Αλλαγή στάσης από Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) αναφορικά με την ενεργειακή μετάβαση, καθώς αναθεωρεί την πολιτική για ολική στροφή στην ηλεκτροκίνηση, υποστηρίζοντας πλέον την τεχνολογική ουδετερότητα, δίνοντας νέα ευκαιρία στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, προκειμένου να μην επιτραπεί η αποβιομηχανοποίησης της Ευρώπης και ταυτόχρονα να στηριχτεί η οικονομία, χωρίς να χαθούν θέσεις εργασίας. 

Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) είναι έτοιμο για τις ευρωεκλογές της -9ης Ιουνίου 2024 και αυτό αποδεικνύεται από το εκλογικό μανιφέστο που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα της κεντροδεξιάς οργάνωσης, στην οποία ανήκει, η Νέα Δημοκρατία με σκοπό τη συζήτηση και την επακόλουθη έγκρισή του στο συνέδριο που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο Βουκουρέστι.

Μεταξύ των πολλών θεμάτων που περιλαμβάνονται στο κείμενο, ένα έχει ιδιαίτερη σημασία για το νευραλγικό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, διότι αφορά την πρόταση για διακοπή πωλήσεων νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035. Στο μανιφέστο δεν υπάρχει ρητή αναφορά στην απαγόρευση των θερμικών αυτοκινήτων, αλλά όσον αφορά τις μεταφορές, υπάρχουν ενδείξεις για αναθεώρηση θέσης που είναι σαφής: «Οι νέες τεχνολογίες έχουν τη δυνατότητα να φέρουν επανάσταση στον τρόπο που μετακινούμαστε, καθιστώντας την κινητικότητά μας πιο έξυπνη, πιο αποτελεσματική και πιο βιώσιμη. Χρειαζόμαστε περισσότερη τεχνολογία, όχι απαγορεύσεις».

Παρόλο που το κείμενο δεν επιβεβαιώνει την υπόσχεση του προέδρου Manfred Weber για άρση της απαγόρευσης, ο οποίος είχε αναφερθεί στο επίμαχο θέμα πριν λίγο καιρό, λέγοντας «Εάν η ομάδα μου καταφέρει να συγκεντρώσει πλειοψηφία, θα άρουμε την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης», ωστόσο περιέχει ενδείξεις για την ανάγκη αναθεώρησης των σημερινών πολιτικών της ΕΕ, αποκηρύσσοντας μια προσέγγιση επιβολής από τα πάνω.

Στο τραπέζι η τεχνολογική ουδετερότητα

Έτσι, το μανιφέστο έρχεται σε ρήξη με το πρόσφατο παρελθόν. Το ΕΛΚ είναι μέρος της σημερινής πλειοψηφίας και, ως εκ τούτου, ενέκρινε πολλές από τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης πώλησης των θερμικών αυτοκινήτων. Τώρα, ωστόσο, θέλει να υποστηρίξει μια προσέγγιση πολλαπλών κατευθύνσεων σύμφωνα με τις υποδείξεις πολλών σημαντικών στελεχών του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, αρχής γενομένης από τον πρόεδρο της Toyota, Akio Toyoda. «Το ΕΛΚ υποστηρίζει πλέον μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση στην ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων, τεχνολογιών που σχετίζονται με το υδρογόνο και νέων κινητήρων για οχήματα, αεροσκάφη και πλοία», αναφέρεται στο πρόγραμμα. «Υποστηρίζουμε τα νέα, βιώσιμα υγρά καύσιμα, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις υπάρχουσες υποδομές ανεφοδιασμού και στις αλυσίδες εφοδιασμού». Αυτό δεν γίνεται για να αμφισβητηθεί η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, αλλά για να αρχίσουμε να αξιολογούμε τους κινδύνους και τις ευκαιρίες της και, πάνω απ' όλα, «τις ανάγκες κάθε οικοσυστήματος, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία γεννήθηκε από την ανάγκη προστασίας των ανθρώπων και του πλανήτη. Αλλά σχεδιάστηκε επίσης ως μια ευκαιρία να οικοδομήσουμε τη μελλοντική μας ευημερία», αναφέρει το Συντηρητικό Κόμμα.

Τονίζοντας, ωστόσο, πως η ίδια η νέα φάση εφαρμογής της Πράσινης Συμφωνίας συνεπάγεται την ανάγκη στήριξης της «ευρωπαϊκής βιομηχανίας κατά τη μετάβαση» για απαλλαγή από τον άνθρακα «Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η πολιτική για το κλίμα συμβαδίζει με την οικονομία και την κοινωνία μας. Γνωρίζουμε ότι χωρίς προστασία του κλίματος η οικονομία μας δεν μπορεί να παραμείνει ανταγωνιστική μακροπρόθεσμα- αλλά γνωρίζουμε επίσης ότι χωρίς ανταγωνιστική οικονομία δεν μπορεί να υπάρξει βιώσιμη προστασία του κλίματος. Για εμάς, η Πράσινη Συμφωνία δεν είναι μια νέα ιδεολογία όπως υποστηρίζουν οι Πράσινοι ή οι Σοσιαλιστές, αλλά το σήμα κατατεθέν της πιο ευημερούσας, καινοτόμου, ανταγωνιστικής και βιώσιμης Ευρώπης που οραματίζεται το ΕΛΚ».

Οι μηχανικοί και όχι οι πολιτικοί καθορίζουν τη μετάβαση

Οι Συντηρητικοί επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους στους στόχους της μείωσης των εκπομπών κατά 55% για το 2030 και της κλιματικής ουδετερότητας για το 2050. Ωστόσο, τονίζουν ότι «η Ευρώπη δεν πρέπει να αποβιομηχανοποιηθεί», αλλά, αντίθετα, πρέπει να δείξει στον κόσμο ότι «ο μετασχηματισμός προς την ουδετερότητα μπορεί να επιτευχθεί με επιτυχία χάρη στις επιχειρήσεις της». Οι επιχειρήσεις πρέπει να υποστηριχθούν οικονομικά και για να βρουν τις «καλύτερες λύσεις» για τη μείωση των εκπομπών. Και το ΕΛΚ είναι πεπεισμένο ότι «οι καλύτερες λύσεις» θα επιτευχθούν μόνο με τη χρήση «όλων των τεχνολογικών δυνατοτήτων χωρίς προκαταλήψεις ή ιδεολογίες». Εν ολίγοις, πρέπει να ευνοηθεί η «αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας». Και όχι μόνο αυτό. Για το Λαϊκό Κόμμα, «η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί επίσης να θέσει στόχους για τη μείωση των εκπομπών των εκπομπών ρύπων, αλλά πρέπει να αφήσει περιθώριο στους ιδιωτικούς, τοπικούς και βιομηχανικούς φορείς να βρουν τις κατάλληλες τεχνολογικές λύσεις». Τέλος, αφήνει μια αιχμή προς τη σημερινή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, η οποία φαίνεται να έχει ληφθεί αυτολεξεί από πρόσφατες δηλώσεις διευθυντών αυτοκινήτων, όπως του CEO της Renault και προέδρου της Acea Luca de Meo: «Είμαστε υπέρ του τεχνολογικού ανοίγματος στην οικονομία, την ενέργεια και την προστασία του κλίματος. Αλλά οι μηχανικοί, όχι οι πολιτικοί, είναι αυτοί που πρέπει να αποφασίσουν μαζί με την αγορά την καλύτερη τεχνολογία για την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα». «Η μετάβαση βρίκσκεται σε καλό δρόμο».