Η αναμενόμενη αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, που εκτιμάται να φτάσει το 12%-15% από την 1η Μαΐου, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, ενώ η κυβέρνηση επιδιώκει την εξεύρεση ισορροπημένων λύσεων για την αντιμετώπιση του ζητήματος. Στο επίκεντρο των αυξήσεων βρίσκονται η μετάβαση σε πιο ακριβά, φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα και η άνοδος του λειτουργικού κόστους λόγω πληθωρισμού και μισθολογικών επιβαρύνσεων.
Πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας
Το υπουργείο Ναυτιλίας εξετάζει δέσμη μέτρων για τη μείωση του οικονομικού βάρους στους επιβάτες και την υποστήριξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Στα προτεινόμενα μέτρα περιλαμβάνονται:
- Αναπροσαρμογή ναυλολογίου: Η αναθεώρηση του κρατικού ναυλολογίου, που παραμένει αμετάβλητο από το 2018, στοχεύει να απορροφήσει μέρος του κόστους στις άγονες γραμμές.
- Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση: Προβλέπεται επένδυση 400 εκατ. ευρώ μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων.
- Επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου: Το μέτρο αυτό αναμένεται να ωφελήσει τόσο τους νησιώτες όσο και τις τοπικές επιχειρήσεις.
- Μακροχρόνιες συμβάσεις: Η σύναψη πολυετών συμβάσεων με τις εταιρείες για τις άγονες γραμμές διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των δρομολογίων.
Οι απαιτήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, μέσω του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), θεωρούν ότι τα προτεινόμενα μέτρα δεν επαρκούν.
Προτείνουν:
- Κάλυψη διαφοράς τιμής καυσίμων: Επιδότηση της τιμής των περιβαλλοντικά φιλικών καυσίμων.
- Μείωση εργοδοτικών εισφορών: Ζητούν αντίστοιχη επιδότηση όπως εφαρμόζεται στην Ιταλία.
- Ανάληψη κόστους εκπτώσεων: Ζητούν κρατική χρηματοδότηση για τις εκπτώσεις ειδικών ομάδων επιβατών.
Οικονομικές επιπτώσεις
Η αύξηση του κόστους απειλεί τη βιωσιμότητα των εταιρειών και επηρεάζει αρνητικά την επιβατική κίνηση, η οποία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, ενδέχεται να μειωθεί κατά 10,4% έως το 2031, προκαλώντας απώλειες εσόδων 433 εκατ. ευρώ στις τοπικές επιχειρήσεις και μείωση του ΑΕΠ κατά 650 εκατ. ευρώ.
Οι αυξημένες τιμές εισιτηρίων, όπως αναφέρει και ο Ε. Τύπος, έχουν άμεσες επιπτώσεις και στις τοπικές επιχειρήσεις των νησιών, που εξαρτώνται από τις θαλάσσιες μεταφορές για την προμήθεια αγαθών. Η άνοδος του κόστους μεταφοράς προκαλεί ανατιμήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες, πλήττοντας τον τουρισμό, τη φιλοξενία και το λιανεμπόριο.
Η γήρανση του στόλου αποτελεί άλλο ένα πιεστικό πρόβλημα, με το 43,5% των πλοίων να ξεπερνούν τα 30 χρόνια ζωής. Η ανανέωση του στόλου εκτιμάται ότι απαιτεί επενδύσεις ύψους 3,5 δισ. ευρώ την επόμενη πενταετία.