Στο τρομερό ατύχημα που σημειώθηκε προ ημερών στη Σλοβακία όταν δύο τρένα συγκρούστηκαν με αποτέλεσμα να τραυματιστούν 20 άνθρωποι αναφέρονται σε άρθρο τους τα Ellinikahoaxes.

Πολλοί χρήστες στην Ελλάδα έσπευσαν να συγκρίνουν το ατύχημα της Σλοβακίας με αυτό των Τεμπών, σχολιάζοντας δηκτικά το γεγονός ότι δεν υπήρξε κάποια έκρηξη ή πυρόσφαιρα από τις δύο μηχανές που συγκρούστηκαν. 

«Τι διάβολο έλαια σιλικόνης χρησιμοποιούν», αναρωτήθηκε μία χρήστης του Facebook. «Πολύ παράξενα τρένα έχουν στην Σλοβακία. Μετωπική τρένων ταχείας κυκλοφορίας σήμερα με ηλεκτράμαξες που διαλύθηκαν χωρίς ούτε σπίθα φωτιάς», έγραψε άλλος χρήστης. «Καλά πόσο τυχεροί ήτανε, τρένα με έλαια σιλικόνης συγκρούστηκαν μετωπικά και δεν ξέσπασε ούτε απλή φωτιά», αναρωτιέται άλλος χρήστης.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν τα ellinikahoaxes, το ότι έλαβε χώρα μία μετωπική σύγκρουση δύο τρένων δεν καθιστά αυτομάτως συγκρίσιμο το συμβάν με αυτό του δυστυχήματος των Τεμπών. H παραγωγή ισχύος των μηχανών έλξης που συγκρούστηκαν μετωπικά στη Σλοβακία γίνεται με εντελώς διαφορετικό τρόπο σε σχέση με αυτές που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα των Τεμπών, ενώ οι διαφορετικές συνθήκες που επικράτησαν στις δύο περιπτώσεις καθιστούν άτοπη οποιαδήποτε σύγκριση μεταξύ τους.

Ποιες οι διαφορές τους με τις ηλεκτρομηχανές που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα των Τεμπών;

Ο τρόπος λειτουργίας των σλοβακικών ντιζελομηχανών 757 είναι εντελώς διαφορετικός από τις ηλεκτρομηχανές της σειράς 120, που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα των Τεμπών. Οι ηλεκτρομηχανές 120 (Siemens Hellas Sprinter) δεν χρησιμοποιούν καύσιμο για να κινηθούν και βασίζουν την παραγωγή ισχύος τους αποκλειστικά στο εξωτερικό ηλεκτρικό δίκτυο, ενώ έχουν μέγιστη ταχύτητα τα 200 χλμ/ώρα.

Συγκεκριμένα, οι ηλεκτρομηχανές 120 αντλούν την ισχύ τους από τα υπερκείμενα εναέρια καλώδια ηλεκτρικού ρεύματος εναλλασσόμενης τάσης 25KV, με τα οποία συνδέονται μέσω παντογράφου. Στο εσωτερικό τους διαθέτουν εγκατεστημένο μετασχηματιστή, ο οποίος μειώνει την τάση και στη συνέχεια τροφοδοτεί με ισχύ τον κινητήρα. Ο μετασχηματιστής διαθέτει δοχείο ψύξης με έλαιο σιλικόνης (Baysilone M50 EL της Bayer).

Από όλα τα παραπάνω και σύμφωνα με το τεχνικό εγχειρίδιο της κατασκευάστριας εταιρείας, γίνεται ξεκάθαρο ότι οι ντιζελομηχανές των σλοβακικών τρένων δεν περιέχουν μετασχηματιστές με έλαια σιλικόνης και δεν τροφοδοτούνται από ενάερια καλώδια ηλεκτρικού ρεύματος, όπως οι ηλεκτρομηχανές που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα των Τεμπών.

Συμπέρασμα

Τόσο οι μηχανές έλξης των τρένων που συγκρούστηκαν στη Σλοβακία όσο και οι συνθήκες της σύγκρουσης των δύο τρένων διαφέρουν σημαντικά από την περίπτωση του δυστυχήματος των Τεμπών και δεν μπορούν να συγκριθούν. Οι ντιζελοηλεκτρικές μηχανές των σλοβακικών τρένων δεν διαθέτουν μετασχηματιστές ελαίων σιλικόνης και καίνε πετρέλαιο ώστε, μέσω γεννήτριας, να παράξουν ισχύ για τους ηλεκτρικούς κινητήρες των τροχών. Η ταχύτητα σύγκρουσης των δύο τρένων στη Σλοβακία ήταν κατά πολύ μικρότερη αυτής του δυστυχήματος των Τεμπών, η οποία διακρίθηκε από εξαιρετική σφοδρότητα. Εξαιτίας αυτής της σφοδρότητας της σύγκρουσης στα Τέμπη, ακολούθησαν αλυσιδωτές συνέπειες που οδήγησαν σε ανάφλεξη, πυρόσφαιρα και φωτιά. Κάτι τέτοιο δεν παρατηρήθηκε ούτε αναφέρθηκε από τις επίσημες αρχές στην περίπτωση της Σλοβακίας. Για το ατύχημα αυτό δεν υπάρχει απολύτως καμία αναφορά για ύπαρξη εξωτερικών πηγών θερμότητας, σπινθήρων ή διαρροής εύφλεκτου μίγματος που θα μπορούσε να παραπέμπει στις συνθήκες του δυστυχήματος των Τεμπών. Οι μόνες ζημιές που έχουν αναφερθεί μέχρι στιγμής περιορίζονται σε υλικές καταστροφές.