Στον πάγο για σχεδόν τριάντα χρόνια έχει μείνει η δυνατότητα των δημόσιων σχολείων για συμμετοχή στο Διεθνές Απολυτήριο. Μολονότι έχει νομοθετηθεί από το 1995 (Ν. 2327/1995), μόλις πριν λίγες μέρες ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, πήρε την πρωτοβουλία να ενεργοποιήσει τη δυνατότητα αυτή ώστε να ξεκινήσει αρχικά σε πέντε σχολεία με στόχο εν τέλει να εφαρμοστεί σε όλα τα πρότυπα Λύκεια. Μέχρι στιγμής εφαρμόζεται σε μερίδα μόνο ιδιωτικών σχολείων.

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης, στο ταξίδι-αστραπή στη Γενεύη, έκανε σχετικές συναντήσεις και βρέθηκε στην έδρα του Οργανισμού του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate) προκειμένου να συζητήσει με τον γενικό διευθυντή, Ολι-Πέκα Χάινονεν και στελέχη του οργανισμού την προοπτική εισαγωγής του ΙΒ στη δημόσια εκπαίδευση.

«Τον Σεπτέμβριο του 2026 οι μαθήτριες και οι μαθητές σε τουλάχιστον πέντε πρότυπα Λύκεια της χώρας θα έχουν τη δυνατότητα της επιλογής μεταξύ του IB ή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Στόχος είναι η επέκταση σε όλα τα πρότυπα Λύκεια της χώρας», ανέφερε σε ανάρτησή του.

Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας «το ΙΒ είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων. Αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες. Από αυτά τα μισά σχεδόν είναι δημόσια. Η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Τρεις δεκαετίες αργότερα, η εισήγηση αυτή θα γίνει πραγματικότητα».

Και στα Μη Κρατικά ΑΕΙ

Εκτιμάται ότι στην Ελλάδα παρακολουθούν μαθήματα του Διεθνούς Απολυτηρίου περίπου χίλιοι μαθητές, οι οποίοι, χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, επιθυμούν να εγγραφούν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Πλέον δίνεται η δυνατότητα εγγραφής και στα υπό ίδρυση Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, επίσης χωρίς συμμετοχή στις πανελλαδικές.

Το πρόγραμμα ΙΒ εστιάζει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών αντί για τη στείρα αποστήθιση πληροφοριών, στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων, ενώ ενσωματώνει και τη σημασία της κοινωνικής προσφοράς, κυρίως μέσω προγραμμάτων εθελοντισμού. Αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και απαιτεί άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας, καθώς η διδασκαλία γίνεται αποκλειστικά σε αυτή.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έξι ομάδες: μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, ανθρωπιστικές σπουδές, γλώσσες, τέχνες, και επιπλέον επιλογές. Ο μαθητής επιλέγει ένα μάθημα από τις πέντε ομάδες καθώς, επίσης, μία επιπλέον γλώσσα, τις κοινωνικές επιστήμες, τις πειραματικές επιστήμες και τα μαθηματικά. Τέλος, επιλέγουν είτε ένα μάθημα Τέχνης από την έκτη ομάδα μαθημάτων είτε ένα επιπλέον μάθημα από τις τέσσερις πρώτες ομάδες. Ωστόσο, τουλάχιστον τρία μαθήματα θα πρέπει να είναι σε Υψηλό επίπεδο, ενώ τα υπόλοιπα σε Βασικό επίπεδο.

Η βαθμολογική κλίμακα είναι από το 1, που είναι ο χαμηλότερος βαθμός, έως το 7, που είναι το άριστα. Ανώτατος βαθμός για το Diploma Programme είναι το 45, ενώ η βάση είναι το 24. Προϋπόθεση για τη λήψη του ΙΒ είναι να μην έχουν απορριφθεί στο μάθημα της Θεωρίας της Γνώσης, την Εκτενή Εργασία ή σε κάποιο άλλο μάθημα, το οποίο σχετίζεται με αυτά. Θα πρέπει, ακόμη, να μην έχουν βαθμολογηθεί σε κανένα μάθημα με «1».

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί πως σύμφωνα με τη νομοθεσία «στους μαθητές των τμημάτων αυτών διδάσκεται οπωσδήποτε, πέραν του προγράμματος σπουδών του Διεθνούς Απολυτηρίου, το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και της Ιστορίας των τάξεων αυτών, κατά το πρόγραμμα των δημόσιων σχολείων που ισχύει».

Γέννημα πρωτοπόρων δασκάλων

Το International Baccalaureate «γεννήθηκε» το 1968 όταν μία ομάδα πρωτοπόρων εκπαιδευτικών εντόπισε την ανάγκη για μια νέα, με παγκόσμιο χαρακτήρα, προσέγγιση στην εκπαίδευση, η οποία θα εφοδίαζε τους νέους με τις απαραίτητες δεξιότητες, αξίες και γνώσεις προκειμένου να χτίσουν έναν καλύτερο κόσμο και ένα πιο ειρηνικό μέλλον. Το όραμά τους ήταν να διευκολύνουν τη γεωγραφική και πολιτισμική κινητικότητα και να προάγουν τη διαπολιτισμική κατανόηση, δημιουργώντας ένα ακαδημαϊκά απαιτητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, του οποίου το απολυτήριο θα επέτρεπε την εισαγωγή στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Το πρώτο πρόγραμμα προσφέρθηκε σε μαθητές 16-19 ετών. Τον Μάιο του 2020 υπήρχαν πάνω από 3.000 σχολεία ανά τον κόσμο που προσέφεραν το ΙΒ DP σε 146 διαφορετικές χώρες.

Στοχεύει στην ανάπτυξη των ερευνητικών δεξιοτήτων των νέων, στην καλλιέργεια της γνώσης αλλά και της ευαισθητοποίησής τους. Απώτερος στόχος, η διαμόρφωση του «πολίτη του κόσμου», εκείνου που θα σέβεται τον συνάνθρωπο, τον πλανήτη, τις ανθρώπινες αξίες. Τα παιδιά μαθαίνουν να αλληλεπιδρούν με τους υπολοίπους, να αποδέχονται τη διαφορετικότητα, να εξερευνούν την ιστορία και τον πολιτισμό διαφόρων χωρών και να «αγκαλιάζουν» τη γνώση που αυτά προσφέρουν. Η κριτική σκέψη, η ανάληψη πρωτοβουλίας, το ομαδικό πνεύμα, η γνώση σε βάθος αντί της συσσώρευσης πληροφοριών, οι αποφάσεις με βάση την ηθική αποτελούν ορισμένες από τις βασικές παραμέτρους της εκπαιδευτικής φιλοσοφίας του ΙΒ.

Η αξία των σπουδών στο IB DP αναγνωρίζεται και εκτιμάται από τα κορυφαία πανεπιστήμια στον κόσμο, ενώ έρευνες καταδεικνύουν ότι περισσότεροι απόφοιτοι του DP συνεχίζουν τις σπουδές τους στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση, σε σχέση με άλλους μαθητές της ίδιας ηλικίας που δεν παρακολουθούν το DP.