Με φόντο μια έντονη, πολιτικά, εβδομάδα που θα περιλαμβάνει Υπουργικό Συμβούλιο και ενημέρωση από τον Πρωθυπουργό στη Βουλή, δεν λείπουν οι συζητήσεις για τις επόμενες «διορθωτικές» κινήσεις του Μαχίμου.

Τροχιά όξυνσης στους τόνους αντιπαράθεσης με αιχμή τη μεσαία τάξη και την εργασία προδιαγράφεται ανάμεσα στην κυβέρνηση και στην αντιπολίτευση, στον δρόμο για την επόμενη μέρα της υγειονομικός κρίσης, με τα εκλογικά σενάρια να εγκαταλείπονται ακόμα και από ένθερμους υποστηρικτές τους, χωρίς ωστόσο να παρασέρνουν και εκείνα ενός ενδεχόμενου ανασχηματισμού ακόμα και εντός του καλοκαιριού. Μπροστά σε μια πολιτικά «ζωηρό» εβδομάδα, καθώς μετά το μήνυμα του Κυριάκου Μητσοτάκη προς τους πολίτες και τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου θα ακολουθήσει η ενημέρωση της Βουλής από τον Πρωθυπουργό, έχουν πυροδοτηθεί συζητήσεις στο πολιτικό παρασκήνιο (ανάμεσα και στους «γαλάζιους») για τα επόμενα «διορθωτικά» σχέδια του Μαξίμου. Με άλλα λόγια, για έναν πιθανό κύκλο ανανέωσης προσώπων ή ενδεχόμενες δομικού τύπου αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα. Στο φόντο υπάρχει πλέον η υπόθεση «vouchers», που επανέφερε τις συζητήσεις. Το σίγουρο είναι ότι το πρωθυπουργικό επιτελείο γνωρίζει πως η σοβαρή αστοχία – τόσο διαχειριστική όσο και επικοινωνιακή – με το προγράμματα τηλεκατάρτισης των επιστημόνων άνοιξε διάπλατα το πεδίο κριτικής, ειδικά από τον ΣΥΡΙΖΑ που επιχειρεί να βαθύνει την κυβερνητική πληγή, χρησιμοποιώντας όρους «σκανδάλου» και «πολιτικής απάτης».

Στην κυβέρνηση γνωρίζουν επίσης ότι ο Γιάννης Βρούτσης, στον οποίο «χρεώνεται» εκ χαρτοφυλακίου η ευθύνη της συγκεκριμένης δράσης, θα παραμείνει στο στόχαστρο σύσσωμης της αντιπολίτευσης, με τα «πυρά» της επόμενης μέρας να εκτοξεύονται έτσι κι αλλιώς πάνω από το οικονομικό μέτωπο. Η παρέμβαση Μητσοτάκη για κατάργηση της συγκεκριμένης δράσης του υπουργού Εργασίας, την οποία ο ίδιος και άλλα στελέχη υποστήριζαν, αποτελεί ουσιαστικά και ένα μήνυμα στο εσωτερικό της κυβέρνησης: δεν είναι ανεκτές οι σκιές, αναλάβετε ευθύνες στα λάθη. Λίγες ημέρες έχουν περάσει από τις αναφορές του Πρωθυπουργού στη «λογοδοσία» και στο χρέος της εξουσίας «να εγκαταλείπει τα απυρόβλητο της ανάγκης». Φράσεις που έχουν αφήσει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για πρωτοβουλίες, που έτσι κι αλλιώς δεν προαναγγέλλονται ποτέ.

Στην εξίσωση μπορεί να προστεθεί η βεβαιότητα ότι το Μαξίμου θα θελήσει να ρίξει το βάρος της προσπάθειας εξόδου από την πανδημία με το μικρότερο δυνατό κόστος σε καίριους τομείς για την ανασυγκρότηση της οικονομίας, παράλληλα με τη δημόσια υγεία, ακόμα και το επικοινωνιακό σκέλος. Εξού και τα παραγωγικό υπουργεία αλλά και ο Τουρισμός και η Ναυτιλία αναμένεται να βρεθούν στην πρώτη γραμμή, με πολλούς να στοιχηματίζουν παρασκηνιακό σε πρωθυπουργικές κινήσεις ενίσχυσής τους είτε με επιπλέον χαρτοφυλάκιο είτε με νέα πρόσωπα, ώστε να δυναμώσει το μήνυμα της ανασυγκρότησης.

Κάποιοι «βλέπουν» αναβάθμιση του υφυπουργού Νίκου Χαρδαλιά, για τον οποίο πράγματι ο σχεδιασμός του Μαξίμου είναι να διατηρηθεί στον κυβερνητικό μηχανισμό (μετακομίζοντας μάλιστα σύντομα σε κτίριο της λεωφόρου Κηφισίας μαζί με τις κομβικές υπηρεσίες της Πολιτικής Προστασίας). Και αυτό γιατί πέραν της υγειονομικής κρίσης έρχεται η αντιπυρική περίοδος. Αλλοι στοιχηματίζουν για την υπουργοποίηση του καθηγητή Ηλία Μόσιαλου, αν και ο ίδιος έχει διαψεύσει «πολιτικές προεκτάσεις» στην πρωθυπουργική απόφαση να τοποθετηθεί εκπρόσωπος της κυβέρνησης στους διεθνείς οργανισμούς. Αν κάτι έχει κάνει σαφές ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι τόσο η διεύρυνση του κύκλου των συνομιλητών του όσο και η διάθεση για διορθωτικές κινήσεις ανά πάσα στιγμή, όπως έκανε με το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής «χωρίζοντας» το δίδυμο Γιάννη Βρούτση – Νότη Μηταράκη από το Εργασίας. Επιπλέον σε «γαλάζιους» κύκλους συζητείται η εμπιστοσύνη του Μαξίμου στις διαχειριστικές ικανότητες ενός μοντέλου «Σωτήρη Τσιόδρα – Νίκου Χαρδαλιά», που δείχνουν και δημοκοπικά ευρεία αποδοχή από την κοινωνία, θεωρώντας έτσι πιθανές τις αποφάσεις για ανάδειξη προσώπων και πέραν των πολιτικών δυνάμεων σε άλλους τομείς του κυβερνητικού έργου.

Οι συζητήσεις που γίνονται σε πολιτικο-οικονομικούς κύκλους είναι ενδεικτικές, ωστόσο δεν σημαίνουν ότι υπάρχουν ειλημμένες αποφάσεις ή σχετικές προθέσεις στο Μαξίμου, που δεν σκοπεύει να αποκαλύψει εκ των προτέρων τυχόν σχεδιασμούς. Ειδικά τις πρόωρες εκλογές τις απέρριψε ευθέως ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θεωρώντας – όπως είπε – ότι έχει «πολιτική νομιμοποίηση» για την «επόμενη μέρα» και «μεσοπρόθεσμα». Ενα από τα «κατά» μιας τέτοιας επιλογής για το πρωθυπουργική επιτελείο προκύπτει ανάμεσα σε άλλα από το αναμενόμενο δεύτερο κύμα πανδημίας από το φθινόπωρο. Στους συνομιλητές του ο Πρωθυπουργός δεν κρύβει την αγωνία του όχι μόνο για τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας αλλά και για την ανάγκη να υπάρχει θωράκιση του συστήματος υγείας ώστε να ανταποκριθεί στις επόμενες προκλήσεις. Ετσι κυβερνητικές πηγές έλεγαν ότι οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης δεν επιτρέπουν εκλογικούς σχεδιασμούς, πόσω μάλλον ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης να πάρει το ρίσκο να βαθύνει την αστάθεια και την ύφεση, που σίγουρα θα προκαλούσαν δύο συνεχόμενες – λόγω απλής αναλογικής – αναμετρήσεις στην κάλπη. «Μάχες» οι οποίες δεν εγγυώνται βέβαια ούτε την αυτοδυναμία των 158 εδρών που σήμερα έχει η κυβέρνηση, από την οποία διαμηνύεται ότι προτεραιότητα είναι η ανάκαμψη της χώρας και ότι στην πολιτική του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες.

Επιπλέον το πρωθυπουργική επιτελείο «ξορκίζει» τους τακτικισμούς, επιμένοντας ότι ο Πρωθυπουργός είναι σταθερά προσηλωμένος στις θεσμικές διαδικασίες. Αντιθέτως, οι εισηγητές των πρόωρων εκλογών κινούνται με βασικό επιχείρημα ότι η κυβέρνηση θα μπορέσει να κεφαλαιοποιήσει την ευρεία αποδοχή από τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, σε μια ιδιαίτερα ευνοϊκή συγκυρία, προκαλώντας σερί ήττας για τον ΣΥΡΙΖΑ.

*της Ελένης Ευαγγελοδήμου από την εφ. Τα Νέα