Για «πραγματική επανάσταση στις εγχώριες μετακινήσεις» κάνει λόγο ο Παναγιώτης Παπανικόλας, διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, αναφερόμενος στην αναλογική χιλιομετρική χρέωση που θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2021 για τους οδηγούς, αποκλειστικά με τη χρήση πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS και θα φέρει εκπτώσεις «που φτάνουν έως και 77%».
Όπως τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Πρόκειται για μεγάλη κοινωνική επένδυση, που έρχεται να αλλάξει ριζικά τις τοπικές και υπερτοπικές μετακινήσεις και τη συνολική λειτουργία των αυτοκινητόδρομων στη χώρα».
Ο κ. Παπανικόλας περιγράφει τη λειτουργία του συστήματος ως «ιδιαίτερα απλή» που θα αφορά όλους τους τύπους οχημάτων εκτός των δικύκλων για τα οποία όμως, έχει προβλεφθεί, όπως υπογραμμίζει, νέο εκπτωτικό πρόγραμμα. Επίσης, αναφέρεται στα περαιτέρω οφέλη που φέρνει η συγκεκριμένη επένδυση αλλά και στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του διευθύνοντος συμβούλου της Ολυμπίας Οδού Παναγιώτη Παπανικόλα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον δημοσιογράφο Γιώργο Ψύλλια
Η Ολυμπία Οδός φέρνει το Hybrid, ένα καινοτόμο σύστημα χρεώσεων στα διόδια του αυτοκινητόδρομου. Τι καινούριο εισάγει αυτό το σύστημα; Πότε θα τεθεί σε εφαρμογή;
Η Ολυμπία Οδός φέρνει μια πραγματική επανάσταση στις εγχώριες μετακινήσεις, εισάγοντας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την έννοια της χιλιομετρικής χρέωσης, μέσω του καινοτόμου συστήματος διοδίων Hybrid. Με το υπερσύγχρονο αυτό τεχνολογικό σύστημα, έχουμε τη δυνατότητα να υπολογίζουμε την πραγματική απόσταση που έχει διανύσει το όχημα, κάνοντας τις χρεώσεις αναλογικές. Από 1η Ιανουαρίου 2021, οι χρήστες του αυτοκινητόδρομου, μπορούν να απολαμβάνουν τις εκπτώσεις του χιλιομετρικού συστήματος Hybrid, αποκλειστικά με τη χρήση πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS. Είμαστε πολύ περήφανοι, στην οικογένεια της Ολυμπίας Οδού, για αυτή τη μεγάλη κοινωνική επένδυση, που έρχεται να αλλάξει ριζικά τις τοπικές και υπερτοπικές μετακινήσεις και τη συνολική λειτουργία των αυτοκινητόδρομων στη χώρα, προσφέροντας σημαντικά οφέλη σε όσο το δυνατόν περισσότερους.
Θα μπορούσατε να μας εξηγήσετε τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος Hybrid και αν θα ισχύει για όλους τους τύπους οχημάτων;
Το καινοτόμο χιλιομετρικό σύστημα διοδίων Hybrid βασίζεται στην εφαρμογή των πιο προηγμένων τεχνολογικών συστημάτων. Η λειτουργία του είναι ιδιαίτερα απλή! Ο οδηγός περνάει τα διόδια με τη χρήση του ΟΛΥΜΠΙΑ PASS και χρεώνεται το αντίτιμο της συγκεκριμένης ζώνης. Στην έξοδό του από την Ολυμπία Οδό, το σύστημα Hybrid, αναγνωρίζει τον πομποδέκτη και επιστρέφει τη διαφορά των χρημάτων για την απόσταση μέχρι το τέλος της ζώνης, με αποτέλεσμα ο χρήστης να χρεώνεται μόνο για τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει, απολαμβάνοντας εκπτώσεις που φτάνουν έως και 77%.
Η Ολυμπία Οδός γίνεται ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα που εφαρμόζει χιλιομετρικές χρεώσεις και μάλιστα για όλους τους τύπους οχημάτων, καθώς και για τους επαγγελματίες οδηγούς, πλην των δικύκλων. Για τους μοτοσικλετιστές, οι οποίοι για λόγους ασφαλείας χρησιμοποιούν μόνο Moto Card και όχι πομποδέκτη, προβλέψαμε ένα νέο εκπτωτικό πρόγραμμα, το Moto VALUE, το οποίο θα προσφέρει σταθερή έκπτωση 20% από την πρώτη διέλευση! Επίσης αξίζει να αναφέρουμε πως, το σύστημα Hybrid θα λειτουργεί παράλληλα με το υπάρχον εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE, ώστε οι οδηγοί να απολαμβάνουν και τις ισχύουσες κλιμακωτές εκπτώσεις ανάλογα με τη χρήση που κάνουν στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και τις επιστροφές του χιλιομετρικού συστήματος.
Συνολικά τι ρόλο έπαιξε η τεχνολογία στην πραγματοποίηση του επενδυτικού σας πλάνου;
Η στρατηγική της Ολυμπίας Οδού για την Αειφόρο Ανάπτυξη δίνει έμφαση στην καινοτομία, καθώς ο αυτοκινητόδρομος ενσωματώνει έξυπνες τεχνολογίες και πρωτοπορεί στην εξυπηρέτηση οδηγών με εφαρμογές όπως η Υπηρεσία Πρόβλεψης Κυκλοφορίας και άλλα τεχνολογικά εργαλεία.
Για να το πετύχουμε αυτό είναι σημαντική η συμβολή των μετόχων μας, οι οποίοι έχουν μεγάλη εμπειρία σε έργα παραχώρησης ανά τον κόσμο. Στην περίπτωση του Hybrid, πήραμε σημαντική τεχνογνωσία από τον leader του Έργου, τη γαλλική κατασκευαστική εταιρία VINCI, μέσω εξειδικευμένων συμβούλων, οι οποίοι ήρθαν στην Ελλάδα και έστησαν ολόκληρο το project μαζί με τους Έλληνες μηχανικούς μας.
Υπάρχει δηλαδή και μια πολύ ενδιαφέρουσα ανταλλαγή τεχνογνωσίας μέσα από τα καινοτόμα προγράμματα που υλοποιούμε.
Οι χιλιομετρικές χρεώσεις που φέρνει το σύστημα Hybrid φαίνεται πως θα μειώσουν πραγματικά το κόστος χρήσης του αυτοκινητόδρομου για τους οδηγούς. Πώς αντιμετωπίζετε το γεγονός ότι θα μειωθεί η κερδοφορία της εταιρείας;
Η απόφαση της Ολυμπίας Οδού να εισάγει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την έννοια της χιλιομετρικής χρέωσης στα διόδια είναι απόλυτα σύμφυτη με τον ρόλο της ως ενεργού εταιρικού πολίτη. Προχωράμε σε μια επαναστατική κίνηση για τα δεδομένα των εγχώριων μετακινήσεων, με αποκλειστικό γνώμονα το κοινωνικό συμφέρον, γιατί πιστεύουμε βαθιά, πως στις μέρες μας «η αξία της κερδοφορίας, δεν είναι η μόνη εταιρική αξία». Στην οικογένεια της Ολυμπίας Οδού, μας ενδιαφέρει να ξεχωρίζουμε, όχι μόνο για τις υπερσύγχρονες υποδομές του αυτοκινητόδρομου, την ασφάλεια και την ταχύτητα στις μετακινήσεις που παρέχουμε στους οδηγούς, αλλά και για την υπεύθυνη στάση μας απέναντι στην κοινωνία και τις ανάγκες της. Το σύστημα Hybrid κινείται στην κατεύθυνση των πολιτικών βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που έχει υιοθετήσει η πολιτεία και είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που είμαστε οργανικό μέρος αυτών των ουσιαστικών αλλαγών στην καθημερινότητα του πολίτη.
Μας μιλήσατε για τον ενεργό κοινωνικό ρόλο της Ολυμπίας Οδού. Υπάρχουν πρόσθετα οφέλη για τους πολίτες από αυτή την επένδυση, εκτός από τις σημαντικές μειώσεις που φέρνετε στις χρεώσεις των διοδίων;
Πράγματι, μέσω του χιλιομετρικού συστήματος διοδίων Hybrid, η Ολυμπία Οδός προσφέρει σημαντικές εκπτώσεις στη χρήση του αυτοκινητόδρομου. Ωστόσο, τα οφέλη αυτής της μεγάλης κοινωνικής επένδυσης δεν σταματούν εκεί. Το σύστημα Hybrid, προσφέροντας χαμηλότερες χρεώσεις στα διόδια, δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη του οδικού τουρισμού, ενισχύοντας έμπρακτα το τουριστικό προϊόν των προορισμών που συνδέει η Ολυμπία Οδός. Σε μια περίοδο, μάλιστα, που οι ταξιδιώτες επιλέγουν την άνεση του αυτοκινήτου για τις μετακινήσεις τους, ώστε να μη συνωστίζονται στα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας, οι χιλιομετρικές χρεώσεις, που εισάγει η Ολυμπία Οδός λειτουργούν ως ισχυρό κίνητρο υπέρ της τήρησης των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Εκείνο, όμως, που αλλάζει μια για πάντα είναι οι τοπικές μετακινήσεις των κατοίκων της Πελοποννήσου. Πλέον με το σύστημα Hybrid, οι καθημερινές μετακινήσεις γίνονται πιο γρήγορες και πιο ασφαλείς, καθώς οι σημαντικές εκπτώσεις που προσφέρει το χιλιομετρικό σύστημα χρεώσεων κάνουν ακόμα πιο συμφέρουσα, για τους μόνιμους κατοίκους, τη χρήση του αυτοκινητόδρομου συγκριτικά με τη χρήση του επαρχιακού δικτύου.
Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι διαβουλεύσεις σχετικά με την ανάληψη από την Ολυμπία Οδό του έργου, για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος;
Στην παρούσα φάση αναμένουμε την ολοκλήρωση των εγκρίσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρόκειται για μια διαδικασία που γίνεται από το Ελληνικό Δημόσιο και είναι σε εξέλιξη. Από την πλευρά μας θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, από τη στιγμή που θα μας δοθεί το «πράσινο» φως, ώστε το Έργο αυτό να ολοκληρωθεί και να αποδοθεί στην κοινωνία το συντομότερο δυνατό.
Θέλουμε και μπορούμε να επαναλάβουμε το επιτυχημένο παράδειγμα της Κορίνθου- Πατρών, όπου από «δρόμος- καρμανιόλα» έχει γίνει πλέον ένας σύγχρονος, ασφαλής αυτοκινητόδρομος που πρωτοπορεί στην εξυπηρέτηση ταξιδιωτών και ενσωματώνει καινοτόμες τεχνολογίες. Τα στοιχεία αυτά έχουν οδηγήσει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 93% από την έναρξη του έργου παραχώρησης έως σήμερα.