Σειρά ολέθριων λαθών, καθυστερήσεων και παραλείψεων καταγράφεται στο πόρισμα 190 σελίδων της Αρχής Διαφάνειας για τη σύμβαση 717 για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα.
Όπως μετέδωσαν την Κυριακή 26/3 το Mega και η ΕΡΤ, οι ευθύνες για τον τρόπο χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ, ο ανάδοχος και η κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom συμπεριλαμβάνονται στο πόρισμα των εξεταστών της Αρχής.
Το έργο θα έπρεπε να είχε τελειώσει στις 26 Σεπτεμβρίου 2016, αλλά 7 χρόνια μετρά εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις και κενά.
Το πολυσέλιδο πόρισμα που συντάχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021
Τα στοιχεία που υπάρχουν στο πόρισμα 190 σελίδων της Αρχής Διαφάνειας για τη σύμβαση 717 δείχνουν πως εκτεταμένοι βανδαλισμοί και κλοπές προκάλεσαν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ του αντικειμένου της σύμβασης και των αναγκών του έργου σε υλικά και χρόνο, καθυστερώντας την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
Επίσης δεν καλύπτεται η απαίτηση του άρθρου 57.1 του νόμου περί απρόβλεπτης περίστασης, ενώ περιλαμβάνονται εργασίες βελτίωσης της ποιότητας του έργου (όπως αντικατάσταση λαμπτήρων φωτοσημάτων), οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές.
Οι επιθεωρητές συμπέραναν ότι ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
Ακόμη παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών, δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους και δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Σχετικά με την τηλεδιοίκηση στο τμήμα Αθήνα – Λάρισα καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι «σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».