Καινοτόμο χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση ο υφυπουργός Παιδείας, Άγγελος Συρίγος, εκτιμώντας πως σε βάθος χρόνου θα αλλάξει την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας.

Ο υφυπουργός τόνισε πως η ελάχιστη βάση εισαγωγής, θα σταματήσει το φαινόμενο να έχουμε φοιτητές, οι οποίοι περνάνε στα πανεπιστήμια πρακτικώς δίνοντας λευκή κόλλα. ‘Αλλη καινοτομία είναι ότι τα μηχανογραφικά δελτία θα κατατίθενται σε δύο διαφορετικές φάσεις. Αναφορικά με την παρουσία αστυνομικής δυνάμεως στα ΑΕΙ, ανέφερε πως το πρόβλημα εντοπίζεται σε πολύ συγκεκριμένα ΑΕΙ, καθώς τα ιδρύματα γίνονται στόχος διαφόρων ομάδων που προσπαθούν να αλιεύσουν οπαδούς. Η αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας, τόνισε, έχει τρεις πυλώνες, που είναι: η ελευθερία της επιστήμης, η ελευθερία στην έρευνας και η ελευθερία της διδασκαλίας – ελευθερίες που πλήττονται από ορισμένες ομάδες.

«Κανείς δεν θέλει καμία αστυνομία στα ΑΕΙ. Σας το λέω εγώ κατηγορηματικά!» ανέφερε ο υφυπουργός. «Δεν είναι η δουλειά της αστυνομίας στα ΑΕΙ. Δεν υπάρχει πουθενά αλλού στην Ευρώπη αστυνομία στα ΑΕΙ, αλλά πουθενά αλλού στην Ευρώπη δεν χτίζουν καθηγητές! Δεν επιτίθενται σε καθηγητές!». Υπογράμμισε πως υπάρχουν έξι με επτά καταγεγραμμένα βίαια επεισόδια κατά καθηγητών σε κεντρικά πανεπιστήμια, αλλά για αυτό είναι υπεύθυνος «ο φόβος που υπάρχει από πίσω και δεν γίνονται καταγγελίες». Έχουμε είπε «φτάσει σε μία κατάσταση, που έχει ξεφύγει στην πραγματικότητα από τα χέρια μας. Οι πρυτανικές αρχές γνώριζαν ότι μια ημέρα θα επικοινωνούσαν με την αστυνομία και θα έλεγαν το πρόβλημα – και τις υπόλοιπες 364 μέρες του χρόνου θα ήταν παρέα με όλους αυτούς τους τύπους οι οποίοι ασκούν εκφοβισμό».

Ο κ. Συρίγος κάλεσε τον εισηγητή της μειοψηφίας να μην προσπαθεί να ξυπνήσει μνήμες γυρίζοντας μισό σχεδόν αιώνα πίσω, μιλώντας περί δημοκρατίας Η αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ είπε, δεν σημαίνει αυτονομία. Ζητάτε είπε, να δώσουμε στους πρυτάνεις το δικαίωμα να αντιμετωπίζουν ποινικά αδικήματα, ωσάν να είναι αυτόνομες νησίδες μέσα στην Ελλάδα. Αναρωτήθηκε εάν το σώμα φύλαξης σε ορισμένα πανεπιστήμια που προτείνουν κόμματα της αντιπολίτευσης, θα είναι ένα ιδιωτικό σώμα, μια εταιρεία σεκιούριτι, αντί της αστυνομίας η οποία ελέγχεται από το Σύνταγμα, τους νόμους και τους κανονισμούς. Σχετικά με τα μέσα ασφάλειας, ο υφυπουργός Παιδείας ανάφερε πως «το κάθε ΑΕΙ είναι εκείνο το οποίο θα αποφασίσει τι μέσα θα χρησιμοποιήσει και η όποια απόφαση θα υπόκειται στη σχετική νομοθεσία για τον σεβασμό δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα». Διαβεβαίωσε δε, ότι υπάρχει σχεδιασμός για την ενίσχυση των περιφερειακών πανεπιστημίων μέσα από ένα πολύ μεγάλο προγράμματος στήριξης.

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, διαβεβαίωσε επίσης τους βουλευτές της αντιπολίτευσης, πως έχει γίνει διαβούλευση με την αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων – «αυτή άλλωστε συμπεριλαμβάνεται στα αρχεία που έχουν κατατεθεί στη Βουλή». Υπήρξαν δε, και παρατηρήσεις, που όλες ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο.

ΣΥΡΙΖΑ 

Η αναπληρωτής τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Μερόπη Τζούφη, υποστήριξε πως «το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας υψώνει – μεταφορικά και κυριολεκτικά – φραγμούς στην εισαγωγή των μαθητών στα δημόσια ΑΕΙ, και μεθοδεύει τον αποκλεισμό 20.000 μαθητών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση». Η ίδρυση, είπε, της πανεπιστημιακής αστυνομίας «δεν δικαιολογείται από τη συχνότητα και την ποινική αξία των όποιων, μεμονωμένων, περιστατικών έχουν σημειωθεί». Τόνισε πως η μεγάλη πλειοψηφία της πανεπιστημιακής κοινότητας έχει εκφράσει την κάθετη αντίθεσή της στην εγκατάσταση αστυνομικής δύναμης εντός των ιδρυμάτων. Η κυβέρνηση, υπογράμμισε, δείχνει ότι «εχθρεύεται τη νέα γενιά, για την οποία προβλέπει διώξεις, φυλακίσεις και πρόστιμα όταν αυτή αντιδρά». Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, παρατήρησε, πως «ο στόχος σας είναι 20.000 μαθητές λιγότεροι στα δημόσια πανεπιστήμια, για να σταλθούν συστημένοι στα κολέγια και στα ιδιωτικά ΙΕΚ».

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χριστόφορος Βερναρδάκης, από την δική του πλευρά αναρωτήθηκε εάν για την λειτουργία συστημάτων ασφάλειας στα πανεπιστήμια υπάρχει γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και εάν υπάρχει έκθεση συνεπειών που να είναι συμβατή με τον ευρωπαϊκό Κανονισμό. Ζήτησε από την υπουργό να αναφέρει πόσα περιστατικά βίας και ανομίας έχουν καταγραφεί από τότε που καταργήθηκε το πανεπιστημιακό άσυλο, δηλαδή από το Σεπτέμβριο του 2019, και πώς θα αντιμετωπιστεί η μικρότερη χρηματοδότηση που θα λάβουν τα περιφερειακά κυρίως Τμήματα, καθώς με την καθιέρωση της βάσης εισαγωγής θα εισέλθουν κατά 20.000 περίπου λιγότεροι φοιτητές. Ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κώστας Μάρκου ανέφερε πως η επόμενη κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ, θα καταργήσει το νόμο αυτό, που η κυβέρνηση τον έχει βασίσει πάνω σε μια «παραπληροφόρηση» και στην υποβάθμιση της κοινοβουλευτικής και δημοκρατικής διαδικασίας. Ο στόχος της κυβέρνησης, είπε ο βουλευτής, είναι «η κατάργηση πανεπιστημιακών Τμημάτων» αλλά και του «ρωμαλέου φοιτητικού κινήματος». Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου, κάλεσε «με λογισμό και γνώση να υπερασπιστούμε το Σύνταγμα, τα πανεπιστήμιά μας και τη νέα γενιά». Τόνισε πως, όταν στην Βουλή εμφανίζεται η υπουργός Παιδείας μαζί με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, αυτό αποτελεί απόδειξη αντιμεταρρύθμισης. Το νομοσχέδιο αυτό, είπε, «βαλκανοποιεί την ελληνική δημόσια ανώτατη εκπαίδευση». Θεωρείτε, είπε, ότι «εδώ είμαστε ένας τόπος άναρχος που χρειάζεται βούρδουλα».

Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ραλλία Χρηστίδου ανέφερε πως η κυβέρνηση λειτουργεί με την άποψη ότι «τα ιδιωτικά κολλέγια επιτυγχάνουν το θαύμα, μετατρέπουν τους ‘ανίκανους’ σε ‘αρίστους’». Ανέφερε πως με την καθιέρωση της βάσης εισαγωγής στις σχολές, «υπονοείτε ότι κάποιοι και κάποιες δεν είναι ικανοί και ικανές να σπουδάσουν». Αναφορικά με τη θέσπιση αστυνομίας στα πανεπιστήμια, η βουλευτής ανέφερε πως η κυβέρνηση δεν επιδιώκει να πατάξει την ανομία, αλλά να βάλει στο στόχαστρο την ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρλέτης, ζήτησε από την κυβέρνηση «να σταματήσει να υπονομεύει τα πανεπιστήμια και να σπρώχνει πελατεία στα ιδιωτικά κολέγια». Προχωράτε είπε σε αλλαγές στην εισαγωγή στα ΑΕΙ, όταν το σχολικό έτος έχει γίνει φυσαρμόνικα (…) δεν υπάρχει καμία ευαισθησία απέναντι στις ελληνικές οικογένειες και στις χιλιάδες των παιδιών που προσπαθούν να δώσουν τη μάχη της εισαγωγής τους στα πανεπιστήμια. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής, είπε μπαίνει «για να ικανοποιήσει τους ιδιοκτήτες των κολεγίων». Υποστήριξε πως τα μέτρα στα πανεπιστήμια δεν εν έχουν τίποτα από τις αξίες του ευρωπαϊκού δυτικού πολιτισμού, με το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, με την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών.

Νέα Δημοκρατία

Από την πλευρά των βουλευτών της ΝΔ, η Φωτεινή Πιπιλή ανέφερε πως αισθάνεται υπερήφανη για το νομοσχέδιο, που είναι αποτέλεσμα της φιλελεύθερης, δημοκρατικής και κυρίως συντεταγμένης με την ευρωπαϊκή νοοτροπία σκέψης. Που θέτει εκτός τον ιδεολογικό σκοταδισμό από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η κοινωνία είπε, αποδεδειγμένα δέχεται αυτά τα οποία πρεσβεύει το νομοσχέδιο. Κερδισμένοι είναι η νέα γενιά, και χαμένοι όλοι αυτοί που στήσανε πολιτικές και κυρίως ακαδημαϊκές καριέρες σε ένα σαθρό σύστημα. Ο βουλευτής της πλειοψηφίας Χρήστος Κέλλας, τόνισε πως η κυβέρνησή υλοποιεί έναν από τους κύριους προεκλογικούς, αλλά και προγραμματικούς της στόχους, σε σχέση με την αναβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων και την ανάδειξη της χώρας σε περιφερειακό ακαδημαϊκό κέντρο. Βάζει τέλος στην απαξιωτική διακύμανση των βάσεων. Δεν μπορούμε, είπε, να είμαστε υπερήφανοι όταν αναδεικνύονται ως επιτυχόντες, υποψήφιοι οι οποίοι δίνουν λευκή κόλλα. Οι πανελλαδικές εξετάσεις, έχουν καταντήσει να είναι οι μοναδικές εξετάσεις που έχουν μόνον επιτυχόντες. Τα 4+2 και τα 5+3 έτη φοίτησης για την απόκτηση πτυχίου, είπε, είναι ένα ισχυρό κίνητρο ώστε οι φοιτητές να τελειώσουν και να προγραμματίζουν συγκροτημένα τη μετέπειτα πορεία τους. Το νομοσχέδιο δίνει βαρύτητα στην επαγγελματική εκπαίδευση, ενώ για τα μέτρα αστυνόμευσης των πανεπιστημίων, παρατήρησε πως οι ακαδημαϊκοί χώροι πρέπει να πάψουν να είναι εστίες παραβατικότητας και εγκληματικότητας. Η ακαδημαϊκή κοινότητα γυρίζει σελίδα και θα μπορεί να λειτουργεί και να αναπτύσσεται ελεύθερα και σε συνθήκες ασφαλείας.

Ο βουλευτής της ΝΔ, Ιάσων Φωτήλας, μεταξύ άλλων τόνισε ότι «η αναβάθμιση των σπουδών και η αποκατάσταση του κύρους των ελληνικών πανεπιστημίων, επιτάσσουν μια ολική αναθεώρηση». Η κυβέρνηση «ανάγει το πανεπιστήμιο στη σφαίρα της νομιμότητας». Ελευθερία, ανέφερε ο βουλευτής, είναι τα παιδιά μας να μπορούν να παρακολουθούν τα μαθήματά τους χωρίς κάποιοι εξωπανεπιστημιακοί να τους εμποδίζουν. Ελευθερία στην διακίνηση ιδεών και από τους φοιτητές και από τους καθηγητές, χωρίς το φόβο του προπηλακισμού. Ο βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Λοβέρδος, επισήμανε πως «οι απόψεις της Νέας Δημοκρατίας σε ό,τι αφορά το πανεπιστήμιο και τον τρόπο που πρέπει να λειτουργούν τα ιδρύματα, τυγχάνουν της μεγίστης αποδοχής του ελληνικού λαού, όπως καταγράφεται από όλες τις δημοσκοπήσεις». Κάλεσε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να απεγκλωβιστούν από ιδεοληψίες που τους εμποδίζουν να ανταποκριθούν στα κελεύσματα των καιρών. Η κατάσταση αυτή έπρεπε να τελειώσει γιατί αυτό θέλει η κοινωνία, τόνισε, και εξέφρασε την ελπίδα αυτή την φορά το νομοσχέδιο να εφαρμοστεί για το καλό της ακαδημαϊκής κοινότητας, για τους καθηγητές, για τους φοιτητές, και εν τέλει, για την ίδια την κοινωνία μας.

Ελληνική Λύση

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, ανέφερε πως όλοι ξέρουμε ποιο είναι το αίτιο για την σημερινή κατάσταση που επικρατεί στα ελληνικά πανεπιστήμια, λέγοντας ότι αυτό ήταν έναν ένα σύνδρομο του παρελθόντος απέναντι στην κακή δεξιά, απέναντι στο κίνημα των φοιτητών κατά της δικτατορίας. Αυτό είπε πρέπει να τα αποβάλουμε. Ο ίδιος συμφώνησε με τα όρια φοίτησης, υπό την προϋπόθεση να υπάρχουν και κοινωνικά κριτήρια σε αυτά, και να δίνονται εξαιρέσεις – όπως και στο θέμα της αστυνόμευσης των ιδρυμάτων, διότι πρέπει να υπάρχει έλεγχος, να σεβαστούμε την περιουσία των φορολογούμενων πολιτών, να σεβαστούμε τους φοιτητές. Πρότεινε τέλος η χώρα να παραδειγματιστεί από το σύστημα που εφαρμόζει στα πανεπιστήμιά της η Γαλλία.

ΜέΡΑ 25

Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25, Κωνσταντίνα Αδάμου, αντιτάχθηκε στη μείωση των εισακτέων που θα επέλθει με την θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, με την ίδρυση της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας, την θέσπιση των «εξοντωτικών» πειθαρχικών ποινών για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες και την εισαγωγή ορίων στα έτη φοίτησης. Είναι είπε «αδιανόητη η παρέμβαση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, θέτει σε αμφισβήτηση το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, αλλά και τις βασικές ελευθερίες του ακαδημαϊκού χώρου, όπως είναι η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης, η δημιουργική αμφισβήτηση, την διακίνηση ιδεών». Η όποια κακή κατάσταση υπάρχει σήμερα στα πανεπιστήμια, είναι ευθύνη της Πολιτείας που τα υποχρηματοδοτεί. Το κυρίαρχο για την κυβέρνηση είπε, «δεν είναι η ανήσυχη νεολαία που διψά για γνώση, αλλά η υποταγμένη νεολαία που πορεύεται με την απειλή της τιμωρίας και με το φόβο της επιβολής του νόμου και τάξης».

Απαντήσεις από την υπουργό Παιδείας

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κλείνοντας την συνεδρίαση, απέριψε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί «νομοσχεδίου – εκτροπής», και αναρωτήθηκε «αν είναι χτύπημα για τη δημοκρατία, το να αναβαθμίσουμε το ακαδημαϊκό περιβάλλον, να προστατεύσουμε την ελευθερία του λόγου, να προστατεύσουμε την ελεύθερη διακίνηση ιδεών, την ελευθερία διδασκαλίας, της έρευνας, να αφαιρέσουμε από το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο αυτή την οσμή βίας που διαιωνίζεται».

Η αξιωματική αντιπολίτευση, είπε η κ. Κεραμέως, θέλει να εισάγονται φοιτητές με βαθμό 0,6 στα 20! Αμφισβήτησε τις εκτιμήσεις της αντιπολίτευσης ότι συνεπεία της εφαρμογής του νομοσχεδίου θα μειωθεί ο αριθμός των εισαγομένων κατά 20.000 ή 30.000 και ζήτησε να της πουν με βάση ποιο σύστημα προκύπτει ότι 49 ή 29 πόλεις θα χάσουν τους φοιτητές τους. Ζήτησε να μην συντηρείται η παθογένεια και η στρεβλή νοοτροπία, ότι είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού εκείνα που επιλέγουν την επαγγελματική κατάρτιση. Είναι σοκαριοστικό είπε, να ακούγεται στην Βουλή ότι τα φτωχότερα παιδιά θα μείνουν εκτός των πανεπιστημίων, λες και ότι οι φτωχότεροι μαθητές είναι οι χειρότεροι μαθητές. Υπενθύμισε πως πριν μερικούς μήνες προσλήφθηκαν 550 νέα μέλη ΔΕΠ, δόθηκαν 2000 υποτροφίες για μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, για εκπαιδευτικό έργο, κατασκευάζονται νέες φοιτητικές εστίες στην Κρήτη, στη Θεσσαλία, στη Θράκη.

Σχετικά με τον έλεγχο ασφάλειας, η κ. Κεραμέως κάλεσε τους βουλευτές να διαβάσουν την γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων που κατατέθηκε μαζί με το νομοσχέδιο και να μην υπάρχει διασπορά ψευδών ειδήσεων ότι θα υπάρχει καταγραφή των τηλεφωνικών επικοινωνιών, γιατί δεν υπάρχει επ’ ουδενί αυτό στο νομοσχέδιο. Ζήτησε να μην απαξιώνεται ο ρόλος και η αποστολή του αστυνομικού σώματος με ταμπέλες περί «αστυνομικής αυθαιρεσίας». Η υπουργός Παιδείας «σήκωσε το γάντι» στις αναφορές των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για το πόσες πράξεις βίας έχουμε στα πανεπιστήμια και είπε ενδεικτικά ότι «επί ημερών μόνο του ΣΥΡΙΖΑ, είχαμε βανδαλισμούς και καταστροφές ύστερα από παράνομο πάρτι στην Αρχιτεκτονική του Α.Π.Θ., εισβολή και κατάληψη της Νομικής του ΕΚΠΑ από αναρχικούς για τον Σάββα Ξηρό, εμπρησμό, ομηρία, ξυλοδαρμό και τραυματισμό φύλακα στη Σύγκλητο του Α.Π.Θ., επιθέσεις στη Γεωπονική, τη Νομική, το Πολυτεχνείο και την Ιατρική του Α.Π.Θ., τέσσερις τραυματίες φοιτητές, έναν σοβαρά. Συμπλοκή εμπόρων ναρκωτικών μέσα στο Α.Π.Θ.. Εισβολή στη σύγκλητο του Πανεπιστημίου Πατρών, ομηρία καθηγητών και προπηλακισμούς. Εμπρηστική επίθεση στο γραφείο του υπουργού Δικαιοσύνης Ν. Παρασκευόπουλου στο Α.Π.Θ.. Εισβολή και παρεμπόδιση εκδήλωσης για τους μετανάστες στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Βιασμό 23χρονης και τραυματισμό του φίλου της από τρία άτομα στο Α.Π.Θ.. Βανδαλισμούς και καταστροφές στο Πολυτεχνείο. Εισβολή κουκουλοφόρων σε εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, καθηγητή στο νοσοκομείο μετά από επίθεση με σπρέι πιπεριού. Επίθεση με μολότοφ και καταστροφές στο Α.Π.Θ.. Επίθεση κατά του καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου, ‘Αγγελου Συρίγου. Επίθεση με τσεκούρια και στιλέτα εναντίον φοιτητών στο παιδαγωγικό του ΕΚΠΑ. Εισβολή σε αμφιθέατρο και παρεμπόδιση μαθήματος, δυνατή μουσική, σβήσιμο του πίνακα στο Πολυτεχνείο. Όλα αυτά μόνο σε 1,5 χρόνο επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ».

«Θεωρείτε στατιστικό στοιχείο το να χτίζονται άνθρωποι, να κρεμάνε ταμπέλες σε Πρυτάνεις; Είναι στατιστικό στοιχείο η σωματική βία σε καθηγητές; Αυτή είναι η αντίληψη που έχουμε για την αξιοπρέπεια των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας; Ότι είναι απλά ένας αριθμός; Εμείς δεν το συμμεριζόμαστε αυτό και οφείλουμε να δράσουμε» ανέφερε η υπουργός.

Αύριο στις 10 το πρωί θα πραγματοποιηθεί ακρόαση φορέων, και το μεσημέρι, η επί των άρθρων συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.