Το μέλλον των πόλεων μετά τον κορωνοϊό

16
Pixabay

Ο κορωνοϊός κατάφερε αυτό που οι ακτιβιστές για την προστασία του κλίματος και οι ερευνητές του μέλλοντος δεν κατάφεραν: άδειους δρόμους και να μην πετάει σχεδόν κανένα αεροπλάνο. Στο Βερολίνο, το Αμβούργο και το Μόναχο κατά τη διάρκεια της απογόρευσης κυκλοφορίας στους δρόμους, κυκλοφορούσαν τουλάχιστον ένα τρίτο λιγότερα αυτοκίνητα, λεωφορεία και μηχανάκια. Το κυκλοφοριακό χάος είχε εξαφανιστεί, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μειώθηκαν σημαντικά.

Τι θα γινόταν όμως αν όλοι αυτοί που εργάζονται από το σπίτι πήγαιναν ξαφνικά στη δουλειά; Πώς θα διαμορφωνόταν «η νέα κανονικότητα»; Θα μπορούσαν να εφαρμοστούν νέες έξυπνες ιδέες με τη βοήθεια της τεχνολογίας ώστε να βρεθούν καταλληλότερες λύσεις όσον αφορά την κίνηση στις πόλεις; «Ναι» απαντά ο Μίχαελ Γκάνζερ, μηχανικός στον όμιλο Kapsch TrafficCom: «Με έναν έξυπνο χειρισμό των φαναριών για παράδειγμα θα μπορούσε να μειωθεί η κίνηση στους δρόμους κατά 25%». Με τη βοήθεια της έξυπνης τεχνολογίας θα μπορούσαν να γίνουν πολλά.

Η ψηφιοποίηση των υποδομών των πόλεων θα μπορούσε να βοηθήσει πολύ, όπως για παράδειγμα στο δίκτυο των δρόμων και των φαναριών. Τα νέα αυτοκίνητα διαθέτουν την κατάλληλη τεχνολογία, ενώ όλα τα κινητά διαθέτουν προγράμματα εντοπισμού τοποθεσίας. Στη Μαδρίτη, το Νέο Δελχί και το Κίτο έχουν εγκατασταθεί τέτοια συστήματα. Το κόστος ανέρχεται στα 2,5 ευρώ ανά κάτοικο για την εγκατάσταση και στο 1 ευρώ το χρόνο για τη λειτουργία. Παράλληλα ο δήμος εξοικονομεί χρήματα. Εάν η κίνηση μειωθεί κατά 25% η εξοικονόμηση θα ήταν 500 ευρώ το χρόνο ανά κάτοικο.

Το μέλλον των αεροπορικών εταιρειών

Και επειδή παράλληλα θα μειωθούν και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η χρηματοδότηση θα μπορούσε να γίνει και μέσα από τα λεγόμενα «πιστοποιητικά εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα». Πολλές λωρίδες δρόμων θα μπορούσαν να δοθούν στους πεζούς ή στους ποδηλάτες. Η τεχνολογία προσφέρει πολλές δυνατότητες πιστεύει και ο Μάρτιν Ελντράχερ, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων DXC Technology. Ειδικοί ανιχνευτές θα μπορούσαν να βοηθήσουν για να διαπιστωθεί εάν τηρούνται τα κατάλληλα μέτρα φυσικής απόστασης, ακόμη θερμικές κάμερες θα μπορούσαν να ελέγχουν την είσοδο των επιβατών στα τρένα ή σε κοινωνικές εκδηλώσεις.

Παρόμοια θα πρέπει να είναι και η προσαρμογή των αεροπορικών εταιρειών. Η ΙΑΤΑ αναμένει πως οι απώλειες θα αγγίξουν τα 105 δισεκατομμύρια ευρώ. Ειδικοί εκτιμούν πως μεσοπρόθεσμα ο κλάδος θα καταγράφει απώλειες ενώ μακροπρόθεσμα θα φθάσει μόνο το 75% της προ κορωνοϊού εποχής.

«Ο αριθμός των επαγγελματικών ταξιδιών θα μειωθεί διότι η εργασία στο σπίτι και οι τηλεδιασκέψεις θα συνεχιστούν. Ακόμη θα μειωθούν τα ταξίδια αναψυχής διότι πολλοί άνθρωποι δεν θα διαθέτουν πλέον τα χρήματα να πάνε διακοπές» δηλώνει ο Γιόαχιμ Κιρς.

Η εργασία από το σπίτι δημιουργεί νέα δεδομένα για τα ακίνητα

Αυτό αφορά επίσης και το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, το οποίο θέλει να καταργήσει 10.000 θέσεις εργασίας. Στο μέλλον οι εταιρείες θα πρέπει να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες και όχι μόνο να προβαίνουν σε πόλεμο τιμών. Για παράδειγμα θα μπορούσαν να παίρνουν από το σπίτι τις βαλίτσες των επιβατών. Για να εφαρμοστούν τέτοια μέτρα όμως οι εταιρείες θα πρέπει να γνωρίζουν καλύτερα τους επιβάτες τους. Μέσα από την ανάλυση των δεδομένων των επιβατών μπορεί να καταστεί εφικτό κάτι τέτοιο μακροπρόθεσμα.

Τέλος, πολλές εταιρείες επιθυμούν οι εργαζόμενοί τους να συνεχίσουν την εργασία από το σπίτι. Ο Τζέιμς Γκόρμαν, επικεφαλής της Morgan Stanley δήλωσε ότι ένα μεγάλο μέρος των 80.000 εργαζομένων μετά την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού θα συνεχίσει να εργάζεται από το σπίτι. Γεγονός που θα έχει τρομακτικές συνέπειες στην αγορά των ακινήτων. Μόνο στη Γερμανία εκτιμάται ότι το 20% των γραφείων δεν θα είναι πλέον απαραίτητα.

Η κρίση φαίνεται να αλλάζει το αρχιτεκτονικό τοπίο. Στο μέλλον δεν θα είναι απαραίτητα πλέον τα γραφεία αλλά ευρύχωρα σπίτια, όπου θα μπορεί κανείς να ζει και να εργάζεται με ασφάλεια.

Πηγή: Deutche Welle

Όλες οι ειδήσεις που έχουν σημασία, από την Ελλάδα και τον Κόσμο, έγκυρα και έγκαιρα στο tomanifesto.gr