Το εγκώμιο της χώρας μας, για τη μεταναστευτική διαχείρηση που πραγματοποιεί το υπουργείο Μετανάστευσης και η κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, πλέκει σε σημερινό της άρθρο η βρετανική εφημερίδα Guardian.

Όπως αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα, η «αυστηρή αλλά δίκαιη» μεταναστευτική πολιτική που υιοθέτησε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, και ειδικότερα ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης, κατάφερε να αντιμετωπίσει αυτό που σήμερα καλούνται να διαχειριστούν ορισμένες χώρες της Ευρώπης. Άλλωστε υπενθυμίζεται πως χθες η Ιταλία κηρύχθηκε σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης λόγω της αύξησης των ροών που φτάνουν και στο +300%.

Επιβεβαιωτικό στοιχείο αυτής της προσέγγισης από τους Τόρις στη Βρετανία, αποτελεί και η δήλωση της πρώην υπουργού Εσωτερικών Priti Patel, η οποία είπε στους βουλευτές την περασμένη εβδομάδα ότι «δεν θα βρισκόμασταν σε αυτήν την τρέχουσα κατάσταση» αν της επιτρεπόταν να αντιγράψει κέντρα υποδοχής ελληνικού τύπου.

 

Παράδειγμα προς μίμηση η φύλαξη των συνόρων

Η αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων, με τη μείωση των μεταναστευτικών ροών προς τη χώρα, καθώς και ο παράλληλος δραστικός περιορισμός των επιπτώσεων στις τοπικές κοινωνίες, αποτέλεσαν τους βασικούς στόχους του μοντέλου διαχείρισης του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου. Επιπλέον, η δημιουργία των νέων Κλειστών Ελεγχόμενων Κέντρων στη Σάμο, τη Κω, τη Λέρο και σύντομα στη Λέσβο και τη Χίο, αποτέλεσαν μία οργανωμένη βάση, ικανή να διαχειριστεί τις άναρχες συνθήκες που είχε δημιουργήσει η κρίση του 2015-2019. Με αυτά τα δεδομένα, η Ελλάδα κατάφερε να αντιμετωπίσει επιτυχώς τη μεταναστευτική κρίση.

Αυτό το αποτελεσματικό μοντέλο διαχείρισης σήμερα προκαλεί το ενδιαφέρον προς μίμηση από τους Βρετανούς Συντηρητικούς, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο εσωτερικό της χώρας τους εξαιτίας της μεταναστευτικής κρίσης.

Όπως αναφέρει και το δημοσίευμα του Guardian, το ενδιαφέρον των Βρετανών για το ελληνικό μοντέλο χρονολογείται από τον Μάιο του 2021, όταν ο πρώην Υπουργός Μετανάστευσης Chris Philp έκανε ένα «επείγον» ταξίδι – όπως το αποκαλούσαν εσωτερικά έγγραφα που είδε ο Guardian – στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, ακολούθησε μια επίσημη επίσκεψη του Priti Patel τον Αύγουστο του 2021, προκειμένου δει από κοντά τον τρόπο λειτουργίας των νέων Κλειστών Ελεγχόμενων Κέντρων και βγήκε σε περιπολία με την Ελληνική Ακτοφυλακή, μιλώντας για «στενή συνεργασία με Έλληνες εταίρους» στον τομέα της μετανάστευσης.

 

Kαθοριστικός o ρόλος της αστυνομίας στην αποτροπή παράνομης εισόδου στη χώρα

Το 2022 η αστυνομία κατάφερε να κάνει 270.000 αποτροπές παράνομης εισόδου μεταναστών στο Έβρο, τόνισε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο υπ. Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, σημειώνοντας ότι πρόκειται για το πιο κρίσιμο έργο της ΕΛΑΣ.

 

Παρελθόν η μεταναστευτική κρίση

Την ίδια ώρα, τα στοιχεία στην χώρα μας καταδεικνύουν πως οι εποχές της μεταναστευτικής κρίσης έχουν μείνει στο παρελθόν. Όπως μεταδίδουν αρμόδιες πηγές, τα νησιά έχουν αποσυμφορηθεί καθώς το 2019 διέμεναν στα νησιά 40.000 άτομα ενώ σήμερα 4.000 περίπου.

Τους στόχους της ελληνικής μεταναστευτικής πολιτικής είχε άλλωστε παρουσιάσει κατά την εκδήλωση υπογραφής της σύμβασης για την επέκταση του φράχτη στον Έβρο ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης.

Επεσήμανε πως «η κυβέρνηση δεσμεύθηκε να αντιμετωπίσει την παράνομη μετανάστευση, ειδικά σε περιπτώσεις εργαλειοποίησής του ανθρώπινου πόνου. Εφαρμόσαμε μια αυστηρή αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική».Όπως είπε ο υπουργός: «Θέσαμε δύο στόχους με μετρήσιμα αποτελέσματα. Πρώτον την ουσιαστική μείωση των ροών και δεύτερον τον δραστικό περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες.

Αντίστοιχα έχει αλλάξει πλήρως και το τοπίο των δομών, αφού από 121 δομές στην χώρα μας το 2019 με 90.000 διαμένοντες σήμερα υπάρχουν 33 με 14.000.

«Τέθηκε ως προτεραιότητα η αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υποδοχής και φιλοξενίας, καταργώντας δομές τύπου «Μόρια». Με έμφαση στην ασφάλεια, για την προστασία των διαμενόντων, των εργαζόμενων και των τοπικών κοινωνιών», μεταφέρουν αρμόδιες πηγές.

Το αποτέλεσμα της συνολικής μεταναστευτικής πολιτικής της Ελλάδας φαίνεται και στον αριθμό των ευρωπαϊκών αφίξεων αφού η Ελλάδα αποτελούσε το 2015 το 75% των ροών ενώ σήμερα μετά βίας το 8%.