα που ταλάνιζε την περιοχή για περισσότερα από 40 χρόνια.

Προτεραιότητά μας είναι να καταστεί η Αττική πρωταγωνιστής στην υιοθέτηση των κανόνων της κυκλικής οικονομίας και σε αυτήν την κατεύθυνση προχωρά η ανάπτυξη αποκεντρωμένου δικτύου διαχείρισης βιοαποβλήτων, για να ελαφρυνθεί άμεσα ο ΧΥΤΑ Φυλής, εκτρέποντας εκατοντάδες χιλιάδες τόνους αποβλήτων από την ταφή.

Προχωρά η κατασκευή σύγχρονων «Πάρκων Κυκλικής Οικονομίας», ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαδικασία μετατροπής του υφιστάμενου εργοστασίου στα Ανω Λιόσια σε «πράσινο» εργοστάσιο, δρομολογώντας παράλληλα και τη δημιουργία διαδημοτικών Μονάδων Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων σε όλη την Αττική.

Μέσω του ΕΔΣΝΑ προωθούμε την προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού για την ενίσχυση του έργου της ανακύκλωσης με πόρους που αντλούνται από ευρωπαϊκά κυρίως προγράμματα, χωρίς καμία επιβάρυνση των δήμων και των πολιτών.

Υπολογίζεται ότι εντός της επόμενης διετίας θα πετύχουμε τουλάχιστον διπλασιασμό των ποσοστών ανακύκλωσης στην Αττική και κάλυψη του στόχου του 50% ανακύκλωσης το 2025.

 

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Τo Μanifesto”