Την πρόβλεψη ότι η επόμενη Βουλή μπορεί να φιλοξενεί μέχρι και εννέα κόμματα, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις, έκανε στην ΕΡΤ ο πολιτικός αναλυτής Ζαχαρίας Ζούπης, ο οποίος, μαζί με τον επικοινωνιολόγο Σταύρο Κοντακτσή, μίλησαν για την επικοινωνιακή τακτική των πολιτικών αρχηγών στο δρόμο για τις εκλογές της 25ης Ιουνίου.
«Μέχρι και τις τελευταίες δημοσκοπήσεις δεν θα μπορούσα να αποκλείσω να είναι μέχρι και εννέα κόμματα εάν πάρω το ανώτερο όριο», δήλωσε ο κ. Ζούπης, εξηγώντας ότι παρατηρεί στις δημοσκοπήσεις μια σημαντική άνοδο των Σπαρτιατών που φέρεται να στηρίζονται από το κόμμα Κασιδιάρη, καθώς και είσοδο στη Βουλή τόσο της Πλεύσης Ελευθερίας όσο και του ΜέΡΑ25 και του κόμματος «Νίκη».
Ανακατανομή των ψήφων στα δεξιά της ΝΔ
Σύμφωνα με τον πολιτικό αναλυτή, επειδή η Πλεύση Ελευθερίας και το ΜέΡΑ25 έχουν επικαλυπτόμενα κοινωνικά και πολιτικά ακροατήρια ο ίδιος εκτιμά ότι τελικά θα καταφέρει να περάσει το 3% και να εισέλθει στη Βουλή μόνο το ένα από τα δύο κόμματα. «Λογικά και από τα άλλα τρία κόμματα τελικά μπορεί να μπουν δύο», είπε ενώ σχολιάζοντας την παρουσία της Νίκης και της Πλεύσης Ελευθερίας δημοσκοπικά, εκτίμησε ότι «έχει μειωθεί η δυναμική τους σε σχέση με μια εβδομάδα πριν».
Μιλώντας για τη δεξαμενή των ψηφοφόρων που επιλέγουν μικρά κόμματα δήλωσε ότι γίνεται μια ανακατανομή. «Το κάθε κόμμα παίρνει από αλλού, ας πούμε τα τρία κόμματα της πέραν της Νέας Δημοκρατίας στα δεξιά ανταλλάσσουν ψήφους. Οι Σπαρτιάτες περνούν από την Ελληνική Λύση, παίρνουν από τη Νίκη. Γίνεται μια ανακατανομή που μπορεί να δημιουργήσει μπλοκάρισμα», είπε. «Η Πλεύση Ελευθερίας παίρνει οριακά από το ΜέΡΑ25, παίρνει από ΣΥΡΙΖΑ, παίρνει λίγο από ΠΑΣΟΚ. Έτσι γίνεται μια ανακατανομή», σχολίασε ο κ. Ζούπης. Όσον αφορά τη Νέα Δημοκρατία τόνισε ότι σε επίπεδο πρώτου κόμματος φαίνεται να υπάρχει μια δυναμική η οποία δεν συμπιέζεται με τίποτα στις μετρήσεις κάτω από 41 % – 42% και δείχνει όριο ότι μπορεί να φτάσει και 44%» εκτίμησε.
Πιο ενδιαφέρουσα εκλογικά η Κυριακή 25 Ιουνίου
Σύμφωνα με την πολιτική ανάλυσή του, ο ΣΥΡΙΖΑ θα κυμανθεί στο 19% με 20% του εκλογικού τμήματος με τους ψηφοφόρους του να κοιτάζουν και προς τη μεριά της αποχής ή της Πλεύσης Ελευθερίας.
Σχολιάζοντας την εκλογική παρουσία του ΠΑΣΟΚ εκτίμησε ότι έχει ένα περιθώριο του τάξεως του 1%, εξηγώντας ότι στις εκλογές της 21ης Μαΐου πήρε ένα διψήφιο ποσοστό όχι λόγω μιας επιτυχίας στρατηγικής, αλλά γιατί ανακατεύτηκε όλη η πολιτική τράπουλα. «Από άποψη ποσοστού πρώτου και δεύτερου κόμματος και της διαφοράς τους καθώς και το ποιοι θα μπουν στη Βουλή, θα είναι μια Κυριακή, πιο ενδιαφέρουσα από, τι περιμένουμε» κατέληξε ο κ. Ζούπης.
Δεν υπάρχει ξεκάθαρη στρατηγική στον ΣΥΡΙΖΑ
Από την πλευρά του ο κ. Κοντακτσής τόνισε ότι «η Νέα Δημοκρατία είχε ακολουθήσει μια επικοινωνιακή στρατηγική η οποία δούλευε, πήγε πάρα πολύ καλά και συνέχισε στο ίδιο μοτίβο. Επένδυσε στα ίδια εργαλεία, στους ίδιους τρόπους επικοινωνίας και προφανώς, με βάση και τις δημοσκοπήσεις, συνεχίζει να προοδεύει σε σχέση με τους στόχους της».
Όσον αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε ότι «είχε την αδύνατη άσκηση», επισημαίνοντας ότι προσπαθεί να πείσει τον κόσμο να τον ψηφίσει «εφαρμόζοντας μια επικοινωνιακή τακτική που φαίνεται να είναι… στο γόνατο», όπως είπε.
«Δεν υπάρχει σοβαρή χρήση εργαλείων. Δεν υπάρχει κάποια στρατηγική που να τη βλέπεις ξεκάθαρα» πρόσθεσε ο κ. Κοντακτσής προσθέτοντας ότι είναι εμφανές ότι δεν υπάρχει ενιαία δομή και φωνή αν και περιορίστηκε το πρόβλημα σε σχέση με τις εκλογές της απλής αναλογικής.
«Στην πραγματικότητα είδαμε το ίδιο μήνυμα, αυτό της δίκαιης κοινωνίας και προσπάθησαν με κάποια περιγραφή και το μήνυμα "ευημερία για όλους" το εξηγήσουν» υποστήριξε ο κ. Κοντακτσής.
Εμμονή σε λάθος στρατηγική
Υπήρξε μάλιστα ιδιαίτερα καυστικός τόσο ως προς την στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ για την οποία είπε ότι υπάρχει «μια εμμονή σε μια λάθος στρατηγική» όσο και για το ΠΑΣΟΚ που επικοινωνιακά δεν έκανε τίποτα. «Όταν οι χειρότερες επιδόσεις ως κόμμα πολύ κάτω από το πανελλαδικό μέσο όρο είναι στην Αττική και στην Α' Θεσσαλονίκης, που είναι τα κλασικά μέρη τα οποία παίζει τεράστιο ρόλο η επικοινωνιακή στρατηγική σου [….] βλέπουμε ότι με το ζόρι περνούσε το 7%» δήλωσε, καυτηριάζοντας επίσης ότι το ΠΑΣΟΚ ξόδευε για διαφήμιση στο Facebook κυρίως στο προφίλ του Νίκου Ανδρουλάκη και όχι σε αυτό του κόμματος.
Ωστόσο, δεν παρέλειψε να δώσει τα εύσημα στον ΚΚΕ και τον γ.γ. γραμματέα του, Δημήτρη Κουτσούμπα, ο οποίος έβγαλε ένα νέο προφίλ επενδύοντας στο χιούμορ που προσέλκυσε και αρκετούς νέους.