Με το βλέμμα στραμμένο στο χτύπημα της ακρίβειας είναι από την πρώτη μέρα της ανάληψης των καθηκόντων της η νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, με τη χθεσινή βόλτα του Τάκη Θεοδωρικάκου στην αγορά του Αγ. Δημητρίου, με αφορμή την έναρξη των θερινών εκπτώσεων, να επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές.
«Ο ενημερωμένος καταναλωτής έχει δύναμη. Μπορεί να συγκρίνει τις τιμές και να αγοράζει προϊόντα από εκεί που τον συμφέρει. Μόνο έτσι δουλεύει ο ανταγωνισμός και πετυχαίνουμε να πέφτουν οι τιμές», τόνιζε ο υπουργός και ξεκαθάρισε ότι «παραπλανητικές εκπτώσεις προφανώς και δεν μπορούν να γίνονται αποδεκτές».
Ο Τ. Θεοδωρικάκος σημείωσε ότι «υπάρχει ηλεκτρονικός έλεγχος μέσω πλατφόρμας που λειτουργεί σε συνεργασία με την ΕΕ για προϊόντα που διατίθενται μέσω e-shops, αλλά και οι έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ αυτές τις ημέρες και τις εβδομάδες, που θα ενταθούν» και υπενθύμισε ότι «τα πρόστιμα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πολύ βαριά και φτάνουν και τα 3 εκατ. ευρώ σε περιπτώσεις υποτροπής».
Εξάλλου, η νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης είναι αποφασισμένη να κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για να περιορίσει όλα όσα βλάπτουν την εικόνα του κράτους και εκείνα που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών, οι οποίοι λόγω μειωμένης αγοραστικής δύναμης, περιορίζουν τις καθημερινές δαπάνες σε βασικά αγαθά.
Χαρακτηριστική περίπτωση ήταν η πρόσφατη επιβολή προστίμου ύψους 120.000 ευρώ σε Ανώνυμη Εταιρεία Υπηρεσιών Ανάπτυξης και Προγραμματισμού Συστημάτων, ύστερα από καταγγελίες καταναλωτών. Συγκεκριμένα, το εν λόγω πρόστιμο είχε μείνει στα συρτάρια του υπουργείου Ανάπτυξης, χωρίς να αξιολογηθεί, κάτι που άλλαξε μετά τον ανασχηματισμό, με αποτέλεσμα την άμεση επιβολή του προστίμου.
Στόχος της νέας ηγεσίας είναι να καταδείξει ότι κινείται συγκροτημένα κατά της ακρίβειας, θεωρώντας, μεταξύ άλλων, ότι η τρέχουσα κατάσταση αποτελεί διεθνές γεγονός που έχει επηρεάσει και την Ελλάδα. Στο υπουργείο θεωρούν ότι ευθύνη τους είναι να περιορίσουν και να ελέγξουν την αύξηση των τιμών, διευκολύνοντας τους καταναλωτές και παρεμβαίνοντας με κυρώσεις σε περιπτώσεις όπου παρουσιάζονται παραβατικές συμπεριφορές.
Ταυτόχρονα, στους στόχους του υπουργού είναι οι έλεγχοι με βάση το παρατηρητήριο τιμών σε 100 βασικά προϊόντα, τα οποία θα παρακολουθούνται ως προς το κόστος αγοράς και πώλησης, από την ώρα της παραγωγής τους ως την ώρα που φτάνουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Το αμέσως προσεχές διάστημα το υπουργείο Ανάπτυξης θα δώσει έμφαση στη στελέχωση των, επί σημαντικό χρονικό διάστημα, υποστελεχωμένων ανεξάρτητων αρχών, όπως της Επιτροπής Ανταγωνισμού και Συνηγόρου του Καταναλωτή. Μάλιστα ο Τάκης Θεοδωρικάκος έχει δηλώσει δημόσια ότι θα σταθεί αρωγός ως προς τις υποδομές και το προσωπικό που απαιτούνται για την ενίσχυση των υπηρεσιών.
Σαφείς στοχεύσεις
Ταυτόχρονα, έχει δρομολογηθεί η χάραξη πλαισίου αλλαγών, με σαφείς οδηγίες από τον υπουργό, για τις ακόλουθες διατάξεις:
-Επεκτείνεται ο χρόνος εφαρμογής πλαφόν του περιθωρίου κέρδους μέχρι 31 Δεκεμβρίου. Ως πλαφόν τίθεται το μεικτό περιθώριο κέρδους που αποκόμιζε κάθε επιχείρηση από την πώληση κάθε βασικού προϊόντος πριν από την 31.12.2021 (κλεισμένη χρήση 2021)
-Επεκτείνεται η εφαρμογή της διάταξης και για τον έλεγχο του περιθωρίου κέρδους στο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω-Αλλάζω θερμοσίφωνα». Λόγω των voucher που προσφέρονται στους δικαιούχους, υπάρχει η πιθανότητα ορισμένες επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα να αυξήσουν τις τιμές που ζητούν για την προμήθεια και εγκατάσταση νέου θερμοσίφωνα, αξιοποιώντας την αύξηση της ζήτησης που προκαλεί η έκδοση των vouchers περιορισμένης χρονικής διάρκειας
-Πενταπλασιάζεται το ανώτατο όριο προστίμου για την παράβαση των διατάξεων του πλαφόν και αυξάνεται από 1.000.000 ευρώ σε 5.000.000 ευρώ
-Τριπλασιάζεται το ανώτατο όριο προστίμου για παράβαση των διατάξεων περί απαγόρευσης προωθητικών ενεργειών όταν έχει προηγηθεί ανατίμηση και αυξάνεται από 2.000.000 σε 6.000.000 ευρώ
-Παρατείνεται «το καλάθι του νοικοκυριού» έως και την 31η Δεκεμβρίου
-Παρατείνεται η υποχρέωση ανακοίνωσης ανατιμήσεων των προμηθευτών από τα supermarkets προς το υπουργείο Ανάπτυξης έως την τελευταία μέρα της τρέχουσας χρονιάς
-Παρατείνεται η υποχρέωση ανακοίνωσης ενδεικτικών τιμών οπωροκηπευτικών προϊόντων από τα supermarkets προς το υπουργείο Ανάπτυξης έως 31 Δεκεμβρίου
-Ο περιορισμός του πλαφόν στο βρεφικό γάλα ορίζεται έως 31 Δεκεμβρίου.
Από την άλλη, παραμένει πάγια η θέση των στελεχών της αγοράς για απόσυρση μέτρων όπως είναι το «Καλάθι του Νοικοκυριού», αλλά και το πλαφόν για το περιθώριο κέρδους, μέτρα που θεωρούνται άκρως παρεμβατικά από πλευράς των επιχειρήσεων για τη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς.