Ποσό 7 δισ. ευρώ από τα διαθέσιμα του Δημοσίου που αγγίζουν σήμερα τα 40 δισ. ευρώ, σκοπεύει να διαθέσει το υπουργείο Οικονομικών για τη πρόωρη αποπληρωμή “ακριβού” χρέους, από ΔΝΤ και την ΕΕ.
Πρακτικά, το υπουργείο Οικονομικών στοχεύει κατ’ αρχήν στο να μειώσει σε απόλυτο αριθμό ισόποσα το χρέος. Τούτο με δεδομένο ότι τα 7 δισ. που πρόκειται να διαθέσει έχουν αντληθεί από τις αγορές μέσω των εκδόσεων των δύο τελευταίων ομολόγων.
Αποπληρώνοντας παλιό ακριβό χρέος με καινούργιο φθηνότερο, μειώνεις το ύψος του χρέους που αναμένεται να φτάσει στο τέλος του χρόνου τα 341 εκατ. ευρώ. Παράλληλα βέβαια, μειώνει – έστω και οριακά – το κόστος εξυπηρέτησης.
Το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ κινείται σε δύο κατευθύνσεις: Την εξόφληση του υπολοίπου ύψους 1,8 δισ. των δανείων που πήραμε από το ΔΝΤ, μέσα από το πρώτο και το δεύτερο μνημόνιο και 5,2 δισ. από τα διμερή δάνεια συνολικού ύψους 52,3 δισ. που πήραμε από τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης στο πρώτο μνημόνιο το 2010. Και οι δύο προσπάθειες έχουν κοινό σημείο αναφοράς και προορισμού, αλλά διαφορετική διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσει η ελληνική πλευρά.
Στην αποπληρωμή του ΔΝΤ και σε ότι αφορά στο οικονομικό σκέλος, υπάρχει εμπειρία αφού έχουμε ήδη αποπληρώσει πρόωρα 6,2 δισ. ευρώ Την πρώτη φορά 2,9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2019 και άλλα 3,3 δισ. ευρώ αποπληρώθηκαν τον περασμένο Μάρτιο.
Θα πρέπει πριν την αποπληρωμή να γνωστοποιηθεί το αίτημα στον ESM που είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής του ελληνικού δημοσίου (έχει δώσει δάνεια συνολικού ύψους 240 δισ. ευρώ) ώστε να δεχθεί να γίνει η αποπληρωμή του ΔΝΤ, χωρίς να ενεργοποιήσει και ο ίδιος κάποια ρήτρα πρόωρης εξόφλησης και το δικών του δανείων, καθώς και ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας συγκαταλέγεται στους “προτιμητέους δανειστές”.
Στην συνέχεια, θα ενημερωθεί το ΔΝΤ, ενώ ο ESM θα πρέπει να κάνει θετική εισήγηση στο Eurogroup, υποστηρίζοντας ότι με την πρόωρη αποπληρωμή βελτιώνεται η βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Η τελική απόφαση θα ληφθεί από το συμβούλιο υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης.
Αυτά έγιναν στις προηγούμενες δύο δόσεις πληρωμών στο Ταμείο. Η οριστική εξόφληση του ΔΝΤ, μπορεί όμως να εγείρει και κάποια πολιτικά ζητήματα. Τούτο, με δεδομένο ότι η Γερμανία, ήθελε παρόν το ΔΝΤ και στην μεταμνημονιακή εποπτεία της Ελλάδας.
Χωρίς όμως οφειλή δανείου, το Ταμείο θα περιοριστεί στο ρόλο του συμβούλου του ESM ενώ σε επίπεδο αξιολόγησης, θα μπορεί να συνεχίζει την εξέταση της οικονομίας με βάση το άρθρο IV του καταστατικού του, κάτι που κάνει για όλα τα μέλη του. Ίσως λοιπόν η απόφαση για την εξόφληση του ΔΝΤ, να χρειαστεί να περιμένει μέχρι η Γερμανία να έχει νέο καγκελάριο και κατ’ επέκταση νέο υπουργό Οικονομικών. Αν η διαδικασία προχωρήσει, τότε το συνολικό όφελος από πληρωμές σε τόκους από τις τρεις πρόωρες αποπληρωμές θα φτάσει τα 259 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Η αποπληρωμή των διμερών δανείων
Η αποπληρωμή του 10% των διμερών δανείων με τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης είναι πιο σύνθετη διαδικασία. Εκτός από την επίσημη αίτηση από την Ελλάδα και την έγκριση – και σε αυτή την περίπτωση – από τον ESM, θα πρέπει να αποδεχθούν την ελληνική πρόταση και τα κράτη μέλη που έδωσαν τα δάνεια.
Με δεδομένο ότι τα δάνεια αυτά δεν έχουν πέναλτι προεξόφλησης (όπως έχουν τα δάνεια του ESM) κάποια χώρα μπορεί να μη δεχθεί, έχοντας υπολογίσει τους τόκους που θα έπαιρνε από το δάνειο στην Ελλάδα.
Θα πρέπει λοιπόν να ξεκαθαριστεί αν η Ελλάδα μπορεί να πληρώσει κάποιες από τις χώρες δανειστές και όχι το σύνολό τους και να συμφωνήσει με κάθε μια από αυτές για το ποσό που θα αποπληρωθεί.
Η ιδέα για την αποπληρωμή των 5,2 δισ. ευρώ έχει την έδρα της ότι σε ετήσια βάση τα δάνεια αυτά έχουν τόκους 2,8%, ενώ η Ελλάδα πλέον δανείζεται με σημαντικά χαμηλότερα επιτόκια.
Ένας ακόμη λόγος είναι ότι τα δάνεια αυτά είναι σε κυμαινόμενο επιτόκιο και άρα, θα επηρεαστούν ως κόστος εξυπηρέτησης από μια ενδεχόμενη μελλοντική αύξηση των επιτοκίων. Το βέβαιο είναι ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος από ότι για την αποπληρωμή του ΔΝΤ, πριν φτάσουμε σε συμφωνία.
Πηγή: Capital.gr