Η συζήτηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τους ηλικιωμένους οδηγούς έχει ήδη ανοίξει και ήδη αναζητούνται τρόποι ώστε να διασφαλίζεται η ορθή ανανέωση των διπλωμάτων τους με απώτερο στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και βέβαια την βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Αφορμή στάθηκαν τα σχέδια της Κομισιόν που παρουσιάστηκαν πρόσφατα και ένας από τους στόχους που περιλαμβάνουν είναι να γίνουν οι δρόμοι στις χώρες της ΕΕ πιο ασφαλείς. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει, εάν δεν θεσπιστεί και ένα νέο πλαίσιο για τους ηλικιωμένους για οδηγούς άνω των 70 ετών.
Τα στελέχη της Κομισιόν φαίνεται ότι έχουν καταλήξει στο γεγονός ότι οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο εξονυχιστικούς ιατρικούς ελέγχους ενώ στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και η πρακτική εξέταση οδήγησης.
Ειδικά για το θέμα της πρακτικής εξέτασης πολλά κράτη-μέλη έχουν επιχειρήσει στο παρελθόν να το υιοθετήσουν, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αλλά δυστυχώς ποτέ δεν εφαρμόστηκε για πολλούς και διάφορους λόγους...
Να τονίσουμε πάντως πως τα τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες στην ΕΕ και ειδικότερα στην Ελλάδα φαίνεται ότι εμπλέκεται κάποιος υπερήλικας οδηγός με ότι και αν σημαίνει αυτό για τον τρόπο ανανέωσης των αδειών οδήγησης όπως επίσης και για την οδική ασφάλεια.
Βέβαια θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι πουθενά στην ΕΕ δεν υπάρχει όριο ηλικίας στην άδεια οδήγησης και ο νόμος ορίζει ότι με την συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από 2 γιατρούς ανά τριετία, ενώ με τη συμπλήρωση των 80 χρονών κάθε 2 έτη απαιτείται η εξέταση του οδηγού από περισσότερες ειδικότητες γιατρών.
Τώρα για το πως γίνονται οι ανανεώσεις αδειών οδήγησης σε κάποιους ηλικιωμένους που λαμβάνουν ισχυρά φάρμακα που απαγορεύεται να οδηγούν είναι κάτι που έχει αποκαλύψει το Carandmotor.gr και ήδη τα συναρμόδια Υπουργεία εξετάζουν τρόπους ώστε να σταματήσουν οι παράνομες και επικίνδυνες ανανεώσεις διπλωμάτων σε ηλικιωμένους έναντι πολλών χιλιάδων ευρώ!
Αντιδράσεις στο υποχρεωτικό τεστ οδήγησης
Σύμφωνα με την Κομισιόν οι άνθρωποι άνω των 70 ετών θα πρέπει είτε να συμπληρώνουν μια λεγόμενη αυτοαξιολόγηση της οδηγικής τους ικανότητας, είτε να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε πέντε χρόνια.
«Η απόφαση για ποιο από τα δύο, εναπόκειται στα κράτη-μέλη» αναφέρεται στο κείμενο των σχεδίων με την επισήμανση ότι αυτό ισχύει για κάθε ανανέωση διπλώματος οδήγησης. Υπάρχουν βέβαια κι άλλες προτάσεις. Όπως ότι για τα διπλώματα που εκδόθηκαν από τις 19 Ιανουαρίου του 2013 και μετά δεν θα ισχύουν επ΄αόριστον, αλλά μόνο για 15 χρόνια, κάτι που εφαρμόζει ήδη η Ελλάδα. Από την ηλικία των 70 θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε 5 χρόνια ενώ στην Ελλάδα ανανεώνονται κάθε 3 χρόνια έως τα 80 και κατόπιν κάθε 2 χρόνια.
Μάλιστα πολλοί υπουργοί Μεταφορών στην ΕΕ προφανώς για ψηφοθηρικούς λόγους επισήμαναν ότι: «Η ιδέα ότι οι ηλικιωμένοι πολίτες μιας ορισμένης ηλικίας πρέπει να υποβάλλονται σε τακτικό τεστ φυσικής κατάστασης χωρίς κανέναν περαιτέρω λόγο δεν είναι καλή».
Οι ασφαλιστές από την άλλη μεριά θεωρούν ότι είναι καλό οι άδειες οδήγησης να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια από την ηλικία των 70 ετών, μέσω μιας αυτοαξιολόγησης.
Οι Σχολές Οδηγών από την άλλη μεριά προτείνουν να υπάρχουν κάποια υποχρεωτικά μαθήματα οδήγησης σε άτομα άνω των 75 ετών ώστε το δίπλωμά τους να παραμένει σε ισχύ…
Όπως και να έχει το ζήτημα και ότι και να αποφασιστεί για τους ηλικιωμένους οδηγούς τα τροχαία ατυχήματα με «πρωταγωνιστή» κάποιον παππού ή γιαγιά θα συνεχίζουν να πραγματοποιούνται στους ευρωπαϊκούς δρόμους όπου συνήθως τα θύματα είναι νέοι άνθρωποι…
Πηγή: carandmotor.gr