Σε ιδιαιτέρως σημαντικό στοιχείο για τη διαλεύκανση του μυστηρίου γύρω από το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών αναδεικνύεται η τελευταία συνομιλία του άτυχου μηχανοδηγού του εμπορικού τρένου, Δημήτριου Μασσαλή, με τον σταθμάρχη Πλαταιών Ημαθίας.
Στο ηχητικό ντοκουμέντο που βρίσκεται στα χέρια του ανακριτή από την πρώτη στιγμή της δικαστικής διερεύνησης της υπόθεσης, οι δύο άνδρες συνομιλούν μέσω του συστήματος GSM-R και ο σταθμάρχης, κ. Μπουζίνης, ακούγεται να διατυπώνει την εκτίμηση ότι τα πρώτα βαγόνια του εμπορικού τρένου είναι κενά φορτίου. Τότε ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας τον διορθώνει λέγοντάς του ότι «τα φαινόμενα απατούν» και του εξηγεί ότι «έχει λαμαρίνες μπροστά, στα βαγόνια που έβλεπε άδεια».
Η απόκριση του άτυχου μηχανοδηγού έρχεται σε απόλυτη συμφωνία με τα όσα έχει δηλώσει η Hellenic Train ως περιεχόμενο του τρένου 63503, αλλά και σε σχέση με τα τρία βίντεο που κατέθεσε η Interstar και τα οποία, σύμφωνα με τους δύο δικαστικούς πραγματογνώμονες, απεικονίζουν τη μοιραία αμαξοστοιχία να μεταφέρει στα τρία πρώτα βαγόνια λαμαρίνες και στα επόμενα σφραγισμένα εμπορευματοκιβώτια με μπίρες, αναψυκτικά και άλλα υλικά.
Επιπλέον, όλοι οι σταθμάρχες των ενδιάμεσων σταθμών διέλευσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας κλήθηκαν από τον εφέτη ανακριτή να καταθέσουν συμπληρωματικά στις 13 Φεβρουαρίου και σύμφωνα με πληροφορίες, όλοι υποστήριξαν ότι δεν είδαν ύποπτο φορτίο στο τρένο, ούτε αντιλήφθηκαν στάση του τρένου σε ενδιάμεσο σημείο της διαδρομής.
Στην κατάθεσή του ο σταθμάρχης Πλαταιών, κ. Μπουζίνης, φέρεται να ανέφερε μάλιστα αυτό που διαφαίνεται και στην ηχητική συνομιλία των δύο ανδρών, ότι δηλαδή, βλέποντας την αμαξοστοιχία, νόμιζε ότι τα τρία πρώτα βαγόνια ήταν κενά, αλλά όπως υποστήριξε ενώπιον του κ. Μπακαΐμη ο μηχανοδηγός τον πληροφόρησε ότι στις εν λόγω φορτάμαξες υπήρχαν λαμαρίνες χαμηλά, γι’ αυτό και δεν διακρίνονταν από απόσταση.
Κατόπιν τούτων, η οικογένεια του Δημητρίου Μασσαλή, που έχασε τη ζωή του κατά τη σφοδρή σύγκρουση των δύο τρένων, ζήτησε να συσχετιστεί το εν λόγω ηχητικό ντοκουμέντο με την κατάθεση του σταθμάρχη Μπουζίνη προκειμένου, όπως υποστηρίζει, να καταδειχθεί η αλήθεια, ότι δηλαδή το εμπορικό τρένο δεν μετέφερε κανένα παράνομο εύφλεκτο φορτίο.
Όπως δηλώνει ο δικηγόρος της οικογένειας του μηχανοδηγού, Λεωνίδας Κουμπούρας, «φύγαμε από τον μέγα λαθρέμπορο και φτάσαμε στον λαθρέμπορο της φακής», καθώς όπως υποστηρίζει αρκετοί τεχνικοί σύμβουλοι συγγενών θυμάτων έχουν καταλήξει σε «ανεδαφικές και αντικρουόμενες μεταξύ τους εκτιμήσεις, χωρίς καμία συνοχή για το τι προκάλεσε την πυρόσφαιρα».
Κατά τον κ. Κουμπούρα, είναι εμφανής η αλλαγή πλεύσης αρκετών εκ των τεχνικών συμβούλων συγγενών θυμάτων, που «ξεκίνησαν από 30 τόνους εύφλεκτο παράνομο υλικό και έχουν φτάσει στους 2,5 τόνους».
Ο ποινικολόγος που εκπροσωπεί και τις δύο οικογένειες Πλακιά στηλιτεύει επίσης τη διαφοροποίηση τεχνικών συμβούλων για τη θέση που εκτιμούν ότι είχε τοποθετηθεί το παράνομο υλικό.
«Στην αρχή έλεγαν για το τέταρτο βαγόνι, μετά είπαν ότι ήταν στα πρώτα τρία βαγόνια και κατέληξαν να λένε για το κόκπιτ της δεύτερης μηχανής, το οποίο είναι τελείως αστείο γιατί δεν υπάρχει καθόλου χώρος για κάτι τέτοιο».
Είναι άλλο πράγμα να προσπαθούμε να βρούμε πώς δημιουργήθηκε η πυρόσφαιρα, υποστηρίζει ο κ. Κουμπούρας και άλλο πράγμα «να προσπαθούμε να αποδείξουμε πράγματα για ανθρώπους που έχουν πεθάνει».
Τρία επίσης πολύ σημαντικά στοιχεία που δημοσιοποιεί ο κ. Κουμπούρας και δεν έχουν έως σήμερα αναδειχθεί, είναι πρώτον ότι η πυρόσφαιρα παρατηρείται στην πορεία της επιβατικής αμαξοστοιχίας, δεύτερον ότι από την εμπορική αμαξοστοιχία έχει υποστεί πολύ σοβαρές ζημιές μόνον η πρώτη ηλεκτράμαξα, σε αντίθεση με την ηλεκτράμαξα της επιβατικής που έχει εξαϋλωθεί και τρίτον ότι ο άτυχος μηχανοδηγός της 63503 δεν βρέθηκε απανθρακωμένος, αλλά σκοτώθηκε από τη σύγκρουση.
Σε εξέλιξη η έρευνα
Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι έρευνες των μελών της ΔΑΕ της Πυροσβεστικής στη θέση Κουλούρι της Λάρισας, όπου φυλάσσονται τα συντρίμμια από τα δύο τρένα. Τις έρευνες από την περασμένη Παρασκευή συνδράμει ο διορισμένος δικαστικός πραγματογνώμονας μεταλλουργός από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ο οποίος, με τις ειδικές γνώσεις του, μπορεί να δώσει απαντήσεις για το αν και πού θα μπορούσε να «κρυφτεί» παράνομο φορτίο σε κάποιο από τα δύο τρένα.
Οι έρευνες έχουν εστιαστεί στη δεύτερη ηλεκτράμαξα της εμπορικής αμαξοστοιχίας, που έχει υποστεί σοβαρές ζημιές, αλλά τμήματα αυτής έχουν διασωθεί. Οι ειδικοί εμπειρογνώμονες, με την αυτοψία που κάνουν, προσπαθούν να διαπιστώσουν αν στο κόκπιτ της δεύτερης μηχανής, που αποτελούσε το δεύτερο βαγόνι του εμπορικού τρένου, υπήρχε ο χώρος για μικρή δεξαμενή με χημικό φορτίο. Επίσης, αν στα κατεστραμμένα υλικά του βαγονιού βρεθεί κάποιο υπόλειμμα που μπορεί να τους οδηγήσει σε ένα ασφαλές συμπέρασμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ολοκλήρωση του πορίσματος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τα έλαια σιλικόνης και η διαβίβασή του στον εφέτη ανακριτή τοποθετείται για το τέλος Μαρτίου.
Πολύ δύσκολα, εκτιμούν δικαστικές πηγές, μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι βρισκόμαστε κοντά στην ολοκλήρωση της ανάκρισης που θα σηματοδοτήσει και την έναρξη της δίκης για τα Τέμπη, με βάση τα συνεχή αιτήματα που δέχεται ο εφέτης ανακριτής για δικαστικές πράξεις από δικηγόρους συγγενών θυμάτων.