Στις 23 Μαρτίου του 2026 θα ξεκινήσει η δίκη για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Ο προσδιορισμός της δίκης γίνεται ενώ εκκρεμούν εκταφές θυμάτων της τραγωδίας, μετά από αίτημα συγγενών, που ζητούν να μάθουν αν πρόκειται για τα σώματα των δικών τους ανθρώπων, αλλά και την αιτία θανάτου, καθώς συνεχίζουν να έχουν ερωτήματα σχετικά με την ύπαρξη παράνομου, εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία βασιζόμενοι στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, παρά το γεγονός ότι στη συνέχεια αυτό το σενάριο καταρρίφθηκε πλήρως.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα των εξετάσεων που θα γίνουν μετά τις εκταφές θα μπουν σε άλλη δικογραφία - η Εισαγγελία της Λάρισας ανέσυρε μήνυση συγγενών κατά των ιατροδικαστών που είχαν επιληφθεί της υπόθεσης προκειμένου να μην καθυστερήσει περαιτέρω η κύρια δίκη για την τραγωδία. 

Φλωρίδης: Όλα στο φως

Μάλιστα, όπως είχε ανακοινώσει και ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, η ημερομηνία έναρξης μπορεί να ανακοινωθεί μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα. Σε μια δήλωση γεμάτη αποφασιστικότητα, τόνισε ότι η διεξαγωγή της δίκης θα φέρει στο φως όλα τα στοιχεία, τις εκθέσεις και τους πραγματογνώμονες, ενώ καταρρίπτονται οι ψευδείς συνωμοσίες που διαδόθηκαν τα τελευταία δύο και μισά χρόνια.

Ο κ.Φλωρίδης επισήμανε ότι η ελληνική κοινωνία θα ενημερωθεί πλήρως για την αλήθεια πίσω από την τραγωδία, χωρίς καμία δυνατότητα συγκάλυψης.

Για τη δίκη σχετικά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, είχε μιλήσει μεταξύ άλλων, στην εκπομπή Press Talk με την Στέλλα Στυλιανού, ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, ξεκαθαρίζοντας ότι «είναι πιθανό η ημερομηνία έναρξης της δίκης να ανακοινωθεί αυτήν την εβδομάδα από την ίδια τη Δικαιοσύνη».

Προσθέτοντας ότι «αναμένουμε με βάσει τα κατηγορητήρια τα οποία έχουν συνταχθεί, ο εισαγγελέας Εφετών να ανακοινώσει την ημερομηνία» με τον ίδιο να τονίζει «σε αυτά τα δυόμισι χρόνια έχει διεξαχθεί μια υποδειγματική ανάκριση για μια τόσο μεγάλη τραγωδία».

Ξεκαθάρισε μάλιστα ότι «μόλις ξεκινήσει η δίκη όλα θα έρθουν στο φως. Είναι ενώπιον του ελληνικού λαού όλοι οι πραγματογνώμονες και όλες οι εκθέσεις. Άρα, κανείς δεν έχει το περιθώριο να μπορεί να κρύψει κάτι».

Στο εδώλιο 36 κατηγορούμενοι

Συνολικά στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων θα καθίσουν 36 κατηγορούμενοι. Μεταξύ αυτών είναι ο 60χρονος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 έβαλε τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Μαζί του στο εδώλιο θα βρεθούν δύο συνάδελφοί του σταθμάρχες που κατηγορούνται ότι αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδιά τους αλλά και ο προϊστάμενος του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας ΟΣΕ.

Στο εδώλιο θα καθίσουν ακόμη:

11 στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων του ΟΣΕ
που βρίσκονται αντιμέτωποι με κατηγορίες για την απουσία των συστημάτων ασφαλείας, ενώ κάποιοι εξ αυτών κατηγορούνται και για τη μετάταξη του σταθμάρχη.

16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ
σχετικά με τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Ο διευθύνων σύμβουλος και ο τεχνικός διευθυντής της Hellenic Train Α.Ε. καθώς και ο γενικός διευθυντής Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του υπουργείου και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για παραλείψεις σχετικά με την αδειοδότηση και την εποπτεία της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.

Ποια αδικήματα αντιμετωπίζουν οι κατηγορούμενοι

Από τους 36 κατηγορούμενους οι 33 βαρύνονται με το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών και σειρά πλημμεληματικών πράξεων, ενώ τρία πρόσωπα αντιμετωπίζουν μόνο πλημμελήματα.

Ειδικότερα, 33 κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν το αδίκημα της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων, τη βαριά σωματική βλάβη μεγάλου αριθμού ανθρώπων και τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφελείας, τη δυνατότητα κινδύνου περισσότερων προσώπων και τη δυνατότητα κοινού κινδύνου για ξένα πράγματα, τελεσθείσας και κατ’ εξακολούθηση και από κοινού.

Επιπλέον, οι 33 αντιμετωπίζουν τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρροή, και της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρροή.

Τα τρία πλημμελήματα που αναφέρθηκαν μαζί με αυτό της παράβασης καθήκοντος αντιμετωπίζουν τα δύο στελέχη της Hellenic Train, ενώ μόνο το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος αντιμετωπίζει μία κατηγορουμένη, μέλος της Τριμελούς Επιτροπής Μετατάξεων του ΟΣΕ.

Πάνω από 60.000 σελίδες η δικογραφία

Σύμφωνα με πληροφορίες η δικογραφία αριθμεί πάνω από 60 χιλιάδες σελίδες, με εκατοντάδες καταθέσεις, πραγματογνωμοσύνες και άλλα σημαντικά έγγραφα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι στη συγκεκριμένη δίκη δεν δικάζονται πολιτικά πρόσωπα.

Σε ο,τι αφορά στα πολιτικά πρόσωπα ο πρώην υφυπουργός Χρήστος Τριαντόπουλος ερευνάται στο πλαίσιο των διατάξεων του νόμου περί ευθύνης υπουργών για παράβαση καθήκοντος σε βαθμό πλημμελήματος, αναφορικά με την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος (μπάζωμα) με τις σχετικές δικαστικές διαδικασίες να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ στο Δικαστικό Συμβούλιο έχει παραπεμφθεί και ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Αχ.Καραμανλής επίσης για πλημμέλημα. Μαζί του θα κριθούν και οι γενικοί γραμματείς του υπουργείου από το 2016 ως και το 2023.

Η δίκη για τα βίντεο

Αύριο (15/10) αναμένεται να γίνει στο Μονομελές Πρωτοδικείο Λάρισας η δίκη για την υπόθεση που αφορά τη διαχείριση του βιντεοληπτικού υλικού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, στις 28 Φεβρουαρίου 2023. 

Η δίκη , στην οποία κατηγορούμενοι είναι στελέχη του ΟΣΕ και της εταιρείας που είχε την ευθύνη για την ασφάλεια των τρένων, είχε αναβληθεί τον Ιούνιο.

Υπενθυμίζεται ότι τα βίντεο - που έδειξαν ότι στις ανοικτές φορτάμαξες δεν υπάρχει δεξαμενή - είχαν ανακτηθεί λίγο πριν από την δεύτερη επέτειο της τραγωδίας στα Τέμπη, ενώ είχαν ήδη φουντώσει τα σενάρια για την ύπαρξη παράνομου, εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία. 

Η αίθουσα της δίκης

Δύο μεγάλες οθόνες, ηχεία, εκτυπωτές και άλλα υλικά είναι προγραμματισμένο να προστεθούν στην αίθουσα που θα γίνει η κύρια δίκη για την τραγωδία, στο συνεδριακό κέντρο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Γαιόπολις - πρώην ΤΕΙ).

Η αίθουσα είναι διαμορφωμένη σε τρία επίπεδα. Σε ένα από αυτά θα βρίσκονται δικηγόροι, όπου θα μπορούν να παρακολουθούν και από εκεί σε κλειστό κύκλωμα την εξέλιξη της δικαστικής διαδικασίας. 

Η δίκη αναμένεται να είναι μακρά και σύνθετη, καθώς περιλαμβάνει εκτενή δικογραφία, πολλαπλές τεχνικές εκθέσεις και δεκάδες μάρτυρες που θα κληθούν να καταθέσουν.