Συζήτηση για τις Δεξιότητες και εξωστρέφεια περιελάμβανε η τρίτη μέρα του Olympia Forum III που συνδιοργανώνει το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών και η εφημερίδα «Πατρίς».
Η Υφυπουργός Αρμόδια για Θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Ζέττα Μακρή ξεκίνησε την ομιλία της τονίζοντας ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έκανε δεκτή την αίτηση της χώρας για τη συμμετοχή σε ένα σπουδαίο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα επιμόρφωσης και εκπαίδευσης.
«Αυτή η εξέλιξη θα βοηθήσει το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας μας να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και εργασιακές ανάγκες και ο οργανισμός που θα συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Ένωση για αυτό το πρόγραμμα είναι η γενική γραμματεία δια βίου μάθησης» πρόσθεσε η Υφυπουργός και στη συνέχεια τόνισε ότι «έχουμε εφαρμόσει το πρόγραμμα μας στην εκπαίδευση όπως επαρκώς είχε ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη».
Ακολούθως η κα Μακρή αναφέρθηκε λεπτομερώς στο πρόγραμμα που έχει υλοποιηθεί από την κυβέρνηση, δίνοντας έμφαση στην επιμόρφωση και στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «έχουμε διορίσει πάνω από 25.000 εκπαιδευτικούς και 6.500 στην ειδική αγωγή και είναι συνεχείς οι προσπάθειές μας οι εκπαιδευτικοί να εκπαιδεύονται συνεχώς σε νέες δεξιότητες».
Ακόμη ανέφερε ότι «έχουμε δημιουργήσει 196 νέα προγράμματα σπουδών, ενώ σημαντικό είναι ότι έχουμε εισάγει τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο. Διπλασιάσαμε τα πρότυπα και πειραματικά, έχουμε τουλάχιστον ένα σε κάθε περιφέρεια, έχουμε 25 πρότυπα ΕΠΑΛ, 15 πρότυπα ΔΙΕΚ μέσω των οποίων εκπαιδεύονται πάρα πολύ φοιτητές. Έχουμε δώσει μεγάλη σημασία στην ψηφιακή αναβάθμιση της εκπαίδευσης μας κάτι που φαίνεται και από τη μεγάλη συμμετοχή στο ψηφιακό voucher».
Η κα Μακρή έκλεισε την ομιλία της τονίζοντας ότι «έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση και στα άτομα με ειδικές ανάγκες και αναπηρία καθώς και σε όσους έχουν προσφυγικό υπόβαθρο», ενώ στάθηκε και στην σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία, καθώς και στις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και γι’ αυτές έχει παίξει μεγάλο ρόλο και η κριτική των νέων ανθρώπων που συνέβαλε πολύ στις βελτιώσεις που έγιναν.
Μπούρας: «Ο κόσμος της εκπαίδευσης αλλάζει»
Ο πρύτανης του πανεπιστημίου Πατρών, Χρήστος Μπούρας τόνισε ότι «ο κόσμος της εκπαίδευσης αλλάζει πιο γρήγορα από όσο μπορούμε να παρατηρήσουμε τις αλλαγές. Οι γνώσεις που αποκτούν οι φοιτητές μετά από πέντε χρόνια χρειάζονται ανανέωση και θα πρέπει να σταθούμε στις δεξιότητες με επιμόρφωση και κατάρτιση». Ακολούθως ανέφερε ότι πρέπει να αναβαθμιστεί η δυνατότητα των πανεπιστημιακών σχολών να συνεργαστούν με την επιχειρηματικότητα και να υπάρχει μια ισχυρή σύνδεση με τις δυνάμεις παραγωγής.
Ακόμη ο κ.Μπούρας τόνισε ότι έχουμε πτυχιούχους χωρίς να ξέρουμε τι ζητάει η παραγωγική τάξη της χώρας, «λες και τα πανεπιστήμια είναι σε μία άλλη χώρα, επειδή δεν έχουμε σύνδεση με την επιχειρηματικότητα» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Δήλωσε επίσης ότι στηρίζουν οι startup εταιρείες και γενικά ότι έχει σχέση με τις νέες τεχνολογίες. Αναφέρθηκε στις συνεργασίες που ξεκινούν με άλλες χώρες και πανεπιστήμια και στάθηκε ιδιαίτερα στη συνεργασία με το δήμο αρχαίας Ολυμπίας και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Ακόμη τόνισε ότι μεγάλη σημασία έχουν και τα σύγχρονα δίκτυα όπως το internet και ο δρόμος. «Πρέπει να συζητηθεί άμεσα το άρθρο 16, για να δοθούν μεγαλύτερες ελευθερίες στα ελληνικά πανεπιστήμια, αφού πέρα από το να εκπαιδεύουμε πρέπει και να επιχειρούμε” επισήμανε Επίσης ενώ σε ερώτηση που του έγινε για την κατάργηση των πανεπιστημιακών σχολών στην Ηλία και όχι μόνο τόνισε χαρακτηριστικά ότι, “Πανεπιστήμια που δεν έχουν βιβλιοθήκες και εστίες δεν είναι πανεπιστήμια. Θα διεκδικήσουμε την τρίτη σχολή κτηνιατρικής», κατέληξε.
Κυμπουρόπουλος: «Πρέπει να επενδύσουμε στο τεχνολογικό κομμάτι»
Ο ευρωβουλευτής, Στέλιος Κυμπουρόπουλος ανέφερε ότι, «είναι πολύ σημαντικές οι δεξιότητες και πρέπει να προσαρμόζονται στο περιβάλλον και στην κοινωνία και να βλέπουμε το τι χρειάζεται στο σήμερα. Έχουν γίνει πολύ σοβαρά βήματα σε ένα ανελαστικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, όπως είναι τα εκπαιδευτικά βιβλία, η δυνατότητα για διάφορα project για στοχευμένα θεματικά σεμινάρια που γίνονται για να αποκτηθούν δεξιότητες, όμως πρέπει να δούμε και τι χρειάζεται προκειμένου οι νέοι να συμμετέχουν στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον».
Επισήμανε επίσης ότι σε Ευρωπαϊκό επίπεδο δίνονται δυνατότητες και έχουμε διάφορα προγράμματα, αλλά το θέμα είναι τι κάνουμε στην Ελλάδα. «Πρέπει να αναλύσουμε καλύτερα τι χρειάζεται η αγορά όχι μόνο το δημόσιο αλλά και ο ιδιωτικός τομέας», τόνισε ο κ. Κυμπουρόπουλος, ενώ επισήμανε πως χρειαζόμαστε περισσότερες δεξιότητες στα ψηφιακά και να έχουμε μία συνεχή κατάρτιση.
«Μας λείπει λοιπόν σε μεγάλο βαθμό το τεχνολογικό κομμάτι και πρέπει να επενδύσουμε σε αυτό. Δεν πρέπει να μείνει κανένας πίσω γιατί χρειαζόμαστε όλους τους ανθρώπους, αφού κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός. Χρειαζόμαστε σύγχρονα εκπαιδευτικά κέντρα κατάρτισης και σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα. Πρέπει λοιπόν να έχουμε μία καλή τριτοβάθμια εκπαίδευση για να μπορούμε να προχωράμε τις δεξιότητες που χρειάζονται. Είμαστε ικανοί να πετύχουμε Αφού το έχουμε δείξει αυτό και τα παλιότερα χρόνια, άρα γιατί να μην το κάνουμε και τώρα» τόνισε κλείνοντας ο κύριος Κυμπουρόπουλος.
Δέρβος: «Μοχλός ανάπτυξης οι δεξιότητες»
Ο πρόεδρος του ΔΣ στο Youth & Lifelong Learning Foundation, Κώστας Δέρβος στάθηκε στις δεξιότητες στις μέρες μας που είναι από τα πιο σημαντικά ζητήματα, τονίζοντας ότι «είναι ένας μοχλός ανάπτυξης τόσο σε κοινωνικό κομμάτι, όσο και σε οικονομικό και δεν είναι τυχαίο που τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι υπάρχει μία έκρηξη μεγάλων Επενδύσεων στη χώρα μας. Και αυτό οφείλεται και στο ανθρώπινο δυναμικό που έχει καλλιεργηθεί τα τελευταία χρόνια. Εμείς υλοποιούμε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα της Κομισιόν το ERASMUS + για το κομμάτι της νεολαίας και του αθλητισμού και βασικές προτεραιότητες του προγράμματος είναι η κοινωνική ένταξη ατόμων με αναπηρία και από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες».
Γεωργίου: «Ευνοϊκό περιβάλλον για τις νέες δεξιότητες»
Τέλος, ο πρόεδρος ΟΝΝΕΔ, Ορφέας Γεωργίου ανέφερε ότι «οι κομματικές νεολαίες είναι ένα κομμάτι μέσα στην κοινωνία. Αποτελούνται από νέους ανθρώπους που αποτελούν τη νέα γενιά, που δείχνει μία μεγάλη προσαρμοστικότητα. Επίσης κατέχουν κατά γενική ομολογία τα περισσότερα εφόδια μόρφωσης που σε συνδυασμό με τις μεταβαλλόμενες συνθήκες αποτελούν τα δύο βασικά συστατικά που οδηγούν σε νέες δεξιότητες των ανθρώπων. Αυτές οι δεξιότητες στους νέους ανθρώπους δημιουργούν δυνατότητες να ανταπεξέλθουν σε όλες αυτές τις κρίσεις που έχουν έρθει και πρέπει να διαχειριστούν τα τελευταία χρόνια».
Ο κ. Γεωργίου δήλωσε όμως ότι χρειάζεται ένα πιο ευνοϊκό περιβάλλον, που να δίνει ιδιαίτερη βάση στις νέες δεξιότητες και σε αυτό η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τις οποίες ελλείψεις υπάρχουν, το έχει καταφέρει σε σημαντικό βαθμό.
Στην συζήτηση συμμετείχε και η αντιδήμαρχος Κιέβου, Oleva Hovorova η οποία ευχαρίστησε την Ελλάδα για την υποστήριξη και εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξει μία συνεργασία μεταξύ του πανεπιστήμιο του Κιέβου και ελληνικών πανεπιστημίων.