Στον πολυεπίπεδο ρόλο των υποδομών και των μεταφορών για την ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή και τη διεθνή εικόνα της Ελλάδας αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, μιλώντας στο Olympia Forum VI. Ο υπουργός υπογράμμισε ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός του υπουργείου βασίζεται στην υλοποίηση έργων με το μέγιστο κοινωνικό και οικονομικό όφελος, δίνοντας έμφαση στη διασφάλιση των αναγκαίων κεφαλαίων, ώστε τα έργα να παραδίδονται εμπρόθεσμα και με υψηλά πρότυπα ανθεκτικότητας.
Τρεις πυλώνες προκλήσεων
Ο κ. Δήμας παρουσίασε τρεις βασικούς πυλώνες που καθορίζουν τη σύγχρονη πολιτική στους τομείς υποδομών και μεταφορών:
- Ορθολογική διαχείριση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων, με σαφή προτεραιοποίηση έργων και παρεμβάσεων.
- Κάλυψη των αναγκών συντήρησης και αναβάθμισης των υποδομών και των μέσων μεταφοράς, αλλά και ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, μετά τα χρόνια της κρίσης.
- Αύξηση της ανθεκτικότητας στον σχεδιασμό των υποδομών απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.
Τα εμβληματικά έργα που αλλάζουν τον χάρτη των μεταφορών
Ο υπουργός παρουσίασε τα μεγάλα έργα υποδομών που αναμένεται να ολοκληρωθούν τα επόμενα χρόνια, μεταμορφώνοντας τις μεταφορές στη χώρα:
- Πάτρα – Πύργος: Παραδόθηκαν ήδη τα πρώτα 65 χλμ. στα τέλη Ιουλίου, ενώ το τμήμα Μιντιλόγλι – Αλισσός (10 χλμ.) προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος Νοεμβρίου.
- Μετρό Θεσσαλονίκης: Η επέκταση προς Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς, θα παραδοθεί το α’ τρίμηνο του 2026.
Ο υπουργός επισήμανε ότι το Μετρό συνέβαλε ήδη στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης κατά 15%, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ.
«Με την επέκταση προς Καλαμαριά, το έργο θα προσφέρει ακόμη μεγαλύτερη ανακούφιση, καθώς οι Θεσσαλονικείς έχουν αγκαλιάσει πραγματικά το νέο μέσο», δήλωσε. - Ε65: Τα τελευταία 45,5 χλμ. από την Καλαμπάκα έως την Εγνατία Οδό θα ολοκληρωθούν το β’ τρίμηνο του 2026.
Παράλληλα, ο κ. Δήμας αναφέρθηκε σε σειρά έργων σε όλη τη χώρα, όπως τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης “Daniel”, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας Κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη (αναμένεται να παραδοθεί τον Μάιο του 2027), η παράκαμψη της Χαλκίδας, καθώς και οι οδικοί άξονες Μπράλος – Άμφισσα και Γιάννενα – Κακαβιά.
Υποδομές εθνικής σημασίας και γεωστρατηγικός ρόλος
Ο υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία των υποδομών εθνικής σημασίας, οι οποίες ενισχύουν τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας και τη συμμετοχή της στους ευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών. Αναφέρθηκε στους σιδηροδρομικούς και οδικούς άξονες που συνδέουν τα μεγάλα λιμάνια με το ευρωπαϊκό δίκτυο, αναβαθμίζοντας τη χώρα ως κόμβο logistics και ενισχύοντας την ανθεκτικότητα της Ευρώπης απέναντι σε μελλοντικές κρίσεις — λαμβάνοντας υπόψη και τις ανάγκες της αμυντικής κινητικότητας.
«Ο σχεδιασμός πλέον δεν γίνεται απλώς σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο, αλλά σε υπερεθνικό πλαίσιο, αξιοποιώντας το στρατηγικό πλεονέκτημα της γεωπολιτικής θέσης της Ελλάδας», υπογράμμισε ο Χρίστος Δήμας, επισημαίνοντας τον καθοριστικό ρόλο των υποδομών ως θεμέλιο για την ανάπτυξη, τη συνδεσιμότητα και την εθνική ανθεκτικότητα.