Η νέα χρονιά μπορεί να αλλάξει τις ισορροπίες στον νευραλγικό χώρο των σουπερμάρκετ, καθώς ο εντυπωσιακά ανερχόμενος «Μασούτης» βρίσκεται ξανά σε διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της αλυσίδας «Κρητικός».

Σύμφωνα με πληροφορίες, το τίμημα θα κυμανθεί από 120 έως 150 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι ο «Μασούτης» θα αναλάβει και τον υψηλό δανεισμό του «Κρητικού», που μαζί με τις υποχρεώσεις του αγγίζουν περί τα 300 εκατ. ευρώ.

Oι γνωρίζοντες βλέπουν εξελίξεις το πρώτο τετράμηνο του 2025 και αν αυτό επιτευχθεί θα φέρει σημαντικές ανατροπές στην κορυφή της αγοράς, καθώς το νέο σχήμα πιθανώς να ξεπεράσει σε τζίρο την «ΑΒ Βασιλόπουλος», ενδεχομένως και τη Lidl.

Οι πρώτες πληροφορίες για επικείμενο deal είχαν κυκλοφορήσει το περασμένο φθινόπωρο, ωστόσο οι διαπραγματεύσεις «πάγωσαν» καθώς εμφανίστηκε έτερος υποψήφιος αγοραστής – ο όμιλος AVE του Ν. Θ. Βαρδινογιάννη, μέσω της εταιρείας Retail & More που αναπτύσσει την αλυσίδα Carrefour.

Τελικά, με σειρά αποφασιστικών επιχειρηματικών κινήσεων από την πλευρά του Μασούτη, η αλυσίδα είναι πιο κοντά στην εξαγορά που, αν πραγματοποιηθεί, θα του δώσει μοναδική ευκαιρία μεγάλης επέκτασης στην αγορά της Αττικής και της Νότιας Ελλάδας.

Αυξημένος τζίρος

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, οι πωλήσεις των σουπερμάρκετ στην Ελλάδα άγγιξαν το 2023 τα 11,8 δισ. ευρώ. Η Lidl Hellas δεν δημοσιεύει στοιχεία, ωστόσο, σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς, βρίσκεται στη δεύτερη  θέση, πίσω από τη «Σκλαβενίτης».

Με διπλάσια ανάπτυξη από τον μέσο όρο της αγοράς, δηλαδή πέριξ του 6,2%, κινήθηκε η «Μασούτης» στο επτάμηνο του 2024. Αυτό, σύμφωνα με τη διοίκηση της αλυσίδας, αποδίδεται τόσο στην επιθετική τιμολογιακή πολιτική, όσο και στην αυξημένη κίνηση που καταγράφεται σε περιοχές της περιφέρειας όπου έχει έντονη παρουσία.

Αξίζει να αναφερθεί πως το 2023 η «Μασούτης» είδε τον τζίρο της αυξημένο κατά 14,5%, στα 1,076 δισ. ευρώ. Τα προ φόρων κέρδη μειώθηκαν κατά 3% περίπου, στα 8,27 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 11%, στα 6,26 εκατ. ευρώ.

Για το δίκτυο η εταιρεία επένδυσε πάνω από 25 εκατ. ευρώ και διεύρυνε την παρουσία της σε νέες περιοχές μέσα από την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου επί 10 καταστημάτων της Family Super Market.

Κατά το 2023 η ανάπτυξη της τουριστικής αγοράς επηρέασε θετικά τις εργασίες της «Μασούτης» που σε συνδυασμό με την υιοθέτηση ανταγωνιστικής εμπορικής πολιτικής οδήγησαν σε σημαντική βελτίωση του μεριδίου αγοράς.

Στον εμπορικό τομέα, προτεραιότητα δίδεται στην πολιτική τιμών, με στόχο την ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας και ταυτόχρονα την προσπάθεια ο αντίκτυπος των ανατιμήσεων και του πληθωρισμού για τους καταναλωτές να είναι ο ελάχιστος δυνατός.

Στόχος της διοίκησης κατά την επόμενη χρήση είναι η διατήρηση των προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) σε ικανοποιητικά επίπεδα και επίτευξη καθαρής κερδοφορίας ώστε να ενισχυθούν τα ίδια κεφάλαια και η ρευστότητα του ομίλου και της εταιρείας.

Για το 2024 δρομολογήθηκε το άνοιγμα ενός ακόμη Grand καταστήματος στις Τρεις Γέφυρες, ταυτόχρονα με την ανέγερση στο ίδιο οικόπεδο κτηριακού συγκροτήματος δύο εννιαόροφων πολυκατοικιών 110 διαμερισμάτων. Πρόκειται για μια επένδυση άνω των 30 εκατ. ευρώ.

Οι νέοι στόχοι

Στα επίπεδα των 780-800 εκατ. ευρώ αναμένεται ότι έκλεισε το 2024 για την ΑΝΕΔΗΚ «Κρητικός», με τη διοίκηση της αλυσίδας να εστιάζει σε δημιουργία νέων καταστημάτων, σε βελτιστοποίηση λειτουργιών, αλλά και σε μείωση του κόστους.

Το 2023 η «Κρητικός» εμφάνισε κύκλο εργασιών που άγγιξε τα 704 εκατ. ευρώ (+41,38% από το 2022), με τα EBITDA να ενισχύονται σε ποσοστό 50,43%, στα 32,18 εκατ. ευρώ αλλά τα προ φόρων κέρδη να υποχωρούν κατά 24,82%, στα 2,66 εκατ. ευρώ.

Η «Κρητικός» υλοποιεί επενδύσεις συνολικής αξίας 14 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 5 εκατ. ευρώ αφορούν τη δημιουργία νέων καταστημάτων, τα 3 εκατ. ευρώ τη βελτίωση υφισταμένων καταστημάτων και τα 6 εκατ. ευρώ είναι για τη λειτουργία νέων αποθηκών και εγκατάσταση του απαιτούμενου εξοπλισμού.

Σε ό,τι αφορά το δίκτυο καταστημάτων, ο σχεδιασμός προβλέπει το άνοιγμα 24 νέων, εκ των οποίων 14 εταιρικά και 10 franchise. Εξάλλου, τον περασμένο Ιούλιο η αλυσίδα εγκαινίασε το νέο concept καταστημάτων, το Εκλεκτόν.