Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση για την παρουσία της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας στην κοινωνία και την οικονομία και το πως αυτή έχει διαφοροποιηθεί σταδιακά μέσα στα χρόνια, στον απόηχο και της έναρξης της πρωτοβουλίας Upfront για τη συμπεριληπτικότητα στο χώρο εργασίας έλαβε χώρα κατά τη σημερινή, τέταρτη και τελευταία ημέρα εργασιών του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Ξεκινώντας τη συζήτηση, ο επικεφαλής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού, Aλέξης Πατέλης, ανέφερε ότι θα πρέπει η συλλογιστική πάνω στο ζήτημα της συμβολής των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων στην κοινωνία να ξεκινά από το ερώτημα ‘’Πως θα συμβάλλουμε σε μια οικονομία, αν δεν μπορούμε να είμαστε αυτοί που είμαστε;’’, προσθέτοντας ότι παρά τα βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο χρονικό διάστημα τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τις κοινωνικές ομάδες αυτό, υπάρχει πολύς δρόμος για να διανυθεί ακόμα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι σημαντικό για τις επιχειρήσεις το ό,τι το σύνολο είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μελών και ως εκ τούτου ο κάθε εργαζόμενος με τη διαφορετικότητά του προσφέρει τη δική του οπτική γωνία και όλοι συντελούν τελικά στις αποφάσεις, άρα το επιχείρημα για την συμπεριληπτικότητα των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων είναι και οικονομικό.
Σε αυτό το πλαίσιο, εξάλλου, ανέφερε ότι η παρούσα κυβέρνηση είναι η πρώτη που έχει συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσεων για τους ανθρώπους σε κοινωνικό αποκλεισμό, ακόμα και για εκείνους που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού, ενώ σε ερώτηση αν επιδρά ο σεξουαλικός προσανατολισμός στην ηγεσία, απάντησε ότι δεν θα έπρεπε, αλλά τελικά συμβαίνει, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την ανοχή στη διαφορετικότητα του άλλου μέσα στην εργασία.
Από την πλευρά της, η Xριστίνα Λεϊμονή, Marketing and Operations Director for Microsoft Greece, Cyprus & Malta (acting COO) αναφέρθηκε στις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζει η Microsoft στο χώρο εργασίας για την συμπεριληπτικότητα, όπως πχ την ιατροφαρμακευτική κάλυψη μιας οικογένειας δύο ομόφυλων ατόμων, ενώ μίλησε για την διαρκή, τα τελευταία χρόνια, πορεία των επιχειρήσεων προς τη μείωση των προκαταλήψεων, με έμφαση πλέον στα skills του εργαζόμενου και την προσαρμογή στην κουλτούρα της εταιρείας.
Σε αυτό το σημείο, μίλησε και για το καινοτόμο πρόγραμμα της Microsoft για την πρόσληψη ατόμων με αυτισμό, ανάμεσα στους οποίους υπάρχουν εξαιρετικά ταλέντα, τα οποία άλλες εταιρείες συχνά δεν αναζητούν.
Για τη διαφορά του να είσαι gay δημόσιο πρόσωπο που εργάζεσαι στην τηλεόραση, μπροστά και πίσω από τις κάμερες, μίλησε ο παρουσιαστής και επιχειρηματίας, Φώτης Σεργουλόπουλος, υπογραμμίζοντας στο ό,τι ναι μεν στη δουλειά του στην τηλεόραση μπορούσε να αισθάνεται ελεύθερα με τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, όμως, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά «όταν είσαι δημόσιο πρόσωπο και προχωράς σε μια τέτοια κίνηση εξωστρέφειας για την ταυτότητά σου, η ομολογία δεν είναι πάντα τόσο εύκολη και αποδεκτή.
Όταν έγινε το δημόσιο coming out από πλευράς μου στράφηκαν όλα τα βλέμματα πάνω μου, η ομολογία τράβηξε την προσοχή. Ανέδειξα, όμως, μια δύναμη στο δρόμο αυτό και αυτό με χαροποιεί».
Σημαντικό στοιχείο που έθιξε, επίσης, ο γνωστός παρουσιαστής ήταν και το branding των χώρων και των τόπων που απευθύνονται στο gay κοινό, φέρνοντας ως παράδειγμα το δικό του επιχειρηματικό εγχείρημα, το Shamone, το οποίο αναδείχθηκε τα τελευταία χρόνια σε ένα trademark για την gay διασκέδαση για ανθρώπους από όλο τον κόσμο, αλλά και τις περιπτώσεις της Μυκόνου και της Λέσβου και το πως οι κάτοικοί τους χειρίστηκαν το γεγονός ότι προτιμήθηκαν από άτομα με συγκεκριμένο σεξουαλικό προσανατολισμό.
Τη δική του εμπειρία μοιράστηκε ο Θεόδωρος Κατσίκης, Principal Director for Analytics & Inclusion & Diversity Lead τηςAccenture Greece δίνοντας το παράδειγμα της εταιρείας όπου εργάζεται, αναφέροντας ότι σε αυτή οι άνθρωποι αντιμετωπίζονται ολιστικά, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη το φύλο τους ή μια πιθανή αναπηρία, με στόχο την ανάπτυξη ενός περιβάλλοντος στο οποίο όλοι να αισθάνονται ότι ανήκουν.
Κατά το ίδιο «δίνουμε όλα τα εφόδια και την υποστήριξη στους ανθρώπους να ξεδιπλωθούν στο επαγγελματικό περιβάλλον», προσθέτοντας ότι βασικό στοιχείο στην επιχειρηματική κουλτούρα της Accenture είναι η ανάδειξη του κάθε προβλήματος, η αναφορά του στην ηγεσία και στη συνέχεια η πιθανή επίλυσή του.
Για τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζει η εταιρεία Mikel σε σχέση με τα άτομα σε κοινωνικό αποκλεισμό έκανε λόγο στη δική του τοποθέτηση ο Δημήτρης Παγονούδης, COO, Mikel Coffee Company, υπογραμμίζοντας ότι αυτό επιτυγχάνεται, ήδη, μέσω της αγγελίας αναζήτησης εργασίας από την επιχείρηση, όπου δεν αποκλείεται κανείς, είναι όλοι ισότιμοι και δεν γίνονται διακρίσεις ούτε στο φύλο, ή στον σεξουαλικό προσανατολισμό, αλλά η διαδικασία επικεντρώνεται στον άνθρωπο και στην δυνατότητα ένταξής του ως οντότητα με τις δικές του δεξιότητες στο περιβάλλον της εταιρείας.
Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι, παρά τα βήματα που έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση, οι νομοθεσίες ανά τον κόσμο δεν είναι παντού οι ίδιες, καθώς υπάρχουν χώρες στις οποίες μόλις πρόσφατα επιτράπηκε η εργασία στη γυναίκα και κράτη όπου η ομοφυλοφιλία θεωρείται παράνομη και τιμωρείται, προσθέτοντας ότι είναι ελπιδοφόρο ότι υπάρχει πρόγραμμα επιδότησης των εργοδοτών με σκοπό να καλύψουν θέσεις εργασίας με ανθρώπους από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Για την Νάνσυ Παπαθανασίου, Eπιστημονική Συντονίστρια, 11528 By Your Side, Scientific Director, Orlando LGBT ένα βασικό εμπόδιο στην αναζήτηση εργασίας στην Ελλάδα είναι ότι τελικά οι αποκλεισμοί δεν αφορούν μόνο τις κατηγορίες ατόμων με διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό, αλλά και τους αλλόθρησκους, τους μετανάστες, τα ΑΜΕΑ, ακόμα και τις γυναίκες που γίνονται μητέρες.
Κατά την ίδια, τo σημαντικό είναι η αποδοχή της διαφορετικότητας, καθώς υπάρχουν, ήδη, πολλαπλοί αποκλεισμοί που ξεκινούν πριν και συνεχίζονται μέσα στην εργασία, συμπληρώνοντας ότι χρειάζεται μια συνολική αλλαγή στάσεων και αξιών σε ολόκληρο το κλίμα μιας εταιρείας στη διαδικασία προσλήψεων.
Στο πως μια μεγάλη πολυεθνική μπορεί να δομήσει ένα εργασιακό περιβάλλον φιλικό στη διαφορετικότητα αναφέρθηκε ο Randall Tucker, Chief Inclusion Officer, Mastercard, συμπληρώνοντας ότι πλέον όλοι οι μεγάλοι οργανισμοί και οι κυβερνήσεις κάνουν προσπάθειες για ένα ισότιμο κόσμο και αυτό αντικατοπτρίζεται μέσα από τις αλλαγές που κάνουν στις δομές τους.
Το σημαντικό, όπως δήλωσε, είναι το να αντιληφθούν οι εταιρείες το πόσο βασικό είναι το να αισθάνεται κάποιος χαρούμενος στην εργασία του με τη διαφορετικότητά του «Η διαφορετικότητα σου ήδη επηρεάζει τη ζωή σου, καθορίζει το ποιος είσαι άρα έχει επίδραση με έναν τρόπο και στην επαγγελματική σου ταυτότητα» σημείωσε.
Για το γεγονός ότι από την πρώτη λειτουργία του Six D.o.g.s. ήταν αυτονόητο ότι θα είναι ανοιχτό σε όλους, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού μίλησε ο Kωνσταντίνος Δαγριτζίκος, Art director, Co-owner six d.o.g.s:, τονίζοντας, επίσης, είναι ότι είναι αντίθετος και στη φιλοσοφία της ‘’πόρτας’’ σε ένα χώρο διασκέδασης, που αποκλείει συγκεκριμένες κατηγορίες κόσμου.
Ο εκ των ιδιοκτητών του πολυχώρου στο κέντρο της Αθήνας, εξάλλου, μίλησε και για το Academia, ένα νέο εγχείρημα, μια ΜΚΟ η οποία θα ξεκινήσει την πρώτη της δράση τον Μάιο, ως ένας οργανισμός με δράσεις τέχνης που θα λαμβάνει ως δεδομένα τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Τέλος, λίγες ώρες πριν την πρεμιέρα της νέας του σειράς ‘’Σέρρες’’ στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΑΝΤ1, με κεντρικό ήρωα έναν gay άνδρα που επιστρέφει στον τόπο καταγωγής του, μετά το χαμό της μητέρας του, μίλησε στο Forum των Δελφών, ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος, Γιώργος Καπουτζίδης, αναφέροντας ότι ως gay ένιωσε αποκλεισμό όταν συνειδητοποίησε από τα περίπου 1000 τηλεοπτικά σίριαλ των τελευταίων δεκαετιών στην ελληνική τηλεόραση ούτε ένα από αυτά δεν είχε στον πυρήνα του έναν ομοφυλόφιλο ήρωα.
Όπως σημείωσε με αφορμή αυτό το νέο του βήμα «αυτό που με συγκινεί είναι ό,τι κάποιος που θα δει τη σειρά μπορεί να ταυτιστεί. Μπορεί να εμπνεύσει τα gay άτομα και μπορεί να αλλάξει τις ισορροπίες μέσα στην οικογένεια».