Η Ελλάδα είναι η κατεξοχήν νησιωτική χώρα της Ευρώπης και οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια επηρεάζουν τόσο όσους επιθυμούν να κάνουν διακοπές στα νησιά μας, όσο και τους μόνιμους κατοίκους αυτών. Η πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη θέσπιση Παρατηρητηρίου Τιμών Ναύλων Ακτοπλοϊκών Μεταφορών είναι αξιέπαινη και αποτελεί ένα γενναίο βήμα προς την κατεύθυνση της διαφάνειας που ευελπιστούμε όλοι ότι θα βοηθήσει στη λελογισμένη διαμόρφωση των τιμών, δημιουργώντας εχέγγυα για την ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Ωστόσο, πλήθος δημοσιευμάτων κάνουν λόγο για αναπόφευκτες επικείμενες αυξήσεις στα εισιτήρια, οφειλόμενες σε μεγάλο βαθμό στην αλλαγή του τύπου καυσίμου στα πλοία λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανόνων. Στο πλαίσιο της εφαρμογής του κανονισμού της ΕΕ FuelEU Maritime, όλη η Μεσόγειος χαρακτηρίζεται ως SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου) και τα πλοία θα είναι υποχρεωμένα να καταναλώνουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, τα οποία είναι ακριβότερα από το κοινό μαζούτ ακόμα και κατά 50%.

Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου απαιτεί κονδύλια ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ, την επόμενη πενταετία, με την πλειοψηφία όμως των ακτοπλοϊκών εταιρειών να είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με δυσκολία πρόσβασης στον τραπεζικό δανεισμό και σε χρηματοδοτικά εργαλεία. Στόχος είναι η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, προκειμένου ο κλάδος να μπορέσει να προχωρήσει πιο γρήγορα στη πράσινη μετάβαση.

Παράλληλα, πρέπει να χαρτογραφηθεί το θέμα της τιμής του νέου καυσίμου και του κόστους λειτουργίας των πλοίων και για το πόσο μπορεί το κρατικό ταμείο να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.

Τέλος, τίθεται και το ευρύτερο ζήτημα εάν θα ληφθούν οριζόντια μέτρα, όπως η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, προς αποκατάσταση της γενικότερης αδικίας που δημιουργείται λόγω της γεωγραφικής ασυνέχειας και του τεράστιου μεταφορικού κόστους.

Η κυβέρνηση ανέδειξε το ζήτημα διατήρησης των ειδικών συντελεστών στα νησιά του Αιγαίου, συνδέοντας το ελληνικό αίτημα με την τελική της συμφωνία επί του συνόλου των ρυθμίσεων της πρότασης, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής νησιωτικότητας και με νομικά επιχειρήματα υπέρ της ελληνικής θέσης.

Πρόκειται για εθνικό στόχο που, πλέον, έχει κατοχυρωθεί και διαφυλάσσεται στο ευρωπαϊκό νομικό κείμενο και με τη σύμφωνη γνώμη όλων των κρατών-μελών μπορεί να υλοποιηθεί, εφόσον οι δημοσιονομικές συνθήκες το επιτρέψουν.

Η κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, αντιμετώπισε με αίσθημα ευθύνης και ταχύτατα αντανακλαστικά κάθε πρόβλημα το οποίο ανέκυπτε. Αυτό ακριβώς πιστεύω ότι θα πράξει και τώρα.