«Όσοι και όσες παρακολούθησαν τη χθεσινή τηλεμαχία των πολιτικών αρχηγών πιστεύω ότι αντιλήφθηκαν απολύτως αυτό που επισημαίνουμε εδώ και καιρό ενόψει των κρίσιμων εκλογών της 21ης Μαΐου. Ότι η μόνη σαφής, η μόνη καθαρή θέση διακυβέρνησης της χώρας είναι η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας», τόνισε ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος 'Ακης Σκέρτσος ξεκινώντας την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.

Επεσήμανε ότι ο πρωθυπουργός παρουσίασε με σοβαρότητα και αίσθημα ευθύνης -παρά τη σφιχτή διαδικασία της τηλεαναμέτρησης- τις προτεραιότητές του για την επόμενη τετραετία ώστε η Ελλάδα να συγκλίνει περισσότερο με την Ευρώπη, σε μισθούς, δυναμική ανάπτυξη της οικονομίας και των επενδύσεων, στη λειτουργία του κράτους, στην ασφάλεια των συνόρων μας, στην υγεία και την παιδεία για να γίνουμε όλοι συλλογικά και ατομικά καλύτεροι.

Πρόσθεσε ότι ο πρωθυπουργός αναγνώρισε και λάθη και αστοχίες καθώς και πως η κυβέρνηση δεν έλυσε όλα τα προβλήματα. Υπογράμμισε ωστόσο ότι απέφυγε τον τοξικό λόγο και την παρελθοντολογία κοιτάζοντας μπροστά «στις ρεαλιστικές λύσεις για να θεραπευθούν οι παθογένειες στη χώρα μας».

«Εχθές το βράδυ όμως είδαμε και κάτι άλλο», τόνισε ο κ. Σκέρτσος. «Είδαμε την πλήρη απομόνωση ενός άλλου πολιτικού αρχηγού, του κ. Τσίπρα από την υπόλοιπη κεντροαριστερά και αριστερά ως προς το περιβόητο σχέδιό του για προοδευτική διακυβέρνηση και κυβερνήσεις συνεργασίας. Είδαμε να καταρρέει σαν πύργος από τραπουλόχαρτα η δήθεν συμμαχία της αριστεράς και να αναδεικνύεται αυτό που πραγματικά είναι: μία πρόταση ακυβερνησίας και παραλυσίας χωρίς πραγματικές προγραμματικές συγκλίσεις και με πολλές ετερόκλιτες στρατηγικές».

Στο σημείο αυτό ανέφερε ότι το ΚΚΕ επανέλαβε ότι δεν πρόκειται να συμπράξει σε μία τέτοια κυβέρνηση «ούτε καν να δώσει ανοχή σε επιμέρους προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ. Ο κ. Ανδρουλάκης ξαναείπε εμμέσως το "ούτε Μητσοτάκης ούτε Τσίπρας" χωρίς πάλι να μας διαφωτίσει για το ποιον θέλει για πρωθυπουργό. Ο κ. Βελόπουλος καταλάβαμε ότι και θέλει και δεν θέλει συνεργασίες. Ο κ. Βαρουφάκης ήθελε αλλά δεν τον θέλουν οι άλλοι. Ξεκαθάρισε πάντως ότι δεν εγκαταλείπει τη "Δήμητρά" του που όμως αποτάσσεται ο κ. Τσίπρας έχοντας ωστόσο ένα κορυφαίο στέλεχός του, τον πρώην υπουργό Οικονομικών τον κ. Τσακαλώτο, να οραματίζεται κάτι παρεμφερές, τα τοπικά νομίσματα. Κοινώς μία σύγχρονη Βαβέλ. Το λέμε από καιρό».

Επεσήμανε ότι έγιναν εμφανείς οι λόγοι για τους οποίους ο κ. Τσίπρας δεν ήθελε αυτού του είδους την τηλεοπτική αναμέτρηση χρησιμοποιώντας τα λόγια του κ. Κουτσούμπα περί ανάδειξης του γεγονότος ότι η προοπτική συνεργασίας αφορά μία συνεργασία «μούφα», όσο κι αν «ο κ. Τσίπρας έκανε χθες το βράδυ ανοίγματα και εκκλήσεις και προσκλήσεις».

Αναδείχθηκαν όμως όπως είπε και πράγματα που δεν ήταν ευρέως γνωστά «όπως ότι ο κ. Τσίπρας έχει μια κρυφή ατζέντα φορολόγησης εκ νέου των επιχειρήσεων, ότι ο κ. Ανδρουλάκης θα καταργήσει εν μέρει τις δωρεάν γονικές παροχές ακίνητης περιουσίας, ότι ο κ. Βελόπουλος είναι και αυτός υπέρμαχος των παράλληλων νομισμάτων και ότι ο κ. Βαρουφάκης δεν έχει ιδέα πώς θα διαχειριστεί μια πιθανή κρίση στα σύνορα αν οψέποτε γινόταν κυβερνητικός εταίρος. Αντιθέτως υποστηρίζει την κατάργηση της υποχρεωτικής στράτευσης».

Πρόσθεσε επίσης: «όχι βεβαίως ότι δεν θα την επιδιώξει ο κ. Τσίπρας αυτή τη συνεργασία ανεξαρτήτως του τι ειπώθηκε στο debate, εφόσον οι αριθμοί από την κάλπη της 21ης Μαΐου το επιτρέψουν. Το είπε άλλωστε και ο κ. Ζουράρις: θα συμμαχήσουμε ακόμη και με τον κ. Βελόπουλο, και με τον διάβολο αν χρειαστεί. Γι όλους αυτούς τους λόγους η χαλαρή ψήφος στην κάλπη της απλής αναλογικής της 21ης Μαΐου προς κάποιον από τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης ενέχει σοβαρό κίνδυνο να οδηγηθούμε σε σχήματα περιορισμένης κυβερνητικής ευθύνης με πολύ δυσάρεστες συνέπειες».

Υπογράμμισε πως θα ήταν μια κυβέρνηση του ελάχιστου κοινού παρονομαστή, και μια κυβέρνηση εν τέλει της παραλυσίας, των παρατεταμένων διαβουλεύσεων μέχρι να γεφυρωθούν αγεφύρωτες διαφορές άρα μία συνθήκη πολιτικής αστάθειας που τελικά ανακόπτει την εθνική προσπάθεια να πάμε όλοι μαζί μπροστά και πιο μακριά.

Αντέτεινε ότι απαιτούνται καλά μελετημένα, κοστολογημένα και υλοποιήσιμα σχέδια που δεν θα θέτουν σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ευστάθεια της χώρας αλλά και τη δυναμική ανάκαμψη της οικονομίας όπως είναι το σχέδιο της ΝΔ.

Είπε επίσης ότι το μόνο χειρότερο από ένα πρόγραμμα που κοστολογείται ως δημοσιονομικά εξωφρενικό όπως αυτό του ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα πρόγραμμα που δεν μπορεί να κοστολογηθεί βρίθοντας από αόριστες προτάσεις και γενικότητες, από τίποτα συγκεκριμένο ώστε να μπορεί να αποτιμηθεί με ακρίβεια κι αυτό είναι το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ.

Είπε στη συνέχεια ότι ο ΣΥΡΙΖΑ συνειδητά ποντάρει στο μαύρο και αναφέρθηκε στη στάση του, έναντι της υπόθεσης του κόμματος Κασιδιάρη.

Στο σημείο αυτό παρέθεσε όπως είπε μερικά παραδείγματα για το τι σημαίνει στην πράξη για τις ζωές των ανθρώπων το δίλημμα μπροστά ή πίσω.

Σύγκριση πολιτικών

Ο 'Ακης Σκέρτσος πέρασε στη συνέχεια στη θεματική ενότητα που αφορά στη σύγκριση των πολιτικών για την ενέργεια, το περιβάλλον και το κλίμα κατά την περίοδο 2015-2019 και 2019-2023. «Δηλαδή όλα όσα υλοποιήσαμε από την πράσινη ατζέντα μας παρά τις εξωγενείς κρίσεις, την οικονομική λόγω πανδημίας, την ενεργειακή και πληθωριστική λόγω του πολέμου στην Ουκρανία», όπως είπε.

Ολοκληρώνοντας αναφέρθηκε στο πρόγραμμα του πρωθυπουργού.

Αναλυτικά, στην εισαγωγική τοποθέτησή του κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ο κ. Σκέρτσος ανέφερε:

«Όσοι και όσες παρακολούθησαν τη χθεσινοβραδινή τηλεμαχία των πολιτικών αρχηγών, πιστεύω ότι αντιλήφθηκαν απολύτως αυτό που επισημαίνουμε εδώ και καιρό ενόψει των κρίσιμων εκλογών της 21ης Μαΐου: Ότι η μόνη σαφής, η μόνη καθαρή θέση διακυβέρνησης της χώρας είναι η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας.

Τι είδαμε εχθές το βράδυ; Έναν πολιτικό αρχηγό, τον Πρωθυπουργό, να παρουσιάζει με σοβαρότητα και αίσθημα ευθύνης -παρά τη σφιχτή διαδικασία της τηλεαναναμέτρησης- τις προτεραιότητες του για την επόμενη τετραετία ώστε να συγκλίνει η Ελλάδα περισσότερο με την Ευρώπη σε μισθούς, δυναμική ανάπτυξη οικονομίας και των επενδύσεων, στη λειτουργία του Κράτους, στην ασφάλεια των συνόρων μας, στην υγεία και την παιδεία, για να γίνουμε όλοι -συλλογικά και ατομικά- καλύτεροι.

Είδαμε και ακούσαμε έναν πολιτικό αρχηγό, τον πρωθυπουργό, να αναγνωρίζει ότι προφανώς η κυβέρνηση του δεν έλυσε όλα τα προβλήματα , να αναγνωρίζει λάθη και αστοχίες, να αποφεύγει όμως τον τοξικό λόγο και την παρελθοντολογία και να κοιτάζει μπροστά και στις ρεαλιστικές λύσεις για να θεραπευθούν οι παθογένειες στη χώρα μας.

Εχθές το βράδυ όμως είδαμε και κάτι άλλο την πλήρη απομόνωση ενός πολιτικού αρχηγού, του κ. Τσίπρα, από την υπόλοιπη Κεντροαριστερά και Αριστερά ως προς το περιβόητο σχέδιό του για «προοδευτική διακυβέρνηση» και κυβερνήσεις συνεργασίας. Είδαμε να καταρρέει σαν πύργος από τραπουλόχαρτα η δήθεν συμμαχία της αριστεράς, και να αναδεικνύεται αυτό που πραγματικά είναι: Μια πρόταση ακυβερνησίας και παραλυσίας, χωρίς πραγματικές προγραμματικές συγκλίσεις και με πολλές ετερόκλητες στρατηγικές.

Το ΚΚΕ επανέλαβε ότι δεν πρόκειται να συμπράξει σε μια τέτοια κυβέρνηση ούτε καν να δώσει ανοχή σε επιμέρους προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κ. Ανδρουλάκης ξαναείπε εμμέσως το «ούτε Μητσοτάκης-ούτε Τσίπρας» χωρίς πάλι να μας διαφωτίσει ποιον θέλει για πρωθυπουργό.

Ο κ. Βελόπουλος καταλάβαμε ότι και θέλει και δεν θέλει συνεργασίες.

Ο κ. Βαρουφάκης ήθελε αλλά δεν τον θέλουν οι άλλοι, ξεκαθάρισε πάντως ότι δεν εγκαταλείπει τη «Δήμητρα» του που όμως αποτάσσεται ο κ. Τσίπρας, έχοντας ωστόσο ένα κορυφαίο στέλεχος του, τον πρώην Υπουργό Οικονομικών, τον κ. Τσακαλώτο να οραματίζεται κάτι παρεμφερές, τα τοπικά νομίσματα. Κοινώς, μια σύγχρονη βαβέλ! Το λέγαμε από καιρό.

Έγινε, νομίζω, σαφές γιατί ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να απαξιώσει τη συγκεκριμένη τηλεαναμέτρηση, γιατί ακριβώς θα καταδείκνυε -όπως και έγινε- ότι «ο βασιλιάς είναι γυμνός», ότι η συνεργασία για την οποία μιλάει, είναι -για να δανειστώ αυτό που ξαναείπε ο κ. Κουτσούμπας που έχει την πιο καθαρή θέση από όλους- μια συνεργασία μούφα! Όσο και αν ο κ. Τσίπρας έκανε εχθές το βράδυ ανοίγματα και εκκλήσεις και προσκλήσεις.

Μάθαμε βεβαίως και κάποια πράγματα που δεν ήταν ευρύτερα γνωστά: όπως ότι ο κ. Τσίπρας έχει τελικά κρυφή ατζέντα φορολόγησης εκ νέου των επιχειρήσεων, ότι ο κ. Ανδρουλακης θα καταργήσει εν μέρει τις δωρεάν γονικές παροχές ακίνητης περιουσίας, ότι ο κ. Βελόπουλος είναι και αυτός υπέρμαχος των παράλληλων νομισμάτων και ότι ο κ. Βαρουφάκης δεν έχει ιδέα πως θα διαχειριστεί μια πιθανή κρίση στα σύνορα, αν οψέποτε γινόταν κυβερνητικός εταίρος, αντιθέτως υποστηρίζει την κατάργηση της υποχρεωτικής στράτευσης.

Όχι ότι δεν θα την επιδιώξει ο κ. Τσίπρας αυτή τη συνεργασία -ανεξαρτήτως του τι ελέχθη στο debate- εφόσον οι αριθμοί από την κάλπη της 21ης Μαΐου το επιτρέψουν- το είπε άλλωστε και ο κ. Ζουράρις «θα συμμαχήσουμε και με τον κ. Βελόπουλο ακόμη και με το διάβολο αν χρειαστεί».

Για όλους αυτούς τους λόγους, η χαλαρή ψήφος διαμαρτυρίας στην κάλπη της απλής αναλογικής της 21ης Μαΐου προς κάποιον από τους εκπροσώπους της Αντιπολίτευσης ενέχει σοβαρό κίνδυνο να οδηγηθούμε σε σχήματα περιορισμένης κυβερνητικής ευθύνης με πολύ δυσάρεστες συνέπειες.

Με όσα αντιφατικά και εξωπραγματικά ακούστηκαν από τους επιθυμητούς εταίρους του ΣΥΡΙΖΑ, είναι προφανές ότι θα ήταν μια κυβέρνηση του ελάχιστου κοινού παρονομαστή. Μια κυβέρνηση εν τέλει της παραλυσίας, των παρατεταμένων διαβουλεύσεων μέχρι να γεφυρωθούν αγεφύρωτες διαφορές, άρα μια συνθήκη πολιτικής αστάθειας που τελικά ανακόπτει την εθνική προσπάθεια να πάμε όλοι μαζί μπροστά και πιο μακριά.

Αυτή η Βαβέλ πάντως δεν φαίνεται να ενοχλεί τον κ. Τσίπρα αφού όπως παραδέχτηκε σε πρόσφατη συνέντευξη του στο «Mega» ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα «άναρχο κόμμα και είναι υγεία να υπάρχουν πολλές φωνές αφού έχουν για συγκολλητική ουσία τις ιδέες τους». Μόνο που για να κυβερνηθεί μια χώρα και μάλιστα μια χώρα σαν την Ελλάδα που είναι σε μετάβαση και σε κίνηση προς τα εμπρός χρειάζονται όχι μόνο ιδέες και θεωρίες παιγνίων ή εύηχες δημαγωγικές κορώνες αλλά και κυρίως καλά μελετημένα, κοστολογημένα και υλοποιήσιμα σχέδια, κοστολογημένα που δεν θα θέτουν σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ευστάθεια της χώρας αλλά και τη δυναμική ανάπτυξης της οικονομίας όπως είναι το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας.

Χωρίς να δημιουργούν τον κίνδυνο νέας εποπτείας και επιστροφής στις χειρότερες μέρες του 2015, όπως συμβαίνει με το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ των 83 δισ. ευρώ που ούτε στο debate τελικά μάθαμε από τον κ. Τσίπρα από που θα βρει τα λεφτά. Το μόνο χειρότερο πράγμα από ένα πρόγραμμα που κοστολογείται ως δημοσιονομικά εξωφρενικό , όπως αυτό του ΣΥΡΙΖΑ, είναι ένα πρόγραμμα που δεν μπορεί να κοστολογηθεί διότι βρίθει από αόριστες προτάσεις και γενικότητες, από τίποτα συγκεκριμένο ώστε να μπορεί να αποτιμηθεί με ακρίβεια. Και αυτό δυστυχώς είναι το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χθες το βράδυ έκανε μια σαφή πρόταση στους πολιτικούς αρχηγούς: Να στείλουν όλοι και επίσημα τα προγράμματα τους είτε στο Γ.Λ.Κ. είτε στην Τράπεζας της Ελλάδος για να κοστολογηθούν ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες -προ της κάλπης- πόσο στοιχίζει κάθε μέτρο, πόσο θα μας στοιχίσει κάθε μέτρο. Δεν ακούσαμε από κανένα αρχηγό να ανταποκρίνεται στην πρόταση του Πρωθυπουργού, η οποία παραμένει στο τραπέζι.

Φαίνεται όμως ότι ο κ. Τσίπρας συνειδητά ποντάρει στο «μαύρο» και αναφέρομαι στη στάση του ΣΥΡΙΖΑ στην υπόθεση του κόμματος Κασιδιάρη. Ήταν προφάσεις εν αμαρτίαις όλα όσα έλεγε για να δικαιολογήσει ότι δεν ψήφισε τη διάταξη μας προκειμένου να μην μπει στη Βουλή υπό το μανδύα πολιτικού κόμματος μια εγκληματική οργάνωση και δικαιωθήκαμε από τον 'Αρειο Πάγο. Ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να ψαρέψει στα θολά όπως είπαμε από την πρώτη στιγμή και επιβεβαιώνεται από την επίσημη ανακοίνωση του μορφώματος Κασιδιάρη για τη στάση που πρέπει να κρατήσουν οι ψηφοφόροι του στις επικείμενες εκλογές, ξεκάθαρα υπέρ της αντιπολίτευσης. Δεν πρόκειται φυσικά να κάνω αναπαραγωγή από αυτό το βήμα το τι λέει μια εγκληματική οργάνωση. Θα θυμίσω μόνο ξανά ποιος έδωσε τη μάχη να μείνει εκτός Βουλής η εγκληματική οργάνωση και ποιος ήταν απών.

Η Ελλάδα του 2023 είναι καλύτερη από την Ελλάδα του 2019 και του 2015. H Ελλάδα αλλάζει. Θα παραθέσω μόνο μερικά πρόσφατα παραδείγματα για το τι σημαίνει στην πράξη για τις ζωές των ανθρώπων το δίλημμα «μπροστά ή πίσω»:

-Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η διαδικασία των εξετάσεων της «ελληνικής PISA» για μαθητές της ΣΤ' Δημοτικού και Γ' Γυμνασίου στη Νεοελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά. Η συμμετοχή ήταν σχεδόν καθολική σε 579 από τα 600 σχολεία. Παρά τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών συνδικαλιστικών ομοσπονδιών και την απεργία που έχει εξαγγελθεί από την ΑΔΕΔΥ η οποία κρίθηκε παράνομη και καταχρηστική. Τι είναι η PISA; Είναι οι εξετάσεις που θα γίνονται πανελλήνια κάθε χρόνο για να αξιολογούνται τις γνώσεις που παίρνουν τα ελληνόπουλα στα δημόσια σχολεία. Δηλαδή, πόσο καλά το εκπαιδευτικό σύστημα εξοπλίζει με γνώσεις τα παιδιά μας. Βλέποντας τα αποτελέσματα στα Μαθηματικά, στη Γλώσσα, μπορούμε να παρέμβουμε πλέον θετικά , αυτό σημαίνει αξιολόγηση και να βελτιώσουμε και το υλικό το οποίο δίνουμε στα παιδιά στα βιβλία, και τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η διδασκαλία. Είναι ένα πολύ βασικό εργαλείο για να έχουμε για να έχουμε καλύτερο δωρεάν δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης.

Η μεταρρύθμιση αυτή αφορά τους πολλούς ή τους λίγους; Τους έχοντες ή είναι προς όφελος των λιγότερο προνομιούχων παιδιών που θέλουν να πηγαίνουν σε ένα καλό δημόσιο σχολείο; Αυτή η μεταρρύθμιση καταψηφίστηκε από την Αντιπολίτευσης.

Παράδειγμα δεύτερο: Ολοκληρώθηκε η α' φάση του πιλοτικού προγράμματος για τους Προσωπικούς Βοηθούς των ατόμων με αναπηρία στην Περιφέρεια Αττικής που καλύπτει 1.000 άτομα. Ξεκινά η δεύτερη φάση που θα καλύψει επιπλέον 1.000 ωφελούμενους, στις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Η σχετική πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων άνοιξε από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με στόχο την ένταξη των αναπήρων στην κοινωνική και οικονομική ζωή, που υλοποιείται με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έως το 2025 και ακολούθως θα χρηματοδοτηθεί μέσω ΕΣΠΑ. Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης είναι για τους λίγους όπως ισχυρίζεται η αντιπολίτευση ή για τους πολλούς και ευάλωτους;

Παράδειγμα τρίτο: Το Υπουργείο Περιβάλλοντος ζήτησε προχθές με επιστολή του και κοινοποίηση των σχετικών αποφάσεων από όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες πολεοδομίας και φορείς, να προχωρήσουν σε αναστολή των αδειών λειτουργίας και την κατεδάφιση παράνομων κατασκευών γνωστών επιχειρήσεων στη Μύκονο στις οποίες καταγράφηκαν σοβαρές πολεοδομικές αυθαιρεσίες. Ο Δήμος Μυκόνου προχώρησε χθες στην σφράγιση της μιας εκ των δυο επιχειρήσεων, αυτής που βρίσκεται στον Πάνορμο Μυκόνου όπου έχουν διαπιστώσει αυθαιρεσίες χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων.

Αντίστοιχα το Υπουργείο Τουρισμού προχωρά σήμερα στην ανάκληση μιας ακόμη άδειας για τη συγκεκριμένη επιχείρηση. Ενώ αναμένουμε αύριο την δικαστική απόφαση του διοικητικού Εφετείου Αθηνών που θα κρίνει ως άμεσα εκτελεστή ή όχι την κατεδάφιση αυθαιρέτων κατασκευών στην έτερη επιχείρηση. Είπαμε ότι δεν θα επιτρέψουμε να υπάρχουν περιοχές της Ελλάδα όπου δεν θα εφαρμόζεται ο νόμος. Η μάχη με το βαθύ κράτος είναι δύσκολη και επίπονη αλλά είμαστε αποφασισμένοι να την δώσουμε. Και τη δίνουμε σε μια από τις πιο εμβληματικές περιοχές της χώρας όπου κάποιοι για αρκετά χρόνια νόμιζαν ότι είναι πάνω από το νόμο με την ανοχή δυστυχώς και κρατικών υπηρεσιών.

Παράδειγμα τέταρτο: Ξεκίνησε χθες το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω-Αλλάζω θερμοσίφωνα» που προβλέπει την επιχορήγηση των νοικοκυριών για να αντικαταστήσουν την παλιά ενεργοβόρα οικιακή συσκευή με νέους σύγχρονης τεχνολογίας ηλιακούς θερμοσίφωνες. Η επιχορήγηση είναι έως και το 60% του κόστους αγοράς νέου ηλιακού θερμοσίφωνα, φτάνοντας τα 900 ευρώ. Έτσι θα μειωθεί σημαντικά το μέσο ενεργειακό κόστος της ελληνικής οικογένειας και επιπλέον η χαμηλότερη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας συνεπάγεται μικρότερη παραγωγή από ορυκτά καύσιμα ή μη ανανεώσιμες πηγές. Το πρόγραμμα αυτό αφορά πάνω από 120.000 δικαιούχους , έχει προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Επειδή ακούμε στο χθεσινό debate λαϊκίστικες κορώνες για την ενεργειακή φτώχεια και αόριστες ιδέες πως θα αντιμετωπιστεί, αυτό το συγκεκριμένο μέτρο την αυξάνει ή τη μειώνει; Είναι υπέρ των λίγων ή υπέρ των πολλών; Και δεν είναι το μόνο που πήραμε και υλοποιούμε αυτά τα τέσσερα χρόνια. Από την επόμενη εβδομάδα και εντός του Ιουνίου ξεκινούν τα εξής 4 προγράμματα που αθροίζουν σωρευτικά μαζί με το προηγούμενο σε 1,2 δισ. ευρώ ενισχύσεις.

1. «Εξοικονομώ-Ανακαινίζω» που απευθύνεται σε νέους 18-39 ετών εντάσσεται στο φιλόδοξο σχέδιο «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ» για να φτιάξουν το σπίτι τους «καινούργιο» είτε αυτό στο οποίο διαμένουν είτε ένα κενό σπίτι που στη συνέχεια θα το νοικιάσουν σε άλλους. Η επιδότηση για την ενεργειακή αναβάθμιση και ανακαίνιση του ακινήτου φτάνει τις 30.000 ευρώ. Το πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ, το σχετικό ΦΕΚ είναι έτοιμο και η πλατφόρμα για υποβολή αιτήσεων ανοίγει στις 18 Μαΐου .

2. 'Αλλο πρόγραμμα το «Produce e-green». Δίνουμε επενδυτικά κίνητρα σε επιχειρήσεις που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στην πράσινη βιομηχανία (σε παραγωγικές μονάδες) με αιχμή την αλυσίδα προϊόντων της ηλεκτροκίνησης και των ΑΠΕ. Όσοι συμμετάσχουν θα μπορούν να επιδοτηθούν για το σύνολο της επένδυσης τους προκειμένου να παράγουν ηλεκτρικά οχήματα, φορτιστές, μπαταρίες, να ανακυκλώνουν μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, να παράγουν φωτοβολταϊκά panels ή μέρη ανεμογεννήτριας ! Επιπλέον επιδοτούμε επιχειρήσεις που θα παράγουν προϊόντα εξοικονόμησης ενέργειας όπως αντλίες θερμότητας, ηλεκτρικούς θερμοσίφωνες Έχει προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ, αύριο δημοσιεύεται η απόφαση στο ΦΕΚ και η σχετική πλατφόρμα ανοίγει στις 30 Μαΐου.

3. Την ίδια ημέρα, στις 30 Μαΐου, θα ανοίξει η πλατφόρμα για το Νέο πρόγραμμα Εξοικονομώ 2023 για νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα και με παλαιά σπίτια. Έχει προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ και η σχετική ΚΥΑ υπογράφεται τις προσεχείς ημέρες. Θυμίζω η επιδότηση θα κυμανθεί μεταξύ 40 και 75% ανάλογα με τα εισοδήματα του δικαιούχου.

4. Στα μέσα Ιουνίου, θα ανοίξει η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ για Επιχειρήσεις» ύψους 200 εκατ. ευρώ με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αφορά μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που είναι και η πλειονότητα στο ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον.

Έτσι, με έργα και όχι με λόγια, αντιλαμβανόμαστε εμείς την παραγωγική στήριξη της κοινωνίας , των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων αλλά και την ενεργειακή μετάβαση που πρέπει να κάνουμε ως οικονομία και χώρα. Αυτό κάναμε επί 4 χρόνια, αυτό θέλουμε και είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε εφόσον μας εμπιστευτούν ξανά οι πολίτες.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να περάσω στη θεματική ενότητα της σημερινής ενημέρωσης που αφορά τη σύγκριση των πολιτικών μας για την ενέργεια, το περιβάλλον και το κλίμα κατά την περίοδο 2015-2019 με 2019-2023. Δηλαδή όσα υλοποιήσουμε από την πράσινη ατζέντα μας παρά τις εξωγενείς κρίσεις -οικονομική λόγω πανδημίας , την ενεργειακή και πληθωριστική - λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Όλα αυτά δείχνουν ότι έχουμε μια κυβέρνηση πιστεύει αυθεντικά στην ενεργειακή μετάβαση, έχει πρόγραμμα και το υλοποιεί με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Ως προς το πρόγραμμα του πρωθυπουργού:

-Επισκέπτεται τις Περιφερειακές Ενότητες Τρικάλων και Μαγνησίας. Στην πόλη των Τρικάλων πήρε μέρος σε συζήτηση με τον Δήμαρχο Τρικκαίων Δημήτρη Παπαστεργίου με θέμα «Για τις πόλεις που θέλουμε», στο Μουσείο Τσιτσάνη. Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης θα μεταβεί στον Βόλο, όπου στις 19:00 θα μιλήσει σε εκδήλωση της Νέας Δημοκρατίας στο Εκθεσιακό Κέντρο της πόλης.

-Αύριο θα επισκεφθεί τα νησιά του βορείου και Νοτίου Αιγαίου όπου θα παρουσιάσουμε μαζί με κυβερνητικό κλιμάκιο τα αναπτυξιακά σχέδια για τις δυο νησιωτικές μας περιφέρειες με τα οποία κλείνει ένας κύκλος 12 περιφερειακών αναπτυξιακών σχεδίων για όλη την Ελλάδα με στόχο να αμβλύνουμε τις ενδοπεριφερειακές και διαπεριφερειακές ανισότητες.

-Την Κυριακή ο πρωθυπουργός θα επισκεφθεί το Λαύριο και παραχωρήσει συνέντευξη στους εκπροσώπους του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου από το Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου. Και την Κυριακή παραχωρεί συνέντευξη στην εφημερίδα «Καθημερινή της Κυριακής».

-Τη Δευτέρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στην Κρήτη στο Ηράκλειο όπου θα μιλήσει σε ανοιχτή συγκέντρωση.