Εξτρα μπόνους προβλέπουν τα νέα σχέδια της κυβέρνησης για το «πρασίνισμα» των ταξί. Κι αυτό διότι στο… προσκλητήριο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» τα 10.500 ευρώ (8.000 ευρώ για επιδότηση, 2.500 ευρώ για απόσυρση) μαγνήτισαν μόνο 13 οδηγούς ταξί σε περίπου έναν χρόνο. Δεν βοήθησε και η πανδημία, με τα lockdowns, που καθήλωσε τα ταξί για μήνες.
Έτσι, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) αποφάσισε να κάνει το «πακέτο» πιο ελκυστικό καθώς η μετατόπιση των επαγγελματικών οχημάτων από τα ορυκτά καύσιμα προς την ηλεκτροκίνηση θα ενισχύσει τις προσπάθειες επίτευξης των στόχων περιορισμού των εκπομπών ρύπων. Είναι χαρακτηριστικό ότι με την αντικατάσταση ενός επαγγελματικού συμβατικού ταξί με ηλεκτροκίνητο αποφεύγεται η έκλυση στην ατμόσφαιρα 85 τόνων διοξειδίου του άνθρακα (CO2), ενώ με την αντικατάσταση ενός συμβατικού ΙΧ μόνο 30 τόνων CO2, στη διάρκεια ζωής τους.
«Κινούμαι Ηλεκτρικά»
Ο νέος σχεδιασμός περιλαμβάνει επιπλέον κίνητρα για την αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου των ταξί που κυκλοφορούν στη χώρα μας μέσω της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», αλλά και αξιοποιώντας πόρους 40 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ετσι, το ερχόμενο διάστημα αναμένεται ότι θα αυξηθεί το ποσό της απόσυρσης για τα ταξί στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και θα φτάσει στις 5.500 ευρώ (από 2.500 σήμερα). Αντιστοίχως, θα αυξηθεί και η επιδότηση αντικατάστασης κάποιου παλαιού ταξί για αγορά ηλεκτρικού μοντέλου η οποία σήμερα είναι στα 8.000 ευρώ.
Συνολικά το ποσό απόσυρσης και επιδότησης για την αγορά ενός ηλεκτροκίνητου ταξί θα φτάσει στα 22.000 ευρώ. Μάλιστα, όπως αναφέρει στο «Βήμα» στέλεχος του ΥΠΕΝ, ένας αυτοκινητιστής αξιοποιώντας παράλληλα και τα φορολογικά κίνητρα που απευθύνονται στοχευμένα στα ταξί (νόμος 4710/2020) μπορεί να ρίξει τον τελικό λογαριασμό της απόκτησης ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος στο ένα τρίτο. «Αγοράζοντας ένα ηλεκτρικό ταξί αξίας 35.000 ευρώ, θα πάρει περί τις 18.000 επιδότηση, ενώ θα περάσει στα λογιστικά του βιβλία το κόστος αγοράς προσαυξημένο κατά 55%, οπότε μειώνει το φορολογητέο του εισόδημα και μπορεί το τελικό κόστος να φτάσει στο ένα τρίτο της αξίας του αυτοκινήτου, γεγονός που το καθιστά πολύ ελκυστικό σε σχέση με τα συμβατικά ή τα μεταχειρισμένα», σημειώνει η ίδια πηγή, επισημαίνοντας ότι στα πλεονεκτήματα θα πρέπει να προστεθεί το χαμηλό κόστος συντήρησης και αγοράς καυσίμου. «Στην Αθήνα ένα ταξί διανύει 250 χιλιόμετρα τη μέρα και δαπανά ημερησίως περί τα 50 ευρώ για καύσιμο ενώ με το ρεύμα το κόστος θα πέσει στα 5 ευρώ την ημέρα» εξηγεί.
Το θέμα της φόρτισης
Τροχοπέδη για τους επαγγελματίες παραμένει το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει χωροθετηθεί ένα πυκνό δίκτυο φόρτισης, ζήτημα που αναμένεται να λυθεί μέσω της υλοποίησης των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) από τους δήμους εντός του 2022.
Η μέση τιμή των ηλεκτροκίνητων οχημάτων τα οποία θεωρούνται κατάλληλα για ταξί είναι στα 41.000 ευρώ προ φόρων ενώ η αντίστοιχη επιλογή συμβατικού οχήματος φτάνει τα 16.000 ευρώ προ φόρων. «Εως το τέλος του έτους περί τα 8.000 ταξί θα πρέπει να αντικατασταθούν καθώς λήγει και η τελευταία παράταση που έχει δοθεί για την ανανέωση του στόλου τους. Ολοι αυτοί οι επαγγελματίες από τη νέα χρονιά έχουν τρεις επιλογές: να αγοράσουν ένα καινούργιο ή ένα μεταχειρισμένο συμβατικό όχημα, ή ένα ηλεκτροκίνητο. Στόχος μας περίπου 3.000 από αυτά τα ρυπογόνα ταξί παλαιάς τεχνολογίας – εκ των οποίων πολλά μπορεί να ξεπερνούν και την 20ετία – να αντικατασταθούν με ηλεκτροκίνητα» επισημαίνει η ίδια πηγή.
«Επιχορήγηση θραύσης»
Άλλωστε η πρωτοβουλία του Ταμείου Ανάκαμψης για τα «πράσινα» ταξί επικεντρώνεται στην αντικατάσταση αυτών των οχημάτων που έχουν υπερβεί το όριο ηλικίας των 18, 21, 24 ετών στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα αντίστοιχα και πρόκειται να αποσυρθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιδότηση με τα ευρωπαϊκά κονδύλια θα συνδυαστεί με μια «επιχορήγηση θραύσης» για το παλιό ρυπογόνο όχημα ταξί. Με απλά λόγια, η διάλυση και η καταστροφή του παλαιού οχήματος θα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την πρόσβαση στις διαθέσιμες επιδοτήσεις, διαδικασία που θα υλοποιείται από εξουσιοδοτημένη υπηρεσία.
Πάντως, ακόμη δεν έχει προσδιοριστεί εάν τα 40 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης θα ενισχύσουν το υπάρχον πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ή εάν θα «τρέξει» κάποια παράλληλη δράση.
Σε κάθε περίπτωση, το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης θεωρεί κρίσιμο τον «παράγοντα» ταξί για την επίτευξη των κλιματικών στόχων καθώς οι επαγγελματικοί στόλοι διανύουν χιλιάδες χιλιόμετρα ετησίως και επιβαρύνουν αισθητά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μετακινήσεων. Αρκεί να αναφερθεί ότι ένα παλιό ταξί, που διανύει περίπου 200 με 250 χλμ. την ημέρα, εκπέμπει ετησίως πάνω από 2.000.000 γραμμάρια CO2.
Στην Ελλάδα ένας από τους παλαιότερους στόλους ΙΧ και ταξί στην Ευρώπη
Μέχρι σήμερα και παρά τις αλλεπάλληλες αποσύρσεις η χώρα μας διαθέτει έναν από τους παλαιότερους στόλους επιβατικών αυτοκινήτων (ΙΧ και ταξί) στην Ευρώπη, με μέση ηλικία τα 16 έτη. Ειδικά για τα ταξί η πλειονότητα είναι τεχνολογίας Euro 3 ή και παλαιότερα, κατατάσσοντάς τα τέταρτα στη λίστα με τους πιο γηρασμένους στόλους στην Ευρώπη, μετά τη Λιθουανία, την Εσθονία και τη Ρουμανία.
Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ