Η προαναγγελία από τον Αδωνι Γεωργιάδη του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας που θα κατατεθεί προς διαβούλευση σε λίγες μέρες και θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, το δικαίωμα του εργαζομένου να δουλεύει δύο οκτάωρα σε διαφορετικό εργοδότη ήταν αρκετή για να ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων, κυρίως από τον συνήθη ύποπτο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος μίλησε για «έκτρωμα» και σκοπίμως διαστρέβλωσε τα λεγόμενα του Αδωνι Γεωργιάδη με τα fake news της επιβολής 16ωρης εργασίας.
Μιλώντας για το εργασιακό νομοσχέδιο, ο Αδωνις Γεωργιάδης είπε ότι «βασικός κορμός είναι η ενσωμάτωση μιας ευρωπαϊκής οδηγίας, που αφορά τα δικαιώματα των εργαζομένων. Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι έχει ρυθμίσεις που μπορεί να μην αρέσουν ιδιαίτερα στους ανθρώπους της Αριστεράς, γιατί καμία φορά η Ευρωπαϊκή Ενωση κάνει και πράγματα που είναι περισσότερο φιλελεύθερα. Αλλά σε κάθε περίπτωση για την αγορά εργασίας είναι κάτι πάρα πολύ ωραίο.
Παραδείγματος χάρη, θεσπίζουμε τη δυνατότητα ενός εργαζομένου να δουλεύει σε πολλαπλούς εργοδότες. Δηλαδή, μπορεί κάποιος να δουλεύει δύο οκτάωρα σε δύο διαφορετικούς εργοδότες και αυτό είναι απολύτως νόμιμο, δηλωμένο και στα εισοδήματά του». Ο κ. Γεωργιάδης κατέστησε απολύτως σαφές ότι το αν θα εργαστεί κάποιος δύο οκτάωρα είναι μια απόφαση που θα λάβει ο ίδιος. «Από δω και μπρος θα του το επιτρέπουμε, σήμερα δεν επιτρέπεται» τόνισε.
Οι διευκρινίσεις
Οταν έγινε αντιληπτό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και οι συνδικαλιστές επιχείρησαν να μεταφράσουν το ζήτημα της θέσπισης του δικαιώματος του εργαζομένου να δουλεύει δύο οκτάωρα σε άλλη μια προσπάθεια της κυβέρνησης να επιβάλλει εργασιακό μεσαίωνα και 16ωρη εργασία, την ώρα που ο δυτικός κόσμος κινείται προς το τετραήμερο, ο Αδωνις Γεωργιάδης έσπευσε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους. «Στο σχέδιο νόμου που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα ρητώς διευκρινίζεται η δυνατότητα της εργασίας σε πολλαπλούς εργοδότες, όπως ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Σε καμία όμως περίπτωση δεν σταματά να εφαρμόζεται το Προεδρικό Διάταγμα 88 του 1999 περί των ελάχιστων περιόδων ανάπαυσης που αποτελεί υπερεθνικό δίκαιο και όπου εκεί ορίζεται ρητώς ότι για κάθε περίοδο 24 ωρών η ελάχιστη ανάπαυση δεν μπορεί να είναι κατώτερη των έντεκα συνεχών ωρών. Το οποίο συνεχίζει να ισχύει για κάθε εργοδότη στον οποίο εργάζεται εργαζόμενος» επισήμανε.
Μετά τις διευκρινίσεις που έδωσε ο κ. Γεωργιάδης, ο εργατολόγος Διονύσης Ρίζος επισήμανε ότι οι αντιδράσεις που προκάλεσε το νομοσχέδιο είναι πρώιμες διότι προς το παρόν δεν υπάρχει σχετική διάταξη προς διαβούλευση. «Κάθε διάταξη πρέπει να τη βλέπουμε όταν έρχεται προς διαβούλευση και συζήτηση. Αυτήν τη στιγμή δεν έχουμε τη διάταξη. Εχουμε ένα γενικό πλαίσιο» είπε, μιλώντας στην ΕΡΤ.
Ο κ. Ρίζος εξήγησε ότι «η ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν επιβάλλει κάτι αυτήν τη στιγμή. Η ευρωπαϊκή οδηγία ρύθμισης της απασχόλησης, όπως ήταν και η περσινή οδηγία που προσαρμόστηκε με τον νόμο Χατζηδάκη, δεν αναφέρει πουθενά ότι υποχρεούσαι, έχεις τη δυνατότητα να απασχολείσαι οκτάωρο σε δύο εργοδότες. Ερχεται να ρυθμίσει ένα πλαίσιο περί απασχόλησης σε πολλαπλούς εργοδότες, δηλαδή τη δυνατότητα ενός εργαζομένου να κινείται στον ιδιωτικό τομέα μέσα από την απασχόληση σε περισσότερους από έναν εργοδότες. Αυτή η ρύθμιση σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκρουστεί με κανόνες αναγκαστικού δικαίου της εργατικής νομοθεσίας που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή και οι οποίοι κανόνες ορίζουν ότι η πλήρης απασχόληση είναι οκτάωρη. Η συνέχιση της απασχόλησης στον ίδιο εργοδότη ή σε παρόμοιο εργοδότη που έχει τη βάση του στην ίδια έδρα ή σε ίδιο αντικείμενο θεωρείται υπερεργασία ή υπερωρία και η απασχόληση σε δεύτερη δουλειά, δεν μπορεί να γίνεται για οκτάωρο».
Το πώς θα διατυπωθεί, λοιπόν, το ζήτημα των δύο οκταώρων μένει να φανεί όταν κατατεθεί το νομοσχέδιο προς διαβούλευση. Ωστόσο, σε αυτό θα περιλαμβάνονται και άλλες ενδιαφέρουσες ρυθμίσεις, οι οποίες αφενός θα προστατεύουν τους εργαζόμενους από εργοδοτικές αυθαιρεσίες και αφετέρου θα δίνουν κίνητρα στις επιχειρήσεις για να εφαρμόσουν το μέτρο της κάρτας εργασίας που υιοθετήθηκε με τον νόμο Χατζηδάκη.
Οι προβλέψεις
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου θα είναι τα ακόλουθα:
•Ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η ευρωπαϊκή οδηγία 2019/1152 «για διαφανείς και προβλέψιμους όρους στην εργασία». Αυτή περιλαμβάνει τις υποχρεώσεις των εργοδοτών για τακτική και έγκαιρη ενημέρωση του εργαζομένου για την εξέλιξη της εργασιακής σύμβασης όπως και για κάθε αλλαγή των όρων εργασίας του, ώστε να διασφαλίζεται επαρκής βαθμός διαφάνειας και προβλεψιμότητας. Η οδηγία θεσπίζει ελάχιστα δικαιώματα που ισχύουν για όλους τους εργαζομένους στην Ευρωπαϊκή Ενωση που έχουν σύμβαση ή σχέση εργασίας, όπως ορίζεται από τη νομοθεσία, τις συλλογικές συμβάσεις και τις πρακτικές που ισχύουν σε κάθε κράτος.
Με βάση τις διατάξεις της κοινοτικής οδηγίας, οι εργοδότες υποχρεούνται να ενημερώνουν εγκαίρως, γραπτώς ή ηλεκτρονικά, τους εργαζομένους τους για τα ουσιώδη στοιχεία της σχέσης εργασίας τους και για κάθε μεταβολή των εργασιακών όρων. Σε περίπτωση που το πρόγραμμα του χρόνου εργασίας είναι εξ ολοκλήρου ή ως επί το πλείστον μη προβλέψιμο, ο εργοδότης οφείλει να ενημερώσει τον εργαζόμενο σχετικά με την αρχή ότι το ωράριο είναι μεταβλητό, τον αριθμό των εγγυημένων αμειβόμενων ωρών και την αμοιβή για την εργασία που εκτελείται επιπροσθέτως αυτών των ωρών. Επίσης, οφείλει να ενημερώσει για τις ώρες και τις ημέρες εντός των οποίων ο εργαζόμενος μπορεί να κληθεί να εργαστεί και για την ελάχιστη περίοδο προειδοποίησης που πρέπει να λάβει ο εργαζόμενος πριν από την έναρξη μίας ανάθεσης εργασίας.
Η κοινοτική οδηγία ορίζει επίσης ότι όταν ο εργοδότης υποχρεούται από τη νομοθεσία ή τις συλλογικές συμβάσεις να παρέχει κατάρτιση στον εργαζόμενο για την εκτέλεση των καθηκόντων του, τότε αυτή παρέχεται δωρεάν, υπολογίζεται ως χρόνος εργασίας και, αν είναι δυνατόν, πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του ωραρίου.
•Αλλάζει ο τρόπος εφαρμογής της κάρτας εργασίας για τις επιχειρήσεις που τη χρησιμοποιούν οικειοθελώς. Οι επιχειρήσεις αυτές θα απαλλάσσονται από το 90% των γραφειοκρατικών διαδικασιών που προβλέπονται στην εφαρμογή της κάρτας εργασίας. Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι η σταδιακή εφαρμογή της κάρτας εργασίας σε όλες τις επιχειρήσεις μετά από διάλογο και με βάση τις ιδιομορφίες του κάθε κλάδου. Οι επιχειρήσεις που υιοθετούν εθελοντικά την κάρτα εργασίας χωρίς να ανήκουν στους κλάδους όπου η εφαρμογή της είναι υποχρεωτική θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής στην «Εργάνη» εντύπων όπως το Ε8 που αφορά την προαναγγελία των υπερωριών.
Το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα της «ελαστικής εφαρμογής» παρέχοντας περιθώριο ενός μήνα για τις δηλώσεις των μεταβολών στην «Εργάνη». Οι εργοδότες που εφαρμόζουν οικειοθελώς την κάρτα εργασίας θα μπορούν να δηλώνουν ανά μήνα την «προδήλωση» του τροποποιητικού ωραρίου και των υπερωριών. Σε διαφορετική περίπτωση θα λαμβάνονται υπόψη μόνο τα χτυπήματα της κάρτας του εργαζόμενου ως προς την έναρξη και λήξη του ωραρίου.
•Το νομοσχέδιο προβλέπει πρόστιμο ύψους 10.500 ευρώ στους εργοδότες που αποδεικνύεται ότι υποδηλώνουν τους απασχολούμενους στην επιχείρησή τους, όπως, για παράδειγμα, όταν δηλώνουν ότι ένας εργαζόμενος δουλεύει part time ενώ στην πραγματικότητα δουλεύει κανονικό οκτάωρο.
•Θεσπίζεται δοκιμαστική περίοδος έξι μηνών για έναν εργαζόμενο που προσλαμβάνεται, κατά την οποία μπορεί να απολυθεί χωρίς αποζημίωση. Σήμερα η περίοδος αυτή είναι ετήσια.