Γράφει ο Κώστας Δημητράκος
Η δυσανεξία που επιδεικνύει ο ΣΥΡΙΖΑ προς τις εταιρείες δημοσκοπήσεων, που δεν δημοσιοποιούν βολικές για τις επιδιώξεις του μετρήσεις, δεν είναι καινούργια. Αλλοτε με επίσημες δηλώσεις, άλλοτε με απειλές, άλλοτε με Εξεταστικές Επιτροπές και άλλοτε με ευθείς τρομοκρατικούς εκφοβισμούς, η σκοτεινή δύναμη που ορίζει την εχθρική στάση του απέναντι στα δημοσκοπικά εργαλεία –ακόμα και αν αυτά έχουν επιστημονικές ή τεχνικές αδυναμίες– δεν κάνει τίποτα άλλο από το να επιβεβαιώνει το βασικό χαρακτηριστικό της
πολιτικής του ταυτότητας: τη διαρκή αποφυγή της αλήθειας και της πραγματικότητας, όπως και τον συντονισμό της χουλιγκάνικης τρομοκράτησης όσων «δεν είναι μαζί μας».
Το παράδοξο σε αυτές τις εκλογές είναι ότι οι δημοσκοπικές εταιρείες δεν προέβλεψαν με μεγαλύτερη ακρίβεια την καταβαράθρωση του ΣΥΡΙΖΑ. Το μεγαλύτερο ποσοστό που ακούστηκε ως διαφορά του από τη Νέα Δημοκρατία ήταν 10,5%, ήδη από τη διαδικασία των exit polls. Ενα ποσοστό που ήδη ακουγόταν «τρομακτικό» στα αυτιά των επιτελών του ΣΥΡΙΖΑ και ως εκ τούτου δεν έχασαν την ευκαιρία να ξεδιπλώσουν, μία ακόμα φορά, την επικοινωνιακή στρατηγική των απειλών και της επαπειλούμενης δολοφονίας χαρακτήρων, καθώς ο στρατός των trolls, κατόπιν των σχετικών εντολών της ηγεσίας, ήταν με το… δάχτυλο στο πληκτρολόγιο.
Τρομοκράτηση δημοσκόπων
Ο Στράτος Φαναράς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metron Analysis, βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση των πρώτων exit polls. Τα κομματικά πιστόλια τον έθεσαν στο στόχαστρο και άρχισαν να πυροβολούν. Μιλώντας στο Mega ήταν απολύτως σαφής: «Αναλαμβάνουμε την ευθύνη που χάσαμε τον ΣΥΡΙΖΑ. Η Metron Analysis έχει απειληθεί από σωρεία στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και διάφορων άλλων διάσπαρτων, ότι σήμερα εδώ θα είχαν εγκατασταθεί εισαγγελείς». Ο κ. Φαναράς προφανώς αναφερόταν στις αντιδράσεις των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, όπως αυτές εκδηλώθηκαν από την ώρα που έγινε γνωστό το πρώτο exit poll, ενώ το δεύτερο κύμα πλησίασε ακόμα περισσότερο την πραγματική διαφορά, όπως τελικά διαμορφώθηκε.
Στο κλίμα που πιθανώς θα διαμορφωνόταν αν από την αρχή έκαναν γνωστές τις ενδείξεις που είχαν αναφέρθηκε στο Open ο διευθύνων σύμβουλος της MRB, Δημήτρης Μαύρος, λέγοντας πως «απλές σταθμίσεις» των στοιχείων έδιναν προεκλογικά το ίδιο αποτέλεσμα. Είπε, επίσης, ότι τα στοιχεία από δημοσκοπήσεις των τελευταίων ημερών, αν σταθμίζονταν ως προς το φύλο, την ηλικία, τις περιοχές και την προηγούμενη ψήφο, έδιναν στη Ν.Δ. 42% κεντρική τιμή και στον ΣΥΡΙΖΑ 19%.
Και αναφέρθηκε στη γνωστή πίεση που δέχονται οι εταιρείες δημοσκοπήσεων: «Η αλήθεια είναι ότι όταν υφίστασαι μια πίεση από το 2015 μέχρι σήμερα σε ηθικό, μεθοδολογικό, επιστημονικό, επικοινωνιακό επίπεδο από συγκεκριμένο χώρο, εκεί αρχίζεις και έχεις και κάποιες ενδείξεις ότι υποεκτιμάς ένα συγκεκριμένο κόμμα», είπε, δίνοντας ως παράδειγμα τον Σεπτέμβριο του 2015. «Δεν απομακρύνονται τα δεδομένα από εμάς, εμείς είχαμε την τάση να απομακρυνόμαστε από τα στοιχεία, διότι είχαμε υποστεί μετατραυματικό σοκ από προηγούμενες καταστάσεις. Οταν ακούς για ποινολόγιο δημοσκοπήσεων, όταν ακούς για κουβάδες και δημιουργείται μια κατάσταση (…), εάν βγαίναμε έτσι, θα μας έλεγαν ότι αυτά τα δείγματα ήταν για πέταμα. Πετάξτε τα. Εμείς εκεί πώς θα αντιδρούσαμε προεκλογικά;» αναρωτήθηκε στην ίδια τηλεοπτική του εμφάνιση ο κ. Μαύρος.
Επιθέσεις, συκοφαντίες, δυσφήμηση
Τον κώδωνα του κινδύνου για την τρομοκράτηση των εταιρειών δημοσκοπήσεων από τον ΣΥΡΙΖΑ που κρατά από το διάστημα 2016-2019 είχε κρούσει εδώ και λίγες ημέρες με συνέντευξή του στο «Μανιφέστο» ο Ζαχαρίας Ζούπης, υπεύθυνος ερευνών της Opinion Poll. Η αφορμή για τη συνέντευξη ήταν η δήλωση της κ. Τσαπανίδου, με την οποία καλούσε τις εταιρείες δημοσκοπήσεων, εν όψει της επερχόμενης εκλογικής αναμέτρησης της 21ης Μαΐου, να δημοσιεύουν στις έρευνές τους και τα «μη σταθμισμένα πρωτογενή δεδομένα», προκαλώντας την αντίδραση και του Συλλόγου Εταιρειών Δημοσκόπησης και Ερευνας Αγοράς.
Τι είχε πει, μεταξύ άλλων, στις 26 Απριλίου 2023 ο κ. Ζούπης; «Αυτό που μπορώ να ξέρω είναι ότι η σχέση ΣΥΡΙΖΑ - δημοσκοπήσεων είναι μια σχέση το λιγότερο αμφισβήτησης και που έχει φτάσει σε ανοικτή εχθροπάθεια. Ασφαλώς από μεριάς του ΣΥΡΙΖΑ, γιατί εμείς δεν έχουμε ρόλο να αντιπαρατιθέμεθα με κανένα κόμμα, αλλά να κάνουμε το επιστημονικό μας έργο.
Θυμίζω ότι το 2019 οι επίσημες εταιρείες που ανήκουμε στον ΣΕΔΕΑ απειλούμασταν με εισαγγελείς επειδή δεν άρεσαν τα αποτελέσματά μας, όταν εταιρείες όπως η VOX POP ή η Europe Bridging δημοσίευαν τέρατα και ποτέ δεν μίλησε για αυτές. Βέβαια, έδειχναν ότι “το παιχνίδι παίζεται” όταν ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε με 9,5% διαφορά στις ευρωεκλογές και 9,5% στις εθνικές. Στα τελευταία χρόνια, πολλές εταιρείες έχουμε δεχθεί επιθέσεις, συκοφαντίες και δυσφήμηση. Αρα τίποτα δεν φαίνεται περίεργο. Θα πω κάτι που επαναλαμβάνω. Οσοι νομίζουν ότι έτσι μπορεί να πιεστούν οι εταιρείες δημοσκοπήσεων για το τι δίνουν στη δημοσιότητα αυταπατώνται και παράλληλα αυτή η συζήτηση δεν φέρνει ψήφους σε κανένα κόμμα».