Αρχές καλοκαιριού βγαίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού

Στο μικροσκόπιο δεκάδων Funds και επενδυτών έχει περιέλθει η επί θύραις πώληση του του 30% Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας από το ΤΑΙΠΕΔ.

του Χάρη Ντιγριντάκη
([email protected])

Πρόκειται για το ποσοστό του δημοσίου που έχει περάσει στο Ταμείο (πλέον το δημόσιο διατηρεί ποσοστό 25%) και ήδη μετά την πρόσληψη των χρηματοοικονομικών συμβούλων Deutsche Bank και Eurobank, επήλθε και η οριστικοποίηση των τεχνικών και νομικών συμβούλων του διαγωνισμού. Αναμένεται η προκήρυξη για τον αποτιμητή, ρόλος κλειδί μετά το φιάσκο με την αρχική εκτίμηση για την επέκταση της σύμβασης του ΔΑΑ. Πρόσωπα κοντά στη διαδικασία εκτιμούν ότι η σχετική προκήρυξη για την πώληση του 30% του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος θα εκδοθεί πριν το πέρας του Α΄ εξαμήνου του τρέχοντος έτους.

Όπως ψιθυρίζεται για την απόκτηση το συγκεκριμένου ποσοστού ερίζουν παίκτες από όλο τον κόσμο και σχετική συμμετοχή αναμένεται να επαυξηθεί με βάση το δεδομένο ότι οι υφιστάμενοι μέτοχοι δεν διαθέτουν το προνόμιο της πρώτης προτίμησης
Προς ώρας τουλάχιστον τέσσερις ενδιαφερόμενοι πριν ακόμη εκκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του 30%, φαίνεται να προετοιμάζονται για την ιδιωτικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Παρά το γεγονός ότι οι υφιστάμενοι μέτοχοι του Καναδικού συνταξιοδοτικού fund PSP, κατέβαλλαν για την 20ετή σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου σημαντικό ποσό, εντούτοις εκτιμάται ότι θα είναι μεταξύ των διεκδικητών του νέου διαγωνισμού είτε μόνοι τους είτε σε συνεργασία με άλλους.

Στους ενδιαφερόμενους για την πώληση του σημαντικού πακέτου, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, έχει προστεθεί και η Γαλλική Vinci, η οποία διεθνώς έχει ρίξει πολύ μεγάλο βάρος στις παραχωρήσεις αεροδρομίων. Μάλιστα λίγο πριν την εκπνοή του χρόνου, έγινε γνωστό ότι ο γαλλικός κολοσσός, αγνόησε το Brexit και απέκτησε πλειοψηφικό πακέτο μετοχών στο δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο του Gatwick, στην Μεγάλη Βρετανία, έναντι σχεδόν 3,2 δις. ευρώ. Η Vinci έχει επίσης αγοράσει αεροδρόμια, πρόσφατα στη Βραζιλία, την Ιαπωνία και τη Σερβία, εξαγορές που την καθιστούν ως μία κορυφαία εταιρεία στον τομέα της διαχείρισης και λειτουργίας διεθνών αεροδρομίων. Μετά την τελευταία εξαγορά της, η εταιρεία θα ελέγχει 46 αεροδρόμια σε 12 χώρες με συνολική κίνηση 228 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως.

Παρών στον επικείμενο διαγωνισμό έχει δηλώσει και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος ελέγχει το 5% του αεροδρομίου και συμμετέχει με ποσοστό 16,6% στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Την πρόθεση της εταιρείας να διεκδικήσει τις μετοχές του ΔΑΑ, είχε εκφράσει τον περασμένο Σεπτέμβριο από την Θεσσαλονίκη ο κ. Χρίστος Κοπελούζος, κατά την τελετή θεμελίωσης του αεροδρομίου Μακεδονία που ανήκει στα περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η κοινοπραξία Fraport-Slentel. Σημειώνεται ότι τα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ φέρονται να έχουν επισκεφθεί επενδυτές τόσο από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ενώ ιδιαίτερη σπουδή δείχνουν εκ νέου και κινεζικοί επιχειρηματικοί όμιλοι.

Ο διαγωνισμός
Κατά τα άλλα τροχοδρομούν με αργά -ελέω εκλογών- αλλά σταθερά βήματα οι διαδικασίες για την προκήρυξη του διαγωνισμού. Όμως όπως και να έχει και παρά την ραστώνη των εκλογών, η πώληση του 30% του Δημοσίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ξεκλείδωσε μετά το πέρας της διαδικασίας της 20ετούς παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος”, με την καταβολή συνολικού τιμήματος 1,403 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), από την εταιρεία που εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο (ΔΑΑ Α.Ε.).
Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι η πώληση του 30% του ποσοστού του δημοσίου πρόκειται να υπερβεί το κόστος απόκτησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από την Fraport Hellas (η οποία παρεμπιπτόντως δεν μπορεί ως νομικό πρόσωπο να συμμετέχει στον διαγωνισμό λόγω της απόστασης των 100 χλμ που έχει υπογραφεί στη σχετική σύμβαση)
Υπενθυμίζεται ότι το όφελος για το ελληνικό δημόσιο από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, ως το 2046, εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει συνολικά τα 6 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 1,132 δισ. ευρώ.