Δύο χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, δύο χρόνια με σημαντικές μεταρρυθμίσεις, δύο χρόνια προσηλωμένοι στην υλοποίηση των προεκλογικών μας δεσμεύσεων, δύο χρόνια που πρωταρχικό μέλημά μας ήταν και είναι ο πολίτης. Είκοσι τέσσερις μήνες γεμάτοι προκλήσεις, με κυρίαρχη και πρωτόγνωρη εκείνη της πανδημίας COVID-19, η οποία συνεχίζει να αποτελεί το διαρκές στοίχημα και το επόμενο διάστημα.
Μέσα σε αυτούς τους 24 μήνες, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, χωρίς να προτάξει -όπως οι προηγούμενες ηγεσίες- μικροπολιτικές και άλλου είδους σκοπιμότητες, προχώρησε σε καίριες αλλαγές στον χώρο της Παιδείας. Μέχρι σήμερα έχουν ψηφιστεί από την ελληνική Βουλή έξι νόμοι για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ενώ υπήρξαν και ειδικές νομοθετικές πρωτοβουλίες όλο αυτό το χρονικό διάστημα.
Δεν είναι μάλιστα καθόλου τυχαίο ότι η έναρξη του νομοθετικού μας έργου και δη στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεκίνησε με την ίδρυση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), μίας αναβαθμισμένης ανεξάρτητης Αρχής, η οποία διασφαλίζει την υψηλή ποιότητα στην ανώτατη εκπαίδευση και εισηγείται τον στρατηγικό σχεδιασμό και την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Μια καίρια παρέμβαση, με την οποία, για πρώτη φορά, ορίστηκαν αντικειμενικά κριτήρια και δείκτες αξιολόγησης για την κατανομή της χρηματοδότησης των Α.Ε.Ι. προκειμένου η επιχορήγησή τους να γίνεται βάσει αυτών και όχι σύμφωνα με τις αποφάσεις τού εκάστοτε Υπουργού. Στον ίδιο νόμο συμπεριλήφθηκαν στοχευμένες διορθωτικές ενέργειες για τη μείωση της γραφειοκρατίας στη διαχείριση των ερευνητικών προγραμμάτων από τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας, η οποία είχε καταστήσει μη ελκυστική την έρευνα στα Α.Ε.Ι..
Πριν από περίπου έναν χρόνο ψηφίστηκε ο νόμος για την αναβάθμιση του σχολείου με σημαντικές παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως το νέο πλαίσιο για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία και τη συνολική ενίσχυση της αριστείας. Στον ίδιο νόμο δόθηκε το έναυσμα της εξωστρέφειας, της διεθνοποίησης και της ενίσχυσης του αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων. Τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών ιδρύονται εφεξής με απόφαση της Συγκλήτου τού κάθε Πανεπιστημίου, χωρίς την εμπλοκή του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Μάλιστα, δόθηκε η δυνατότητα να διδάσκουν στα προγράμματα αυτά νέοι έλληνες επιστήμονες προκειμένου να αντιστραφεί το brain drain. Επίσης θεσπίσαμε ένα νέο πιο αντικειμενικό σύστημα μετεγγραφών των φοιτητών, εισάγοντας ακαδημαϊκά κριτήρια και ενισχύοντας τη μοριοδότηση των πολυμελών οικογενειών και ευπαθών ομάδων. Στόχος μας ήταν η δίκαιη αντιμετώπιση των φοιτητών και συγχρόνως η διασφάλιση του επιπέδου των παρεχόμενων σπουδών, χωρίς να προκαλείται υπερσυγκέντρωση στα Α.Ε.Ι. των μεγάλων αστικών κέντρων και χωρίς, συγχρόνως, να αποψιλώνονται τα περιφερειακά ιδρύματα. Στην ίδια νομοθετική πρωτοβουλία υλοποιήσαμε ακόμα μία προεκλογική μας δέσμευση, εκείνη της ανάδειξης των πρυτανικών Αρχών με ενιαίο ψηφοδέλτιο, ενώ ορίσαμε οι εκλογικές διαδικασίες σε όλα τα όργανα διοίκησης ενός Πανεπιστημίου να γίνονται με ηλεκτρονική ψηφοφορία.
Η πανδημία του κορωνοϊού συνεχίζει να είναι εδώ και η κυβέρνηση συνεχίζει να στηρίζει την κοινωνία και την οικονομία. Το ίδιο πράττει και στον τομέα της Παιδείας, παρέχοντας το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο μέσω μιας σειράς από υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους καθώς και με τα αναγκαία χρηματοδοτικά εργαλεία. Είναι κοινά αποδεκτό ότι ο ευαίσθητος χώρος της εκπαίδευσης προσαρμόστηκε γρήγορα στις νέες συνθήκες με πολύ καλά αποτελέσματα. Άλλωστε αυτό το δείχνουν τόσο η τηλεκπαίδευση στα σχολεία όσο και τα εξαρχής πολύ υψηλά ποσοστά σύγχρονης εξ αποστάσεως παράδοσης των μαθημάτων στα Πανεπιστήμια. Στηρίξαμε και στηρίζουμε τα Πανεπιστήμια, σε αγαστή και διαρκή συνεργασία μαζί τους, και κυρίως καθιερώνοντας μια νέα εποχή, μια εποχή με κανόνες γνωστούς εκ των προτέρων, με αντικειμενικά κριτήρια και τεκμηριωμένες μεθοδολογίες, πάντα στη λογική της διαφάνειας, της λογοδοσίας και της διαρκούς διαβούλευσης και προσπάθειας για τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.
- Ο Βασίλης Διγαλάκης βουλευτής Χανίων ΝΔ, πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και τέως υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, γράφει για tomanifesto.gr