Μία νέα πρόταση που πρόκειται να οφελήσει πολλαπλά τις επιχειρήσεις του Έβρου αλλά και το περιβάλλον έρχεται από το Σχέδιο Ανασυγκρότησης της περιοχής που εφαρμόζεται μετά την τεράστια πυρκαγιά του 2023. Η πρόταση περιλαμβάνει τη δωρεάν μεταφορά φορτηγών με πλοίο από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έως αυτό του Πειραιά, με ενδιάμεση στάση στη Χίο και την Μυτιλήνη.

Τα χρήματα της επιδότησης θα προέρχονται από ταμείο αρωγής φυσικών καταστροφών και κλιματικής κρίσης και θα ανέλθουν στα 10,8 εκατ. ευρώ. για τρία χρόνια. Στην περίπτωση, ωστόσο, που η πρόταση πετύχει και το μεταφορικό κόστος αξιολογηθεί σε θετικότερα επίπεδα, υπάρχει η περίπτωση να συνεχιστεί σε μόνιμη βάση, χωρίς όμως την μορφή επιδότησης.

Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που θα απολαμβάνουν τα οφέλη της μεταφοράς των προϊόντων θα πρέπει να έχουν ΑΦΜ νομού Εβρου, ενώ αναμένεται να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός προκειμένου ακτοπλοϊκές εταιρείες να υποβάλλουν αιτήσεις συμμετοχής. Επιπλέον, η επιδότηση θα καλύπτει την απόσταση μόνο από την Αλεξανδρούπολη έως τη Χίο, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν μεταφοράς σε κάθε δρομολόγιο του πλοίου από το νομό Έβρου προς τον Πειραιά και αντίστροφα 70 μεγάλων φορτηγών.

Σε τι θα ωφελήσει

Το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προετοιμάζει τον διαγωνισμό, προκειμένου με το νέο έτος να υπάρξει ανάδοχος, ενώ υπάρχει ήδη συνεργασία με τις επιχειρήσεις της περιοχής για τον σχεδιασμό της εφαρμογής του μέτρου.

H δωρεάν θαλάσσια μεταφορά των νταλικών από και προς το Λεκανοπέδιο της Αττικής, θα συμβάλει στη μείωση του μεταφορικού κόστους των επιχειρήσεων του Έβρου, ώστε και η τροφοδοσία να γίνεται πιο οικονομικά αλλά και τα «εξαγόμενα» τοπικά προϊόντα να φτάνουν στα ράφια της Αττικής σε πιο ανταγωνιστικές τιμές.

Έως σήμερα τα φορτηγά του συγκεκριμένου νομού διανύουν περίπου 800 με 900 οδικά χιλιόμετρα με προορισμό την Αττική. Επιπλέον, η Αλεξανδρούπολη και το λιμάνι αποκτά εμπορευματική πρόσβαση και στις αγορές της Χίου και της Μυτιλήνης.

Στόχος επίσης του όλου εγχειρήματος, που τον ζητούν και οι τοπικές φορείς του νομού για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων στην περιοχή, είναι να αποφευχθούν οι αρνητικές συνέπειες των μεταφορών, όπως η ρύπανση, η κλιματική αλλαγή, ο θόρυβος, η συμφόρηση και τα ατυχήματα, που δημιουργούν προβλήματα στην οικονομία, την υγεία και την ευημερία των πολιτών.

Σε λιγότερο ρυπογόνες μεταφορές στοχεύει η ΕΕ

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ οι εμπορευματικές μεταφορές συνεχίζουν να αυξάνονται και οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές, ειδικότερα, προβλέπεται να αυξηθούν κατά 40% περίπου έως το 2030 και κατά λίγο πάνω από 80% έως το 2050. Συνεπώς, η πολιτική μεταφορών της ΕΕ στοχεύει στη μείωση των οδικών μεταφορών προς λιγότερο ρυπογόνους και ενεργειακά αποδοτικότερους τρόπους μεταφοράς.

Σύμφωνα με Ευρωπαϊκή Ένωση Συνδυασμένων Μεταφορών UIRR οι συνδυασμένες μεταφορές στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 0,79% το τρίτο τρίμηνο του 2024, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, κυρίως λόγω των διακοπών της κυκλοφορίας που προκλήθηκαν από έργα υποδομής.

Ένα άλλο κύριο ζήτημα σύμφωνα με την Ένωση ήταν «η μη προετοιμασία της Ευρώπης για τις ακραίες καιρικές συνθήκες που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή».

Νέο ναυτιλιακό cluster στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Η εμπορική λειτουργία από 1ης Οκτωβρίου 2024, του Τερματικού Σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη που σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε, ανήκει και λειτουργείται από την Gastrade πέρα από τα γεωπολιτικά οφέλη έχει ήδη δημιουργήσει ένα ναυτιλιακό cluster στο λιμάνι.

Ένας μεγάλος αριθμός μόνιμων ναυτιλιακών υπηρεσιών όπως τροφοδοσία και επισκευές, αλλά και η ύπαρξη τεσσάρων σύγχρονων ρυμουλκών έχει αναβαθμίσει την περιοχή. Ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας έχει δώσει το «πράσινο φως» στην υλοποίηση δύο σημαντικών έργων για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμένα.

Πρόκειται για το έργο αποκατάστασης βαθών στη λεκάνη και στη δίοδο ναυσιπλοΐας αλλά και της σύνδεσης του εμπορικού προβλήτα με τη νέα Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προστέθηκε πρόσφατα στο διευρωπαϊκό δίκτυο ενώ αποτελεί σημαντικό κόμβο στρατηγικής σημασίας και ένα τα μεγαλύτερα Military logistics.

Πρόσφατα επαναλειτούργησε και η επιβατική σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη - Ορεστιάδα, με τερματισμό στο Ορμένιο. Στο μέλλον αναμένεται να αποτελέσει τμήμα της σύγχρονης γραμμής που τώρα κατασκευάζεται.

Από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το τρίμηνο του καλοκαιριού του 2024 διακινήθηκαν πάνω από 110.000 επιβάτες και 14.000 οχήματα. Σε σύγκριση με το 2019 η αύξηση των διακινούμενων επιβατών είναι της τάξης του 52% και των οχημάτων 125%.