Σε ένα διεθνές περιβάλλον πολύ χειρότερο από αυτό που περιέγραφαν στις αρχές Μαΐου οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συναντιούνται την Δευτέρα, οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης για να συζητήσουν για τους δημοσιονομικούς κανόνες της επόμενης χρονιάς.
Κοινή βάση όλων είναι ότι (προς το παρόν) η Ευρωζώνη δεν θα κατρακυλήσει σε ύφεση φέτος, παρά το ενδεχόμενο η Γερμανία και η Ιταλία να βιώσουν ένα ή δύο συνεχόμενα αρνητικά τρίμηνα.
Ένα δεύτερο νέο στοιχείο στην συζήτηση που θα γίνει είναι ότι αποτελεί πλέον κοινή πεποίθηση ότι κάποια στιγμή η Ρωσία θα διακόψει τελείως την ροή του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη ανατρέποντας κάθε οικονομικό σχεδιασμό .
Επίσης, θα συζητηθεί η νέα νομισματική πολιτική της ΕΚΤ με τις δύο προγραμματισμένες μειώσεις επιτοκίων το 2022 και κυρίως ο μηχανισμός που θα αποτρέπει τον κατακερματισμό των αποδόσεων, των ομολόγων του Νότου της Ευρωζώνης. Ο Γερμανός Κεντρικός Τραπεζίτης Γιοακίμ Νάγκελ δεν φαίνεται να πείθεται από τις διαβεβαιώσεις της ΕΚΤ ότι τα κράτη που θα ευνοηθούν θα αναλάβουν και τις κατάλληλες δημοσιονομικές δεσμεύσεις και αντιτίθεται στην λειτουργία του νέου μηχανισμού. Ο λόγος είναι ότι οι προϋποθέσεις που θα τεθούν δεν θα είναι τελικά τόσο αυστηρές , ενώ δεν θα υπάρχει ευδιάκριτα και ο τίτλος του “έκτακτου” στο μέτρο , ώστε να μπορεί να αξιολογηθεί ανάλογα από τις αγορές.
Θα πρέπει κατά συνέπεια, να περιμένουμε ανάλογη συμπεριφορά και από το Γερμανό υπουργό οικονομικών κ. Κριστιάν Λίντνερ, ο οποίος είχε αντιρρήσεις στην δημιουργία του υποστηρικτικού μέσου για τον Ευρωπαϊκό Νότο από την ΕΚΤ, αμέσως μετά την ανακοίνωσή τ ου από την κ. Λαγκάρντ.
Η συζήτηση αναμένεται να είναι έντονη αφού το συμβούλιο αναμένεται να διχαστεί όπως και σε κάθε ανάλογη περίσταση. Πάντως το Eurogroup θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να δώσει και ένα ανανεωμένο περίγραμμα των κατευθυντήριων γραμμών , για τους προϋπολογισμούς των κρατών μελών για το 2023. Οι κανόνες ειδικά για τις χώρες με μεγάλο χρέος όπως η Ελλάδα και η Ιταλία κρίνονται απαραίτητοι ώστε να μην έχουμε δημοσιονομικούς εκτροχιασμούς κατά τον τέταρτο χρόνο εφαρμογής της συνολικής ρήτρας διαφυγής δηλαδή της αναστολής των δημοσιονομικών κανόνων και για το 2023.
Οι άμυνες της Ελλάδας
Η Ελλάδα θα προσέλθει σε αυτήν την συζήτηση , έχοντας τα νώτα της καλυμμένα. Η ενεργειακή κρίση θα επιδεινώσει τις αναπτυξιακές επιδόσεις πολλών από τις χώρες της Ευρωζώνης. Η Ελλάδα παρά την επιβράδυνση, στοχεύει σε ένα ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης πάνω από το 3,5 %, που αναμένεται να είναι από τις υψηλότερες της Ευρώπης. Για το 2023, όπως φανερώνουν τα στοιχεία του προγράμματος Σταθερότητα και ανάπτυξης, αναμένεται ανάκαμψης και από την ενεργειακή κρίση με ανάπτυξη 4,8%, η οποία όσο και αν είναι ψηλός ο πληθωρισμός, δεν αναμένεται να αναθεωρηθεί κάτω από το 4% .
Στο κρίσιμο δημοσιονομικό επίπεδο , η Ελλάδα αναμένεται για φέτος να έχει ξανά μια τεράστια μείωση του χρέους της κατά περίπου 13% του ΑΕΠ. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης θα αντιστοιχεί στο τέλος του χρόνου στο 180,5% του ΑΕΠ, δηλαδή όσο περίπου ήταν το 2019. Με τον τρόπο αυτό θα αποδείξει ότι η επιβάρυνση του χρέους κατά 25% του ΑΕΠ το 2020 και το 2021 λόγω της πανδημίας του κορονοϊού έχει πλέον απαλειφθεί.
Επίσης, στο τέλος του 2022 το πρωτογενές έλλειμμα, αναμένεται να αποκλιμακωθεί από το 5% του ΑΕΠ το 2021 στο 2% του ΑΕΠ στο τέλος του χρόνου, να περάσει σε πρωτογενές πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ το 2023 επίδοση που θα είναι η καλύτερη ανάμεσα στα κράτη μέλη της Ευρωζώνης.
Ένα επίσης ευαίσθητο θέμα που θα εξεταστεί την Δευτέρα είναι τα μέτρα στήριξης κατά της ακρίβειας, για τα οποία υπάρχει επίσης διχογνωμία εντός της ΕΕ . Σε αυτό θέμα ,η Ελλάδα έχει ξεπεράσει εδώ και καιρό το μέσο όρο της ΕΕ.
ΠΗΓΗ: capital.gr