Σε τέσσερις άξονες παρουσίασε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, τις προκλήσεις στην Παιδεία και τον Πολιτισμό της χώρας μας, αλλά και διεθνώς, κατά την ομιλία της ως επικεφαλής της εθνικής αντιπροσωπείας στην 41η Διάσκεψη της UNESCO, του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για την Παιδεία, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό, που συμπίπτει με τα 75 χρόνια από την ίδρυσή της.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, οι δέσμες προτεραιοτήτων που αναδεικνύονται για την παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα είναι οι εξής:
1. Η ανάκαμψη της εκπαίδευσης από την πανδημία. Στόχος, η αξιοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού προς όφελος της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας και η επένδυση στο κεκτημένο της περιόδου αυτής τόσο σε υποδομές και εξοπλισμό όσο και σε δεξιότητες μαθητών και εκπαιδευτικών.
2. Η εκπαίδευση για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η υπουργός παρουσίασε τις ήδη υλοποιηθείσες μεταρρυθμίσεις της χώρας μας σε αυτή την κατεύθυνση, μεταξύ των οποίων τα πανευρωπαϊκά βραβευμένα Eργαστήρια Δεξιοτήτων και τα νέα προγράμματα σπουδών, που ευθυγραμμίζονται με τον 4ο Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ για Ποιοτική Εκπαίδευση.
Σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και ως εθνική εισηγήτρια στη Διάσκεψη της UNESCO, η Νίκη Κεραμέως παρουσίασε και τις προκλήσεις στον τομέα του Πολιτισμού:
1. Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς από την κλιματική αλλαγή. Το νέο, χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, πρόγραμμα για την ενίσχυση της προστασίας των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς από την κλιματική αλλαγή συνάδει με τη συναφή εμβληματική πρωτοβουλία της χώρας μας, με τίτλο «Αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην φυσική και πολιτιστική κληρονομιά», που είχε παρουσιάσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο περιθώριο της Διάσκεψης της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη το Σεπτέμβριο του 2019.
2. Η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Το αίτημα αυτό της Ελλάδας αφορά ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία της εθνικής μας κληρονομιάς και εκκρεμεί από το 1984. Έκτοτε, η αρμόδια Διακυβερνητική Επιτροπή της UNESCO για την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών έχει εκδώσει 17 συστάσεις για επίλυση του ζητήματος μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου, λαμβάνοντας υπόψη ιστορικές, πολιτισμικές, νομικές και ηθικές παραμέτρους. Το Σεπτέμβριο, για πρώτη φορά η αρμόδια Επιτροπή υιοθέτησε ομόφωνα απόφαση, σύμφωνα με την οποία καλείται το Ηνωμένο Βασίλειο να αναθεωρήσει τη στάση του και να προσέλθει σε έναν καλόπιστο διάλογο με την Ελλάδα.
Νωρίτερα, η υπουργός Νίκη Κεραμέως συνάντησε τον ομόλογό της Γάλλο υπουργό Παιδείας, Jean-Michel Blanquer, με τον οποίο συζήτησαν, μεταξύ άλλων, για τη διδασκαλία της ελληνικής και της γαλλικής γλώσσας σε Γαλλία και Ελλάδα, αντίστοιχα, για την ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων στο σχολείο, για την ελληνογαλλική συνεργασία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ειδικότερα στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων, καθώς και για τη λειτουργία των εκπαιδευτικών συστημάτων στις συνθήκες της πανδημίας.