Αλυσιδωτές είναι οι αντιδράσεις μετά το «κανόνι που βάρεσε» τη Δευτέρα η Thomas Cook, με τις θυγατρικές του άλλοτε βρετανικού κολοσσού του τουρισμού, να παίρνουν σειρά.
Σήμερα ανακοινώθηκε ότι και η Thomas Cook GmbH, η γερμανική μονάδα του βρετανικού ταξιδιωτικού ομίλου, κατέθεσε αίτηση για υπαγωγή σε καθεστώς πτώχευσης, με στόχο, όπως υποστηρίζει, να προστατεύσει τα brand και τις δραστηριότητές της από την κατάρρευση της μητρικής. Η γερμανική θυγατρική θεωρείται κρίσιμο μέγεθος και για την ελληνική τουριστική αγορά, αφού αρκετοί ταξιδιώτες έφταναν στη χώρα μας μέσω αυτής.
«Οι διαπραγματεύσεις των δύο τελευταίων ημερών με στρατηγικούς επενδυτές, έχουν δείξει ότι οι γερμανικοί βραχίονες της πρώην Thomas Cook με τα brand Νeckermann Reisen, Oeger Tours και Bucher Reisen έχουν μία ευκαιρία να έχουν μέλλον», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η γερμανική θυγατρική.
Η απόφαση για υπαγωγή σε καθεστώς προστασίας έχει ως στόχο να αναδιαθρώσει τις δραστηριότητές της και να συνεχίσει τις κερδοφόρες λειτουργίες, επισημαίνει η διοίκηση, προσθέτοντας ότι το γερμανικό δικαστήριο θα ορίσει διαχειριστή άμεσα, ενδεχομένως και μέσα στην ημέρα.
Χείρα βοηθείας από τη γερμανική κυβέρνηση
Εν τω μεταξύ, η γερμανική κυβέρνηση απάντησε θετικά στη χείρα βοηθείας που ζήτησε η Condor, γερμανική αεροπορική θυγατρική της Thomas Cook.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και η κυβέρνηση της Έσσης θα εγγυηθούν δάνειο – «γέφυρα» ύψους 380 εκατομμυρίων ευρώ για τον αερομεταφορέα, που εξακολουθεί να είναι κερδοφόρος. Ο γερμανικός αερομεταφορέας σκοπεύει να συνεχίσει κανονικά τα δρομολόγιά του, παρά την χρεοκοπία της μητρικής βρετανικής εταιρείας και είχε ζητήσει κρατική βοήθεια, προκειμένου να συνεχίσει να λειτουργεί και να διατηρήσει τις περισσότερες από τις 5.000 θέσεις εργασίας του.
«Η Condor είναι κερδοφόρα επιχείρηση και επομένως η απόφασή μας βασίζεται σε οικονομικούς παράγοντες, όχι σε πολιτικά κριτήρια», δήλωσε νωρίτερα ο υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ, τονίζοντας ότι η απόφαση συνεπάγεται ότι πολλοί από τους εργαζόμενους θα καταφέρουν να διατηρήσουν την θέση τους, αλλά και ότι 240.000 Γερμανοί θα μπορέσουν να επιστρέψουν χωρίς προβλήματα από τις διακοπές τους.
Νωρίτερα, και η Condor είχε διαβεβαιώσει ότι οι πτήσεις των 240.000 πελατών που ταξιδεύουν αυτό το διάστημα με την εταιρεία στο εξωτερικό, θα πραγματοποιηθούν κανονικά. Ωστόσο, όπως μεταδίδει η DW, η εγγύηση αυτή δεν ισχύει για τους πελάτες της Thomas Cook και θυγατρικών της εταιρειών, όπως η Neckermann, οι οποίες σκοπεύουν να πετάξουν μετά την πτώχευση του ομίλου από τη Γερμανία, προς τουριστικούς προορισμούς.
Σύμφωνα τώρα με τον υφυπουργό Οικονομίας Ούλριχ Νουσμπάουμ, η Condor μπορεί πολύ σύντομα να εξυγιανθεί και να προσελκύσει επενδυτές, προκειμένου να αποπληρωθεί και το δάνειο.
Η απόφαση για την βοήθεια προς την Condor θα πρέπει, όπως διευκρίνισε ο υπουργός, να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Κατόπιν, τα χρήματα θα εκταμιευθούν από την ομοσπονδιακή Τράπεζα Επενδύσεων KfW. Το 50% της οικονομικής βοήθειας θα προέλθει από το κρατίδιο της Έσσης, όπου βρίσκεται η έδρα της εταιρείας και οι περισσότερες θέσεις εργασίας της.
«Θα υποβάλουμε άμεσα αίτημα διαδικασίας προστασίας», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Condor Ραλφ Τέκεντρουπ, εξηγώντας ότι στόχος της εταιρίας είναι να προχωρήσει σε διαδικασίες εκκαθάρισης και οικονομικής αναδιάρθρωσης εν λειτουργία και με δική της διοίκηση, προκειμένου να αποφύγει την εμπλοκή στην υπόθεση της Thomas Cook, την οποία η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε να μη διασώσει.
Υπενθυμίζεται ότι οικονομική βοήθεια είχε λάβει το 2017 και η γερμανική αεροπορική εταιρία Air Berlin, η οποία οδηγήθηκε σε χρεοκοπία, όταν ο βασικός της μέτοχος, η εταιρεία Etihad, ανέστειλε την χρηματοδότησή της. Η ομοσπονδία διέθεσε τότε δάνειο 150 εκατομμυρίων ευρώ, με σκοπό η εταιρία να συνεχίσει να λειτουργεί και να βρει αγοραστή. Στο μεταξύ η Air Berlin, σύμφωνα με την εφημερίδα BILD, έχει αποπληρώσει το σύνολο του δανείου της.
Την απόφαση της κυβέρνησης να ενισχύσει οικονομικά την Condor χαιρέτισε το συνδικάτο Πιλότων «Cockpit», επισημαίνοντας ότι το δάνειο καθιστά εφικτό, η εταιρεία να παραμείνει «αυτόνομα κερδοφόρα» και να δημιουργήσει ανεξάρτητα την δική της προοπτική για το μέλλον. «Γνωρίζουμε ότι αυτός ο δρόμος δεν θα είναι εύκολος, αλλά διευκολύνεται από την συνεργασία της επιχείρησης, των συνδικάτων και της πολιτικής», δήλωσε ο Πρόεδρος της «Cockpit», Μάρκους Βαλ, ενώ η συνδικαλιστική οργάνωση Ver.di εξέφρασε την πεποίθηση ότι με το κρατικό δάνειο, θα διασωθούν, τουλάχιστον για την ώρα, οι 5.000 θέσεις εργασίας της Condor.
Ικανοποίηση για την απόφαση της κυβέρνησης εξέφρασε και η Ομοσπονδία Οργανώσεων Προστασίας Καταναλωτή VZBV. «Το σημαντικό είναι η Condor να συνεχίσει να πετάει και έτσι να βοηθήσει εκατοντάδες χιλιάδες ταξιδιώτες, αλλά και χιλιάδες εργαζόμενους. Προϋπόθεση για την επιτυχία της προσπάθειας θα είναι ωστόσο, η βοήθεια να αφορά αποκλειστικά την Condor και όχι την διαδικασία εκκαθάρισης της μητρικής Thomas Cook», δήλωσε εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας στην Handelsblatt και τόνισε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε θέσπιση διαδικασίας εκκαθάρισης αεροπορικών εταιρειών προκειμένου ενδεχόμενα προβλήματα να μην επηρεάζουν τους πελάτες τους.
Η περίπτωση της πολωνικής Neckermann
Σε κατάρρευση και η πολωνική θυγατρική Neckermann Polska, που επίσης κήρυξε πτώχευση, όπως μεταδίδει το Reuters, επικαλούμενο τις τοπικές αρχές, ενώ ακύρωσε όλες τις προγραμματισμένες για σήμερα πτήσεις της. Οι περισσότεροι πελάτες της βρίσκονται αυτήν την ώρα στη Μεσόγειο, κυρίως στη Μαγιόρκα, την Τουρκία και την Τυνησία.