Χρειάστηκαν 18 χρόνια για να μπει στις ράγες το πρώτο βαγόνι του μετρό Θεσσαλονίκης, όμως μία ολιγόλεπτη διακοπή ρεύματος με ταυτόχρονη ακινητοποίηση για λόγους ασφαλείας του συρμού, ήταν αρκετή για τη συγχορδία ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ να… πιάσει και πάλι το ίδιο βιολί.

Το περιστατικό έριξε νερό στον μύλο της πολιτικής αντιπαράθεσης, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταδεικνύουν την ταλαιπωρία των επιβατών και ζητούν εξηγήσεις και τον πρωθυπουργό, απευθυνόμενο προς τα έδρανα του ΣΥΡΙΖΑ, να σχολιάζει από το βήμα της Βουλής: «Να μη μιλάει το κόμμα των μουσαμάδων για το μετρό. Ελεος πια, τέσσερις φορές το εγκαινιάσατε. Πήρατε ένα βαγόνι και το κάνατε γύρω γύρω στη Θεσσαλονίκη. Ντροπή, νισάφι πια. Τι να μας πείτε για το μετρό. Γι’ αυτό δεν σας απευθύνομαι καθόλου».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ: «Δεν το περίμενα από εσάς, κ. Ανδρουλάκη. Πήγατε τη Δευτέρα και κάνατε εξαιρετικά εγκωμιαστικά σχόλια για το μετρό. Είναι ένα εντυπωσιακό έργο, πράγματι. Υπάρχουν κάποιες δυσκολίες. Δεν είναι ασυνήθιστες αυτές. Αυτό που έγινε χθες έχει γίνει και σε πολλά άλλα μετρό… Ξαφνικά να βρείτε κι εσείς αφορμή να λαϊκίσετε για ένα έργο για το οποίο πριν πέντε μέρες πανηγυρίζατε; Δεν σας ταιριάζει αυτό. Αυτά ταιριάζουν στον ΣΥΡΙΖΑ».

Πρώτα η ασφάλεια

Η υπεύθυνη για τη λειτουργία και τη συντήρηση του μετρό εταιρεία δίνει έμφαση στην ασφάλεια στην περίπτωση διακοπής της ηλεκτροδότησης, ενώ τα πρωτόκολλα ασφαλείας επικαλείται και η κυβέρνηση, απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης.

«Εσείς λέτε εξευτελιστικές εικόνες, εγώ λέω πρωτόκολλα ασφαλείας», σχολίασε ερωτηθείς σχετικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης. «Αντιλαμβάνομαι ότι στην αντιπολίτευση στενοχωρήθηκαν πολύ που φάνηκε ότι στη χώρα αυτή μπορεί να γίνουν κανονικά εγκαίνια και όχι μουσαμάδες», πρόσθεσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και ταυτόχρονα επικαλέστηκε έρευνες σύμφωνα με τις οποίες έχει ήδη μειωθεί η χρήση ΙΧ αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη. Επικαλέστηκε επίσης ότι η ίδια εταιρεία λειτουργεί το μετρό του Μιλάνου, όπου πριν από έναν μήνα σημειώθηκε αντίστοιχο περιστατικό διακοπής ηλεκτροδότησης.

Στο συμβάν με την ακινητοποίηση του συρμού επανέρχεται με νεότερο δελτίο Τύπου η THEΜA AE, η εταιρεία που είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία και τη συντήρηση του μετρό, τονίζοντας πως οι επιβάτες, καθοδηγούμενοι από συνοδούς, με απόλυτη ασφάλεια διένυσαν, από τον πεζοδιάδρομο της σήραγγας, απόσταση 70 μέτρων έως την πλατφόρμα του σταθμού «Φλέμινγκ», απ’ όπου και εξήλθαν.

Ακόμα επισημαίνει ότι τόσο η ακινητοποίηση συρμού, όσο και η διαδικασία της εκκένωσης σε περίπτωση συμβάντος εξυπηρετούν απόλυτα την ασφάλεια των επιβατών. Παράλληλα τονίζει πως θα διεξαχθεί περαιτέρω διεξοδική έρευνα στον συρμό 15 και στους τροφοδότες των υποσταθμών, στους σταθμούς «Ανάληψη» και «Ευκλείδης», για τον εντοπισμό της αιτίας πρόκλησης του συμβάντος, ενώ ο εν λόγω συρμός θα παραμείνει εκτός υπηρεσίας μέχρι την ολοκλήρωση της έρευνας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας το πρόβλημα παρουσιάστηκε στις 17:59 το απόγευμα της 14ης Δεκεμβρίου. Στις 18:10 το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας αποφάσισε να ξεκινήσει την εκκένωση του συρμού, στις 18:30 εφαρμόστηκε εναλλακτική υπηρεσία, στις 18:30 τεχνικοί έλεγξαν τις ενδείξεις στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στις 19:34 η τρίτη γραμμή τροφοδοσίας ηλεκτροδοτήθηκε επιτυχώς και ο συρμός 15 μετακινήθηκε στο αμαξοστάσιο για περαιτέρω διερεύνηση, ενώ στις 20:45 επανήλθε η κανονική λειτουργία.

Οι «μουσαμάδες» είναι παρελθόν

Μία συνοπτική ματιά στην πορεία υλοποίησης του μετρό Θεσσαλονίκης από το 1986 καταδεικνύει πώς το έργο προχώρησε από τις μακέτες στις… ράγες. Μέσα σε 20 χρόνια γράφτηκαν χιλιάδες ανακοινώσεις και έγιναν πλειστάκις διαγωνισμοί και δημοπρατήσεις.

Το 2006 το έργο ξεκινάει με προβλεπόμενο χρόνο παράδοσης το 2012. Το 2007 τα έργα του μετρό προκαλούν κυκλοφοριακό έμφραγμα στις οδούς Εγνατία και Μοναστηρακίου και πτώση 60% του τζίρου των καταστημάτων της περιοχής, ενώ πυροδοτούν και εντάσεις στην κοινοπραξία. Την περίοδο 2008-2009 ξεκινάει, με έναν χρόνο καθυστέρηση, η διάνοιξη των σηράγγων. Το 2010 έχει κατασκευαστεί μόλις το 14,5% του έργου. Το 2011 κλείνει ένα μεγάλο τμήμα της οδού Δελφών και η ταλαιπωρία καλά κρατεί. Ο νέος χρόνος παράδοσης προσδιορίζεται στο 2013, έτος που «ανοίγει» η συζήτηση για τη μεταφορά των αρχαιοτήτων. Ορίζεται νέος χρόνος παράδοσης το 2015. Ωστόσο, το 2014 αποχωρεί η κοινοπραξία και τα έργα σταματάνε. Οι καθυστερήσεις επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό κατά 200 εκατομμύρια. Το 2016 το έργο ξαναρχίζει και νέος χρόνος παράδοσης ορίζεται το τέλος του 2017, αρχές του 2018. Το 2017 αποφασίζεται η παραμονή των αρχαίων της Βενιζέλου, όπου δεν θα γίνει σταθμός. Νέος χρόνος παράδοσης το 2020. Το 2019 η κυβέρνηση Μητσοτάκη αλλάζει τον σχεδιασμό και αποφασίζει την απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου και την επανατοποθέτησή τους σε μουσείο. Σημειώνεται θύελλα αντιδράσεων και δικαστικές προσφυγές. Το 2020 η κυβέρνηση αποφασίζει ότι η λειτουργία και η εκμετάλλευση του μετρό θα εκχωρηθεί σε ιδιωτική εταιρεία.