Στις θεωρίες του τεχνικού συμβούλου, μερικών εκ των οικογενειών στην υπόθεση των Τεμπών, κ. Βασίλη Κοκοτσάκη, αναφέρονται σε άρθρο τους τα Ellinikahoaxes μέσα από μια αναλυτική παρουσίαση των επίσημων πορισμάτων που έχουν δει ως τώρα το φως της δημοσιότητας.
Το δημοσίευμα
Συγκεκριμένα ο κ. Βασίλης Κοκοτσάκης, πήρε σαφέστατη θέση υπέρ της θεωρίας για ύπαρξη παράνομου φορτίου μέσα σε κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας, στην ραδιοφωνική εκπομπή του Κωνσταντίνου Μπογδάνου στις 11 Φεβρουαρίου 2025.
![fireshot-capture-558-constantinosbogdanossto-x-kokotsakis-to-paranomo-fortio-mpori-ka-xcom-1.jpg](https://tomanifesto.cachefly.net/image/large/77/fireshot-capture-558-constantinosbogdanossto-x-kokotsakis-to-paranomo-fortio-mpori-ka-xcom-1.jpg)
Τον ισχυρισμό επανέλαβε ο κ. Μπογδάνος, με ανάρτησή του στο Χ. Πρόκειται για ισχυρισμό, ο οποίος, όπως έχουμε εξετάσει στο παρελθόν, πηγάζει από την τεχνική έκθεση του κ. Κοκοτσάκη, πυροδοτώντας πολυάριθμες συνωμοσιολογικές παραλλαγές, αλλά σύμφωνα με τα Ellinikahoaxes, διαψεύδεται από τα επίσημα δεδομένα.
Τι λένε οι πραγματογνωμοσύνες για τα αίτια της αρχικής ανάφλεξης;
Ξεκινώντας, είναι σημαντικό να θυμίσουμε ότι η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 αποτελείται από 2 ηλεκτρομηχανές, στο εμπρόσθιο μέρος, και, ακολούθως, από 13 συνολικά πλατφόρμες (βαγόνια). Από τις 13 συνολικά πλατφόρμες, οι 3 πρώτες ήταν ανοιχτές, έμφορτες με λαμαρίνες. Οι υπόλοιπες 10 πλατφόρμες ήταν φορτωμένες με κοντέινερ. Συνολικά, υπήρχαν 10 κοντέινερ σε ισάριθμα βαγόνια .
Ποια από αυτά τα μέρη της εμπορικής συμμετέχουν στην αρχική ανάφλεξη;
Ξεκινώντας από τη χρονικά προγενέστερη πραγματογνωμοσύνη, για λογαριασμό της Εισαγγελίας, (Απόστολος Βασιλάκος και Σταύρος Μπατζόπουλος, 19/6/2023), όπως αναφέρεται στο άρθρο του Inside Story «12 ερωτήσεις για τα Τέμπη», τα αίτια δημιουργίας της πυρόσφαιρας τοποθετούνται στις ηλεκτράμαξες, ενώ η ανάφλεξη δημιουργήθηκε «από τη διάχυση 7,2 τόνων ελαίου σιλικόνης από τους τρεις μετασχηματιστές των ηλεκτραμαξών», ως απόρροια της σφοδρής σύγκρουσης.
Με τη σειρά της, η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ), διορισμένη από μερίδα συγγενών, υποστηρίζει ότι «μόνο τα πρώτα τρία οχήματα από κάθε συρμό» συμμετείχαν στον σχηματισμό της αρχικής πυρόσφαιρας, απορρίπτοντας, προφανώς, τη συμμετοχή κάποιου από τα κοντέινερ.
Από την πλευρά του ο κ. Αχιλλέας Μιχόπουλος, χημικός μηχανικός και πραγματογνώμονας από τη μεριά των οικογενειών, μέρος της έκθεσης του οποίου δημοσιεύτηκε πρόσφατα, υποστηρίζει ότι στην αρχική ανάφλεξη συμμετείχαν τα τρία πρώτα βαγόνια της εμπορικής, αλλά πουθενά δεν υποστηρίζει ότι ενεπλάκη κάποιο κοντέινερ.
Εκρεμούν δύο νέα πορίσματα, η έκθεση του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, όσο και το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που ενσωματώνει αναλύσεις ερευνητικών κέντρων του εξωτερικού.
Η έρευνα του Βέλγου Ιβ Κάρτον, σύμφωνα με δημοσίευμα του Βήματος, εστιάζει στον ρόλο που έπαιξαν οι ηλεκτρομηχανές των αμαξοστοιχιών στην πρόκληση της πυρόσφαιρας. Ωστόσο, προς το παρόν, καθώς εκκρεμεί η δημοσίευση των παραπάνω πορισμάτων, δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε κάποιο δεδομένο με ασφάλεια.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, από τις πραγματογνωμοσύνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, καμία δεν τοποθετεί την ύπαρξη εύφλεκτων υλικών σε κάποιο από τα κοντέινερ, πλην αυτής του κ. Κοκοτσάκη
Γιατί οι πραγματογνώμονες απορρίπτουν την εμπλοκή κάποιου από τα κοντέινερ;
Ο πρώτος και βασικότερος λόγος είναι ότι όλα τα κοντέινερ της εμπορικής εντοπίστηκαν άθικτα και σφραγισμένα, χωρίς ίχνης φωτιάς, πλην του πρώτου που έφερε παραμορφώσεις από τη σύγκρουση και στο οποίο διεξήχθησαν πολλαπλοί έλεγχοι, δίχως να εντοπιστεί συσχέτιση με την πρόκληση της φωτιάς, όπως θα εξηγήσουμε και αναλυτικότερα παρακάτω.
Ο πρώτος έλεγχος, για τον οποίο διαθέτουμε στοιχεία, πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαρτίου 2023, στην περιοχή Κουλούρι, από τον δικαστικό πραγματογνώμονα κ. Αναστάσιο Δέδε, παρουσία του πραγματογνώμονα κ. Λακαφώση, μέλους της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών, Ε.Δ.Α.Π.Ο. Ο κ. Δέδες είχε δηλώσει σχετικά:
«Από την αυτοψία, την οποία κάναμε, κάναμε καταμέτρηση όλων των βαγονιών τα οποία υπήρχαν εκεί και διαπιστώθηκε ότι τα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας στο Κουλούρι ήταν τέσσερα. Τα τρία ήταν αυτά που είχαν τις λαμαρίνες και το τέταρτο, που είχε ζημιά, είχε πάνω του ένα κοντέινερ και μεταφέρθηκε οδικώς στη Θεσσαλονίκη. Κατά σύνολο, τα βαγόνια είναι 13, όπως αυτά αναγράφονται στα έγγραφα που είχε παραδώσει η Hellenic Train. Αυτοψία όταν είμασταν εμείς εκεί δεν έκανε κανένας πέραν εμού, του Λακαφώση, της προανακριτικής Αρχής, της Πυροσβεστικής και του ΓΧΚ. Εμείς δεν διαπιστώσαμε έλλειμα βαγονιού, αν είχαμε διαπιστώσει θα το είχαμε γράψει, τουλάχιστον εγώ. Δεν υπάρχει για μένα έλλειμμα βαγονιού.» Να σημειωθεί ότι το στραπατσαρισμένο κοντέινερ μετέφερε ζωοτροφές και ακτινίδα, σύμφωνα με τα παραστατικά, αλλά και τη συμπληρωματική έκθεση της Πυροσβεστικής.
Επιπλέον, σε αντίθεση τους ισχυρισμούς του κ. Κοκοτσάκη ότι τα κοντέινερ «υφαρπάχθηκαν» από τον τόπο του δυστυχήματος «την 1η Μαρτίου 2023», τα κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας, σύμφωνα με την ΕΔΑΠΟ, απομακρύνθηκαν από τον τόπο του δυστυχήματος στις 4 Μαρτίου 2023, ενώ τις προηγούμενες ημέρες είχε προηγηθεί η απομάκρυνση των συντριμιών, όπως οι ηλεκτράμαξες και βαγόνια της επιβατικής.
Συμπερασματικά, το κοντέινερ του 4ου βαγονιού παρέμεινε για πάνω από έναν μήνα στο Κουλούρι όπου πραγματοποίησαν αυτοψία τουλάχιστον δύο πραγματογνώμονες, με την παρουσία της προανακριτικής Αρχής και άλλων επίσημων φορέων και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου πραγματοποιήθηκαν νέοι έλεγχοι παρουσία της Αστυνομίας και από εκεί παραδόθηκε στον νόμιμο ιδιοκτήτη του.
Τέλος, δεν υπάρχει καμία πηγή και πραγματογνωμοσύνη, από τα μέχρι στιγμής δεδομένα, που να αποδεικνύει ότι κάποιο από τα κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας συμμετείχε στην αρχική πυρόσφαιρα.
Τα κοντέινερ βρέθηκαν σφαγισμένα, χωρίς ίχνη φωτιάς και άθικτα, πλην ενός, το οποίο έφερε μικρές παραμορφώσεις και ελέγχθηκε πολλαπλώς, χωρίς να διαπιστωθεί η σχέση του με την πυρόσφαιρα που καταγράφηκε τη στιγμή της σύγκρουσης. Ο ισχυρισμός ότι «παράνομο φορτίο που υπήρχε στο εσωτερικό κάποιου κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας» ευθύνεται για την πυρόσφαιρα δεν στηρίζεται από κανένα από τα διαθέσιμα δεδομένα.