Μετά από έντεκα καταγεγραμμένες δημοσκοπήσεις από το Καλοκαίρι και μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου, ήδη έχουμε μια εικόνα της διαμόρφωσης των συσχετισμών στην τρέχουσα φάση από τις τρεις πρώτες δημοσκοπήσεις του Οκτωβρίου ( της Marc, της Intrerview και της PRORATA). Aπο αυτές προκύπτουν κάποια σημαντικά συμπεράσματα και κάποιες παρατηρήσεις.

  1. Ο μέσος όρος της πρόθεσης ψήφου της Ν.Δ είναι 34.7%, χωρίς να υπάρχουν αισθητές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις τρεις δημοσκοπήσεις( Marc34.8%, Interview 35.3%, PRORATA 34%) .Aν κάνει κάποιος εκτίμηση ψήφου , οι προβλεπόμενες δημοσκοπικά σήμερα πρόθεση ψήφου κυμαίνεται από 37% έως 41%. Αυτή η παρατήρηση είναι σημαντική γιατί έχει και διαχρονική ισχύ. Για παράδειγμα σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις του Σεπτεμβρίου οι επιδόσεις της Ν.Δ κυμαινόταν από 34% έως 36.5% ( μοναδική εξαίρεση στη έρευνα της Metron Analysis που εντοπιζόταν στο 30.8%).

Τι δείχνει αυτό το στοιχείο; Ότι η Ν.Δ διατηρεί τις δυνάμεις της ή παρουσιάζει οριακά σκαμπανεβάσματα αυτή την περίοδο, χωρίς όμως να παρουσιάζει κάποια σοβαρή πτώση που να προϊδεάζει για αλλαγές συσχετισμών. Είναι σταθερά μπροστά και με μεγάλη διαφορά.

  1. Ο μέσος όρος της πρόθεσης ψήφου για το ΣΥΡΙΖΑ είναι 23.7%, με επισήμανση ότι εδώ σημειώνονται μερικές ορατές διαφοροποιήσεις. Έτσι, η πρόθεση ψήφου βρίσκεται στο 22% και στο 22.3% ( Marc, Interview) , ενώ στην μέτρηση της PRORATA βρίσκεται στο 26%. Εδώ βρίσκεται και η εξήγηση  των όποιων διαφοροποιήσεων εμφανίζονται στην διαφορά Ν.Δ- ΣΥΡΙΖΑ και στις έρευνες μέχρι στιγμής του Οκτωβρίου κυμαίνεται από 8% έως 13.5%.

Το φαινόμενο αυτό δεν είναι νέο. Για παράδειγμα, στις έρευνες του Σεπτεμβρίου, ο ποσοστό του ΣΥΡΙΖΑ εντοπιζόταν από 21.1% έως 24.9%. Η διαφορά είναι σαφώς πιο ορατή  απ’ ότι για την Ν.Δ, αλλά μέσα σε λογικά από στατιστική άποψη πλαίσια.

  1. Για όλα τα άλλα κόμματα δεν προκύπτει κάτι που να εντυπωσιάζει στο εύρος τιμών, πάντα αναφερόμενος στις μετρήσεις του Οκτωβρίου . Ο μέσος όρος για το ΚΙΝΑΛ είναι 6.6%, για το ΚΚΕ 5.4%, για την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ 4% και το ΜΕΡΑ 25 2.2, ενώ οι διακυμάνσεις τιμών είναι  6.3%- 7%, 4,5% – 5.6%, 3% – .5%, 2%- 3.5% αντίστοιχα. Δεν προκύπτουν δηλαδή μεγάλες διαφοροποιήσεις και αυτό συνέβαινε και στις έρευνες του Σεπτεμβρίου και σ΄αυτές των προηγούμενων μηνών.

Τι σημαίνουν αυτά; Ότι όλες οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ακριβώς τα ίδια συμπεράσματα με μικρές διαφοροποιήσεις στις τιμές. Ότι δηλαδή η Ν.Δ διατηρεί ένα μεγάλο προβάδισμα , μεγαλύτερο από αυτό των Εθνικών εκλογών του 2019. Αυτό σύμφωνα με τη εκτίμηση ψήφου με την μέτρηση της Metron Analysis( 30-9) είναι 14.8% , της Marc 13.5% και αν κάποιος εξάγει εκτίμηση ψήφου από την έρευνα της PRORATA αυτή βρίσκεται περίπου στο 10.5%. Αν δε συγκρίνονταν οι εκτιμήσεις ψήφου όλων των μετρήσεων όλων των εταιρειών δημοσκοπήσεων του Σεπτεμβρίου, αυτές θα κυμαίνονταν από 11% έως 15%. O ΣΥΡΙΖΑ δείχνει αδυναμία να εισπράξει φθορές και να καταφέρει ένα « πέταγμα προς τα εμπρός» και αυτό οδηγεί και σε μεγάλες διαφορές και στην εκτίμηση πως αν γίνονταν εκλογές, η Ν.Δ θα επικρατούσε με μεγαλύτερη διαφορά από αυτή του 2019. Ακόμα και με την έρευνα της PRORATA για την Εφημερίδα των Συντακτών η διαφορά θα ήταν 10.5% ( από 8.5% τον Ιούλιο του 2019)! Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ο βαθμός ικανοποίησης από το κυβερνητικό έργο είναι 64%, όταν η marc το βρίσκει στο 49.5% και η Opinion Poll ενάμιση μήνα πριν, 44.7%. Ενώ βρίσκει δηλαδή πολύ μεγαλύτερη ικανοποίηση , βρίσκει μικρότερο προβάδισμα της Ν.Δ στην πρόθεση ψήφου. Σ΄αυτή την σχετική ακινησία των συσχετισμών συντελεί βέβαια και το γεγονός ότι και κανένα άλλο κόμμα της Αντιπολίτευσης δεν δείχνει κάποια δυνατότητα μέχρι στιγμής να αυξήσει σημαντικά τα ποσοστά του.

Αυτή είναι η κατάσταση σύμφωνα με τα ευρήματα όλων των μετρήσεων όλων των ερευνών. Οι αριθμοί είναι σκληροί, τα ποσοστά είναι αποκαλυπτικά, αλλά αποδίδουν την πραγματικότητα. Το πρόβλημα είναι αν δέχεσαι την πραγματικότητα ή αποσπάσαι από αυτή ή αν συνειδητά δεν θέλεις να φανεί ή να την αποδεχτείς. Αυτό είναι όμως πρόβλημα των κομμάτων και όχι των εταιρειών δημοσκοπήσεων. Σε κάθε περίπτωση η λύση δεν είναι το κυνήγι μαγισσών, η ενοχοποίηση εταιρειών, η σκανδαλολογία άνευ περιεχομένου,  η αναζήτηση εχθρών και η καταγγελία για στημένες δημοσκοπήσεις. Η λύση δεν είναι η επιστροφή στην ίδια τακτική που ακολουθούσες  μέχρι τις Ευρωεκλογές του 2019 μέχρι που άνοιξαν οι κάλπες και φάνηκε ποιοι είχαν δίκιο.

 Όταν καταφεύγεις σε τέτοιες τακτικές, έχεις αποδεχτεί την ήττα και δεν θα αποφύγεις στο τέλος την πλήρη διάψευση. Ουσιαστικά αυτοπαγιδεύεσαι.


* Ο Ζαχαρίας Ζούπης είναι πολιτικός αναλυτής-υπεύθυνος ερευνών της Opinion Poll