Τον Αύγουστο του 2018 ο τότε υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, με Υπουργική Απόφαση, αποχαρακτήρισε «δυσπρόσιτα» σχολεία σε όλη την Ελλάδα, προκαλώντας τεράστια προβλήματα στη στελέχωση και τη λειτουργία τους.
Πρακτικά, ο αποχαρακτηρισμός αυτός σημαίνει ότι αρκετοί μαθητές αναγκάστηκαν να αλλάξουν σχολείο προκειμένου να παρακολουθήσουν μαθήματα στην ομάδα προσανατολισμού που επιθυμούν ή να αλλάξουν ομάδα προσανατολισμού, υποχρεωμένοι να φοιτήσουν σε τομείς που δεν θέλουν.
Παράλληλα, εκλείπουν τα κίνητρα της υψηλής μοριοδότησης και του οικονομικού επιδόματος απομακρυσμένων περιοχών για τους εκπαιδευτικούς, με αποτέλεσμα να μην επιλέγονται τα σχολεία αυτά.
Να σημειωθεί εδώ ότι οι μοριοδοτήσεις των σχολικών μονάδων βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με τον ελάχιστο αριθμό μαθητών για τη λειτουργία τμημάτων ομάδων προσανατολισμού στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια.
Όπως είχε αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ροδόπης και πρώην ειδικός γραμματέας του ΔΣ της ΟΛΜΕ, Μιχάλης Βασιλειάδης, από 233 που ήταν το 2017 τα «δυσπρόσιτα» σχολεία το 2018 μειώθηκαν στα 133, ενώ περίπου 800 σχολικές μονάδες άλλαξαν κατηγορία.
Οι αντιδράσεις
Η απόφαση του Γαβρόγλου προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις σε όλη τη χώρα.
«Στο Λύκειο Σαπών, για παράδειγμα, δεν θα λειτουργήσει του χρόνου η ομάδα προσανατολισμού για τις επιστήμες Υγείας και Ζωής. Τα παιδιά δηλαδή που επιθυμούν να σπουδάσουν Ιατρική είτε θα πρέπει να κάνουν καθημερινά δεκάδες χιλιόμετρα για να βρουν σχολική μονάδα, όπου θα λειτουργεί η αντίστοιχη ομάδα προσανατολισμού, είτε να αλλάξουν επιστημονικό πεδίο. Πέραν των μαθητών όμως, επηρεάζονται και οι εκπαιδευτικοί καθώς, αν δεν λειτουργήσει η εν λόγω ομάδα προσανατολισμού, αυτό σημαίνει ότι το υπουργείο γλιτώνει χοντρικά δέκα ώρες Βιολογία, τέσσερις ώρες Χημεία και άλλες τρεις ώρες Φυσική. Δηλαδή, έναν εκπαιδευτικό. Το κλείσιμο των τμημάτων σημαίνει λιγότεροι καθηγητές, που σημαίνει ότι το υπουργείο δεν θα χρειαστεί αναπληρωτές και άρα ένας μόνιμος εκπαιδευτικός θα διδάσκει περισσότερες ώρες σε περισσότερα από ένα σχολεία.
Η Ροδόπη για να συνεχίσει να είναι ελκυστική στην προτίμηση των εκπαιδευτικών πρέπει να παρέχει τη δυνατότητα επιπλέον μοριοδότησης. Διαφορετικά οι εκπαιδευτικοί θα στρέφονται σε άλλες επιλογές, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να υποστελεχωθούν σχολικές μονάδες, οι οποίες εξαιτίας της μεγάλης σχολικής διαρροής που χαρακτηρίζει τον νομό μας τελούν υπό καθεστώς μειωμένης οργανικότητας και απλώς επιλέγονταν από τους εκπαιδευτικούς μέχρι τώρα λόγω ικανοποιητικής μοριοδότησης», είχε δηλώσει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ροδόπης, Μιχάλης Βασιλειάδης.
Την αντίθεσή της στον αποχαρακτηρισμό των δυσπρόσιτων σχολείων στον δήμο Φαιστού του Ηρακλείου Κρήτης, είχε εκφράσει η Ένωση Γονέων Μαθητών του δήμου. Όπως ανέφεραν, η μη επιπλέον μοριοδότηση στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στα δυσπρόσιτα σχολεία, θα έχει άμεση συνέπεια την υποστελέχωσή τους, με σοβαρές συνέπειες στην εύρυθμη λειτουργία και στελέχωσή τους.
Έντονες ήταν οι αντιδράσεις και στα νησιά, με Συλλόγους Γονέων και φορείς της Αμοργού να στέλνουν επιστολή διαμαρτυρίας προς τον Γαβρόγλου και τους βουλευτές Κυκλάδων, ζητώντας την άμεση άρση της άδικης απόφασης.
Η διορθωτική κίνηση της Κεραμέως
Με το νομοσχέδιο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» -το οποίο υπερψηφίστηκε στη Βουλή-, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, διόρθωσε σε μεγάλο βαθμό το έγκλημα Γαβρόγλου.
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας προβλέπει την επαναφορά της διπλής μοριοδότησης των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε απομακρυσμένες περιοχές ώστε να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα κενών θέσεων.
Παράλληλα, η ανανέωση των πινάκων των εκπαιδευτικών θα πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια, αντί τριών που ίσχυε.
Η επιστολή Νικολακόπουλου στην υπ. Παιδείας
Στο θέμα επανέρχεται ο βουλευτής Ηλείας Ανδρέας Νικολακόπουλος, επικεντρώνοντας στο πρόβλημα μη χαρακτηρισμού ως «δυσπρόσιτων» σχολείων στις περιοχές των Δήμων Ανδρίτσαινας – Κρεστένων και Ζαχάρως.
Ειδικότερα, ο βουλευτής της ΝΔ σε σχετική επιστολή αναφέρεται στο δικαιολογημένο αίτημα των κατοίκων και πολύ περισσότερο των γονέων προκειμένου να χαρακτηρισθούν «δυσπρόσιτα» τα σχολεία των δημοτικών διαμερισμάτων Ν. Φιγαλείας, Ανδρίτσαινας και Καλλιθέας.
Όπως τονίζει, πρόκειται για σχολικές μονάδες που ανήκουν στον ορεινό όγκο του νομού Ηλείας με αρκετά προβλήματα και ο αποχαρακτηρισμός τους ως «δυσπρόσιτα» από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2018 έχει ως αποτέλεσμα να μην επιλέγονται από τους εκπαιδευτικούς και να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στελέχωσης και υπολειτουργίας.
Οι επιστολές δήμων του νομού Ηλείας
Για τον σκοπό αυτό μάλιστα ο κ. Νικολακόπουλος επικαλείται τις δύο επιστολές των Δημάρχων Ζαχάρως Κώστα Αλεξανδρόπουλου και Ανδρίτσαινας – Κρεστένων Σάκη Μπαλιούκου, που επισημαίνουν την επιτακτική ανάγκη αλλαγής χαρακτηρισμού και παρουσιάζουν τις δυσκολίες της σημερινής πραγματικότητας.
Για τα σχολεία Ν. Φιγαλείας μεταξύ άλλων τονίζεται ότι:
«Στην τοπική κοινότητα Ν. Φιγαλείας λειτουργούν εξαθέσιο Δημοτικό Σχολείο καθώς Γυμνάσιο και Λύκειο, όπου φοιτούν μαθητές και από τα παρακείμενα, ακόμη πιο ορεινά, χωριά. Πρόκειται για παιδιά οικογενειών που ασχολούνται, κατά βάση, με την κτηνοτροφία και τη γεωργία και που επιθυμούν τα παιδιά τους να αποκτήσουν ισότιμα τη γνώση που δικαιούνται και που η πολιτεία οφείλει να τους διασφαλίσει. Η άρτια λειτουργία των σχολείων συμβάλλει στην παραγωγή νέων ανθρώπων, καταρτισμένων, που θα μπορέσουν να στηρίξουν τον τόπο τους. Αποτελεί δε μεγάλη ανάγκη για τον δήμο μας, ο οποίος φθίνει διαρκώς πληθυσμιακά, η στήριξη εκ μέρους της πολιτείας για την άρτια λειτουργία βασικών αγαθών, όπως αυτό της εκπαίδευσης.
Για τους λόγους αυτούς θερμά παρακαλούμε να εξετάσετε το αίτημά μας για επαναφορά του χαρακτηρισμού των σχολικών μονάδων Πρωτο βάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της τοπικής κοινότητας Ν. Φιγαλείας (Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο), καθώς πρόκειται για σχολικές μονάδες που ανήκουν στον ορεινό όγκο του Δήμου Ζαχάρως. Προς την κατεύθυνση αυτή υπάρχει και η θετική εισήγηση του ΠΥΣΔΕ Ν. Ηλείας».
Τα κίνητρα μοριοδότησης
Από την πλευρά του Δήμου Ανδρίτσαινας – Κρεστένων και για το έντονο πρόβλημα στελέχωσης των σχολείων αναφέρεται χαρακτηριστικά:
«Εδώ και δύο χρόνια τα Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου μας και ειδικότερα Γυμνάσιο Λύκειο Ανδρίτσαινας και Γυμνάσιο Λύκειο Καλλιθέας, αντιμετωπίζουν πολύ σοβαρά προβλήματα στελέχωσης και υπολειτουργίας λόγω του μη χαρακτηρισμού τους, ως “δυσπόσιτα”. Αυτό κυρίως συμβαίνει λόγω του ότι εκλείπουν τα κίνητρα της υψηλής μοριοδότησης και του οικονομικού επιδόματος απομακρυσμένων περιοχών για τους εκπαιδευτικούς και δεν επιλέγονται τα σχολεία αυτά. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ανδρίτσαινας – Κρεστένων, εκδόθηκε ψήφισμα με το οποίο απαιτούσαμε την επαναφορά των ανωτέρω σχολικών μονάδων στον χαρακτηρισμό “δυσπρόσιτα”.
Δυστυχώς, το αίτημά μας δεν έγινε αποδεκτό τότε κι ως εκ τούτου δημιουργήθηκαν ανυπέρβλητα προβλήματα στην εκπαίδευση των μαθητών των δύο εκ των τριών δημοτικών ενοτήτων του Δήμου, δηλαδή της Ανδρίτσαινας και της Αλιφείρας.
Επανερχόμαστε, λοιπόν και ζητούμε να χαρακτηριστούν οι σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ήτοι Γυμνάσιο Λύκειο Ανδρίτσαινας και Γυμνάσιο Λύκειο Καλλιθέας, ως “ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΑ”, αφού αυτές ανήκουν στον ορεινό όγκο του Δήμου κι οφείλουμε να βοηθήσουμε τις απομακρυσμένες τοπικές κοινωνίες και τους μαθητές να κάνουν βήματα προόδου κι όχι να αισθάνονται παραγκωνισμένοι».
Ο κ. Νικολακόπουλος με αφορμή τις δύο παραπάνω επιστολές, ζητά από την υπουργό τη θετική αντιμετώπιση των αιτημάτων που η επίλυσή τους, αναμφίβολα θα αποκαταστήσει μία αδικία για τις συγκεκριμένες περιοχές.