Στην υλοποίηση του σχεδιασμού της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση και καταστολή των πυρκαγιών κατά τη φετινή δύσκολη αντιπυρική περίοδο αναφέρεται αναλυτικά ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, στη συνέντευξή του στο «Μανιφέστο», τονίζοντας ότι προτεραιότητα είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής και επιπλέον η συνολική αποζημίωση από την κρατική αρωγή στο σύνολο των συνανθρώπων μας που έχασαν τις περιουσίες τους.
Απαντά επίσης στον Στέφανο Κασσελάκη για την κριτική στάση του τελευταίου στα ζητήματα Πολιτικής Προστασίας, μετά τις πυρκαγιές στην Αττική, χαρακτηρίζοντάς τον «influencer που στοχοποιεί επιστήμονες, δημοσιογράφους και στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος, που πουλάει παραμύθια με δράκους…»
Σε ό,τι αφορά το χαρτοφυλάκιο των Μεταφορών που έχει αναλάβει, επαναλαμβάνει την κεντρική δέσμευση της κυβέρνησης για πλήρη αντικατάσταση του παλαιού στόλου των λεωφορείων, τα οποία κινούνται σε Αττική και Θεσσαλονίκη, με νέες, σύγχρονες και «πράσινες» συγκοινωνίες μέχρι το 2027, ενώ αναφέρεται και στα νέα χρονοδιαγράμματα για τη λειτουργία και επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Κύριε υφυπουργέ, μία ακόμη φορά οι πολίτες είδαν τις περιουσίες τους να χάνονται στις στάχτες παρά τη μεγάλη κινητοποίηση και τα ενισχυμένα μέσα καταστολής πυρκαγιών που διαθέτουμε. Τελικά μήπως είμαστε ανοχύρωτοι;
Οπως σε όλες τις προηγμένες χώρες του κόσμου, έτσι και στη χώρα μας δίνουμε προτεραιότητα στην ανθρώπινη ζωή και την προστασία των συνανθρώπων μας. Στην Ελλάδα βιώσαμε το Μάτι και από εκεί βγήκε ένα δίδαγμα που άλλαξε και τον τρόπο της αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών. Πλέον πρώτα και πάνω από όλα βάζουμε την προστασία του ανθρώπινου πληθυσμού, σε συνδυασμό με την εκκένωση των περιοχών που κινδυνεύουν. Ταυτόχρονα, είμαστε δίπλα στους ανθρώπους που έχασαν τις περιουσίες τους. Σας θυμίζω ότι το σύνολο αυτών και την υλικών καταστροφών των πληγέντων αποζημιώνεται από το ελληνικό κράτος. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός ήδη ενεργοποίησε το πλαίσιο της κρατικής αρωγής για τη στήριξη των περιοχών της Αττικής που επλήγησαν, στο οποίο περιλαμβάνεται αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής, η παροχή στεγαστικής συνδρομής σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για την αποκατάσταση κτηρίων και άτοκο δάνειο με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, η επιδότηση ενοικίου ή συγκατοίκησης και η προκαταβολή έναντι κρατικής αρωγής προς πληγείσες επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων. Είμαστε εδώ για να επουλώσουμε τις πληγές αλλά και για να κεφαλαιοποιούμε τα σημαντικά βήματα προόδου τα οποία έχουν γίνει. Η ελληνική πολιτεία έχει πια στη διάθεσή της ένα πλαίσιο κρατικής αρωγής το οποίο είναι δοκιμασμένο και σκοπός μας είναι να τρέξει πολύ γρήγορα. Οι καθαρισμοί των οικοπέδων ήταν κάτι το οποίο δεν είχε ξαναγίνει ποτέ στην ιστορία της χώρας. Πιστεύω ότι ήταν αναμφισβήτητα μια πολύ μεγάλη επιτυχία και μια συλλογική κατάκτηση. Υπάρχουν όμως ακόμα πολλές επενδύσεις οι οποίες θα γίνουν καθώς το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ θα υλοποιείται, ώστε να αποκτήσουμε μια τεχνολογική υποδομή που να μας επιτρέπει να είμαστε όσο το δυνατόν μπροστά και όχι πίσω από το πρόβλημα, ένα πρόβλημα που είναι πλέον παγκόσμιο εξαιτίας της κλιματικής κρίσης.
Πώς σχολιάζετε τη στάση του Στέφανου Κασσελάκη και την κριτική που ασκεί σε επιχειρησιακά ζητήματα της Πολιτικής Προστασίας:
Σε όλες τις αστήρικτες αιτιάσεις και τα χονδροειδή ψέματα του κ. Κασσελάκη έχουμε απαντήσει με αναλυτικά στοιχεία και αποδείξεις. Κάθε χρόνο εστιάζουμε τις προσπάθειές μας για να βελτιώνουμε το σύστημα Πολιτικής Προστασίας και πρέπει να κάνουμε πολλά ακόμα ώστε να αντιμετωπίσουμε τις ολοένα και πιο δύσκολες προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής. Για αυτό άλλωστε έχουμε αυξήσει όσο ποτέ άλλοτε τον αριθμό των πυροσβεστών και των εναέριων μέσων πυρόσβεσης ενώ η προσπάθειά μας συνεχίζεται βάσει ολοκληρωμένων πολιτικών για ένα σύγχρονο σύστημα Πολιτικής Προστασίας. Ενα είναι σίγουρο: το τελευταίο που χρειαζόμαστε είναι έναν περιφερόμενο influencer που φτάνει στο σημείο να στοχοποιεί επιστήμονες, δημοσιογράφους και στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος. Σε αυτόν τον κατήφορο χυδαιότητας θα τον αφήσουμε μόνο του. Ο κ. Κασσελάκης έχει κάθε δικαίωμα να ζητάει να ενημερώνεται αρμοδίως, να ασκεί κριτική. Ομως το να πουλάει παραμύθια με δράκους, ότι πετούσαν 2 και 3 εναέρια πάνω από τη φωτιά ενώ η Π.Υ. του έδωσε εγγράφως όλα τα στοιχεία με τα εναέρια, ότι δηλαδή εκείνη την ώρα πετούσαν 20, είναι κάτι πραγματικά απαράδεκτο.
Μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση ήταν και είναι η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών μέσω του εκσυγχρονισμού των μέσων μαζικής μεταφοράς και της συχνότητας των δρομολογίων. Εχει επιτευχθεί αυτός ο στόχος;
Πάνω σε αυτόν τον στόχο δουλεύουμε και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τον επιτύχουμε. Ο σχεδιασμός που υλοποιούμε προβλέπει νέες, σύγχρονες και «πράσινες» δημόσιες συγκοινωνίες, με αυστηρά χρονοδιαγράμματα. Κεντρική δέσμευση της κυβέρνησης είναι μέχρι το 2027 να μην υπάρχει κανένα παλιό λεωφορείο σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για τεράστια επένδυση 2 δισ. που θα οδηγήσει στην επιδιωκόμενη και πολυπόθητη αναβάθμιση της δημόσιας συγκοινωνίας. Ο στόχος μας λοιπόν είναι διπλός: αφενός να προχωρήσουμε στην πλήρη αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων με σύγχρονα, τα οποία έχουν πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Είναι όλα φιλικά προς το περιβάλλον, διαθέτουν επαρκή κλιματισμό και πλήρη προσβασιμότητα για τους συμπολίτες μας με αναπηρία. Νομίζω ότι οι πολίτες οι οποίοι ήδη έχουν μπει στα πρώτα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία διαπιστώνουν την πολύ μεγάλη αλλαγή στην ποιότητα της μετακίνησής τους. Σκοπός μας, όμως, δεν είναι μόνο να αντικαταστήσουμε τον στόλο των λεωφορείων, αλλά επιπλέον να αυξήσουμε και τη συχνότητα των δρομολογίων για να βελτιώσουμε συνολικά την ποιότητα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, θέλω να σταθώ στο ότι με αδιαπραγμάτευτο και έμπρακτο τρόπο είμαστε δίπλα στους ανθρώπους με αναπηρία, καθώς τα νέα λεωφορεία στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη μέχρι τα μέσα του 2025 θα είναι απόλυτα προσβάσιμα σε ανθρώπους που στο πρόσφατο παρελθόν έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα στα ΜΜΜ.
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ήδη μπει στην καθημερινότητά μας. Πόσα τέτοια λεωφορεία θα έχουμε στη διάθεσή μας και πότε θα τα δούμε να κυκλοφορούν στο σύνολό τους;
Η πορεία προς τη βιώσιμη αστική κινητικότητα είναι σαρωτική απέναντι σε οτιδήποτε άλλο και παράλληλα δαιδαλώδης. Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη και σύντομα θα ολοκληρωθεί με τη σταδιακή εγκατάσταση των φορτιστών οχημάτων η οποία θα πραγματοποιηθεί άμεσα. Ξεκινάμε με την αντικατάσταση 211 λεωφορείων στην Ανατολική και Δυτική Αττική, ενώ 300 καινούργια λεωφορεία φυσικού αερίου θα μπουν σε κυκλοφορία, με τα μισά σχεδόν από αυτά να βρίσκονται στους δρόμους μέχρι το τέλος του χρόνου ενώ τα υπόλοιπα θα κυκλοφορήσουν έως τον Ιούνιο του 2025. Επιπλέον, ακόμη 300 καινούργια οχήματα θα παραληφθούν με 10ετή μίσθωση όπου τη σύμβαση για αυτήν τη μίσθωση την υπογράψαμε μαζί με τον Χρήστο Σταϊκούρα και η παράδοση των νέων λεωφορείων θα γίνει έως τον Απρίλιο του 2025. Με τα 750 νέα ηλεκτρικά και με υδρογόνο λεωφορεία που θα αγοράσουμε, θέλουμε μέχρι το 2027 να μην κυκλοφορεί ούτε ένα παλιό λεωφορείο στους δρόμους της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Μια πρωτόγνωρη αλλαγή στην εικόνα της Δημόσιας Συγκοινωνίας των τελευταίων 20 ετών.
Η Θεσσαλονίκη αποκτά μετρό από τον προσεχή Νοέμβριο. Ωστόσο, είναι τεράστιες οι ανάγκες στο σύνολο του νομού. Γι’ αυτές τις περιοχές τι προβλέπεται;
Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο του 2024. Συγχρόνως, ολοκληρώνεται το έργο επέκτασης της γραμμής προς την Καλαμαριά, το οποίο προβλέπεται να παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2025. Το μετρό συνδυαστικά με τα καινούργια λεωφορεία θα προσφέρουν μια νέα εικόνα της δημόσιας συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη. Τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Θεσσαλονίκης θα τον παρουσιάσουμε στις 3 Σεπτεμβρίου σε ημερίδα, όπου και θα κατατεθούν όλες οι προτάσεις για τη συγκοινωνιακή αρχιτεκτονική του μέλλοντός μας. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και συνολικά η κυβέρνηση πάντοτε προσεγγίζει με ρεαλισμό, αλλά κυρίως ευαισθησία τα ζητήματα της μεταφοράς των πολιτών.
Εχετε καταφέρει να «χτυπήσετε» την εισιτηριοδιαφυγή;
Η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την αποτελεσματικότητα των δημόσιων συγκοινωνιών και την οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος. Βρισκόμαστε στο στάδιο ουσιαστικών αλλαγών για μία καλύτερη καθημερινότητα του πολίτη, αλλά και τη δημιουργία ενός φιλικότερου και αποδοτικότερου περιβάλλοντος για όλους. Στο πλαίσιο αυτό ήδη αυξήθηκαν οι ελεγκτές στην ΟΣΥ από 35 σε 130, τους οποίους και συνάντησα στο αμαξοστάσιο του Ρέντη και συμφωνήσαμε για τα επόμενα βήματά μας. Ο στόχος κάθε μήνα είναι να υπάρχει όσο γίνεται μεγαλύτερη εισπραξιμότητα από τα εισιτήρια ως αποτέλεσμα των συνεχών ελέγχων και παράλληλα να εκδίδονται ανακοινώσεις που θα αναφέρουν πώς θα αξιοποιηθούν τα χρήματα από τα πρόστιμα για τη βελτίωση της δημόσιας συγκοινωνίας. Συγχρόνως θα ξεκινήσουμε από τον Σεπτέμβριο πιλοτικά δρομολόγια στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όπου θα δοκιμάσουμε μια νέα προσέγγιση στην είσοδο των επιβατών (από την μπροστινή πόρτα) με παρουσία των ελεγκτών, έτσι ώστε να δούμε τη λειτουργικότητά τους. Οσο μειώνεται η εισιτηριοδιαφυγή τόσο θα αυξάνεται η ελκυστικότητα των δημόσιων συγκοινωνιών και θα βελτιώνονται οι μετακινήσεις των πολιτών.