Με στόχο να κλείσει η ψαλίδα για τα προϊόντα των πολυεθνικών, τα οποία πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες και να μπει φρένο στις παραπλανητικές καμπάνιες των εταιρειών για να «τσιμπήσουν» οι καταναλωτές, η κυβέρνηση προχωρά σε μία σειρά από παρεμβάσεις. Στην αξιοποίηση της ευρωπαϊκής οδού προς αυτή την κατεύθυνση κινείται η επιστολή του πρωθυπουργού στην πρόεδρο της Κομισιόν, ενώ έχει ήδη θεσπιστεί η επιβολή συμπληρωματικού φόρου με συντελεστή 15% στις πολυεθνικές επιχειρήσεις και στις θυγατρικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα με ετήσια έσοδα που υπερβαίνουν τα 750 εκατ. ευρώ.
Ποικίλα είναι τα σενάρια που συζητούνται για την ευρωπαϊκή παρέμβαση στο θέμα, μετά και την επιστολή του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ένα από αυτά προβλέπει ότι δεν θα επιτρέπεται η πώληση προϊόντων με πολύ υψηλότερο περιθώριο κέρδους στη μία χώρα συγκριτικά με την άλλη. Ενδεχομένως θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και κάποιοι κανόνες, όσον αφορά τις παροχές που δίνονται, τα κριτήρια των παροχών, καθώς και το μέγεθος της τιμής πώλησης σε σχέση με τις προωθητικές ενέργειες.
Εκπρόσωποι των πολυεθνικών, ωστόσο, τάσσονται κατά οποιασδήποτε παρέμβασης σημειώνοντας ότι με τέτοιες κινήσεις παραβιάζονται οι όροι της ελεύθερης αγοράς.
Απορρυπαντικά και αφρόλουτρα από...χρυσό
Οι μεγαλύτερες διαφορές τιμών συγκριτικά με άλλες χώρες εντοπίζονται σε απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής. Ταμπλέτες πλυντηρίου πιάτων μεγάλης πολυεθνικής πωλούνται στην Ελλάδα στα 53 λεπτά το τεμάχιο, όταν στην Ισπανία το ίδιο προϊόν κοστίζει 37 λεπτά, στη Γαλλία στα 30 λεπτά, στη Γερμανία στα 29, στην Ιταλία στα 25 και στην Αγγλία στα 23 λεπτά.Αφρόλουτρο που στην Ελλάδα διατίθεται στην τιμή των 4,78 ευρώ, στη Αγγλία κοστίζει 2,6 ευρώ και στη Γερμανία μόλις στα 2,45 ευρώ, δηλαδή 48,7% φθηνότερα.
Σημαντικές αποκλίσεις καταγράφονται και στις τιμές ορισμένων τροφίμων, όπως για παράδειγμα το φυτικό γάλα αμυγδάλου. Στην Ελλάδα, η τιμή προϊόντος μεγάλης πολυεθνικής διαμορφώνεται στα 2,98 ευρώ, ακριβότερο κατά 49,7% σε σχέση με την Ισπανία, όπου κοστίζει 1,99 ευρώ το λίτρο. Το ίδιο ρόφημα πωλείται στην Αγγλία 2,30 ευρώ, στη Γαλλία στα 2,39 ευρώ ΚΑΙ στη Γερμανία στα 2,69 ευρώ.
Οι τσουχτερές τιμές στα προϊόντα των πολυεθνικών ευνοούνται και από στρεβλώσεις της ελληνικής αγοράς. Η διανομή των προϊόντων λιανικής σε πολλές από τις άλλες χώρες γίνεται με κεντρικές παραδόσεις, ενώ στην Ελλάδα η τιμολόγηση θα γίνει ξεχωριστά σε κάθε περιοχή. Επιπρόσθετα η χώρα μας έχει και ένα από τα υψηλότερα ΦΠΑ της Ευρώπης. Πάντως, όλες οι πολυεθνικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες κάθε χρόνο να συντάσσουν έναν φάκελο για τη μεθοδολογία που ακολουθούν στο transfer pricing σε κάθε χώρα, τον οποίο και υποβάλλουν στις οικονομικές αρχές.