Τις 20 δράσεις που έχει ήδη υλοποιήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το δεύτερο εξάμηνο του 2023 και τις 20 πρωτοβουλίες που δρομολογούνται για το 2024, παρουσίασε σήμερα στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη συζήτηση του σχεδίου του Προϋπολογισμού του 2024.
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε, στην αρχική του τοποθέτηση, ότι ο Προϋπολογισμός του 2024 επιβεβαιώνει την ορθότητα των ρεαλιστικών εκτιμήσεων που έγιναν πριν από έναν χρόνο και θέτει «εφικτούς στόχους» για το 2024, καθώς η ελληνική οικονομία μεγεθύνεται, αναβαθμίζεται και ισχυροποιείται, είναι πιο ανθεκτική και πιο εξωστρεφείς.
«Τα δημόσια οικονομικά έχουν σταθεροποιηθεί, οι επενδύσεις ενισχύονται. Το τραπεζικό σύστημα είναι πιο ισχυρό. Η διαφορά επιτοκίων -τα spreads των ελληνικών ομολόγων - έχουν μειωθεί σημαντικά. Η ανεργία συρρικνώνεται, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ενισχύεται», δήλωσε ο υπουργός.
Συμπερασματικά, προσέθεσε, «η χώρα μας συγκλίνει με επιταχυνόμενους ρυθμούς στον μέσο ευρωπαϊκό όρο».
«Πρόκειται για ένα επίτευγμα που οφείλεται - πρωτίστως - στις θυσίες της ελληνικής κοινωνίας, σε συνδυασμό με την άσκηση - κατά τα τελευταία έτη - συνετής δημοσιονομικής πολιτικής, την υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών, την επιτυχημένη αντιμετώπιση αλλεπάλληλων εξωγενών κρίσεων και την πολιτική σταθερότητα», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
Λαμβάνοντας υπόψη τις εξωγενείς οικονομικές κρίσεις, απαιτείται δημοσιονομική σύνεση, οικονομική υπευθυνότητα, διορατικότητα, επισήμανε ο υπουργός. «Στοιχεία που διαθέτει το οικονομικό επιτελείο με επικεφαλής τον (υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών) Κωστή Χατζηδάκη».
Υπογράμμισε εξάλλου τη συμβολή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας, εστιάζοντας στις δράσεις που υλοποιήθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2023, ενώ επισήμανε τη μονιμοποίηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στις μεταφορές.
Συγκεκριμένα, ο υπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην πρόοδο κατασκευής μεγάλων δημόσιων έργων και τις πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των δημόσιων υποδομών, στα έργα αποκατάστασης των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές και ανάταξης του σιδηροδρόμου, στην ανανέωση των μέσων μεταφοράς και την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, καθώς και στην ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών.
Σημαντικά δημόσια έργα το 2024
Παρουσίασε τις 20 πρωτοβουλίες που προγραμματίζονται για το 2024, μεταξύ των οποίων η ολοκλήρωση μεγάλων δημόσιων έργων, όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία, τμήματα του Αυτοκινητόδρομου Ε- 65 μέχρι την Καλαμπάκα, καθώς και τμήματα του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος.
Ο αναφέρθηκε στο χρονοδιάγραμμα προμήθειας νέων «πράσινων» αστικών λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Αναφέρθηκε επίσης στις πολιτικές βελτίωσης της οδικής ασφάλειας και προώθησης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, μέσω και της αύξησης διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, καθώς και στο σχέδιο αναδιάρθρωσης του ελληνικού σιδηρόδρομου.
«Με σκληρή δουλειά, ρεαλιστικό σχέδιο, πολιτική βούληση, επιμονή, μεθοδικότητα και αποφασιστικότητα, μπορούμε και θα καταφέρουμε αυτά να τα υλοποιήσουμε. Και να συμβάλλουμε στη συλλογική προσπάθεια, για περαιτέρω αναβάθμιση και επιπλέον ισχυροποίηση της πατρίδας μας», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.
Αναλυτικά, οι 20 δράσεις που υλοποιήθηκαν το 2ο εξάμηνο του 2023, όπως παρουσιάστηκαν απο τον αρμόδιο υπουργό:
«1ον. Ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα και της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού της Θεσσαλονίκης.
2ον. Υπεγράφη η σύμβαση για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, με ιδιωτικό φορέα λειτουργίας.
3ον. Επαναδημοπρατήθηκαν τα οδικά έργα Γιάννενα – Κακαβιά και Λαμία – Καρπενήσι.
4ον. Συμβασιοποιείται η νέα γραμμή του προαστιακού σιδηροδρόμου της Δυτικής Αττικής.
5ον. Ολοκληρώθηκε το έργο των παρεμβάσεων αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας στην παλαιά εθνική οδό Πατρών – Πύργου.
6ον. Εγκρίθηκε ο Κανονισμός Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών, και συστάθηκε η Διοικητική Αρχή Γεφυρών.
7ον. Αναμένεται η υπογραφή, από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, της πρώτης σύμβασης για το έργο «Έξυπνες Γέφυρες».
8ον. Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το έργο αντιπλημμυρικής προστασίας στη Νέα Μάκρη Αττικής, και εκκίνησαν οι εργασίες για το έργο αντιπλημμυρικής προστασίας στο ρέμα της Ραφήνας.
9ον. Εξασφαλίσθηκαν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 600 εκατ. ευρώ, για έργα αποκατάστασης πληγεισών περιοχών.
10ον. Αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος για το έργο της ανέγερσης κτηριακών εγκαταστάσεων για τη στέγαση των Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών.
11ον. Συγκροτήθηκε το Διοικητικό Συμβούλιο του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, δρομολογείται η ενίσχυση του Οργανισμού με σιδηροδρομικούς διερευνητές, και προχωρά η διαδικασία διερεύνησης του δυστυχήματος των Τεμπών, αφού ζητήθηκε και η συνδρομή της Ευρωπαϊκής Αρχής Σιδηροδρόμων (ERA).
12ον. Περατώθηκε εντός της προβλεπόμενης από τη σύμβαση προθεσμίας, ήτοι την 19η Σεπτεμβρίου 2023, το σύνολο των εργασιών ανάταξης και αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, δηλαδή η Σύμβαση 717, με την εξαίρεση τμήματος του έργου που εξαιτίας των φυσικών καταστροφών υπέστη πλήθος βλαβών.
13ον. Υπεγράφη συμβατική συμφωνία με τον ΟΣΕ, η οποία προβλέπει αύξηση της ετήσιας χρηματοδότησης από τα 45 στα 75 εκατ. ευρώ.
14ον. Ολοκληρώθηκε η προσωρινή αποκατάσταση της σιδηροδρομικής σύνδεσης, στον κεντρικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, μετά τις φυσικές καταστροφές σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα.
15ον. Προωθήθηκε ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας της ΑΠΑ και ο Εθνικός Κανονισμός Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας, ενισχύθηκε η στελέχωση της ΥΠΑ και της ΑΠΑ, αξιοποιούνται πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την αναβάθμιση των υποδομών των αεροδρομίων.
16ον. Επιταχύνθηκαν οι διαδικασίες καταβολής επιδοτήσεων σε δικαιούχους του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2».
Ενδεικτικά, πληρώθηκαν 1.870 δικαιούχοι το τελευταίο δίμηνο, θα πληρωθούν και άλλοι μέχρι το τέλος του έτους, ενώ έχουν υπαχθεί, από τον Σεπτέμβριο, 8.585 δικαιούχοι στο πρόγραμμα.
17ον. Υπεγράφη η Υπουργική Απόφαση τροποποίησης του Κανονισμού για τα Δικαιώματα Επιβατών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία.
18ον. Προστέθηκαν, στη Θεσσαλονίκη, 248 νέα δρομολόγια, σε 5 γραμμές, με 26 νέα οχήματα των ΚΤΕΛ.
19ον. Ενισχύθηκαν τα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ της χώρας.
20ον. Και φυσικά, επεκτάθηκε και μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ, που ισχύει από την περίοδο της πανδημίας, στις αστικές, προ-αστικές, χερσαίες, σιδηροδρομικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές».
Οι 20 πρωτοβουλίες για το 2024:
«1ον. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης παραδίδεται το 2ο εξάμηνο του 2024.
2ον. Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία παραδίδεται στις αρχές του 2024.
3ον. Τα τμήματα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και Λαμία – Ξυνιάδα του Αυτοκινητόδρομου Ε-65 θα παραδοθούν, σταδιακά, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024.
4ον. Σημαντικό ποσοστό του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024.
5ον. Οι εργασίες μόνιμης αποκατάστασης ζημιών από φυσικές καταστροφές, σε σχολικές μονάδες, σιδηροδρομικό δίκτυο και υποδομές, θα ξεκινήσουν, και κάποιες θα ολοκληρωθούν, μέσα στο 2024.
6ον. Ο δεύτερος μετροπόντικας στο έργο κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας θα εγκατασταθεί και ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον θα περάσει στην Β’ φάση.
7ον. Το έργο αποκατάστασης της διώρυγας της Κορίνθου θα ολοκληρωθεί.
8ον. Η κατασκευή του οδικού τμήματος Δημάριο – Ελληνο-βουλγαρικά Σύνορα θα ολοκληρωθεί.
9ον. Η σύμβαση για το έργο της Παράκαμψης της Γιάλοβας υπογράφεται.
10ον. Το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών τίθεται σε λειτουργία.
11ον. Η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα προχωρά.
Δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, με πυρήνα τον ΟΣΕ, που αναλαμβάνει τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, όπως περιγράφονται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο.
Στη νέα εταιρεία εντάσσονται, με κορμό το σημερινό ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο τροχαίο υλικό.
Λεπτομέρειες του σχεδίου θα παρουσιασθούν μετά από συζήτηση σε Υπουργικό Συμβούλιο.
12ον. Η δρομολόγηση ενός βιώσιμου σιδηροδρομικού δικτύου, ως μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, προχωρά.
Μεταξύ άλλων, κατατίθεται, στις αρχές του 2024, πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη 2», με στόχο τη σύνδεση λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και τη συμμετοχή της Ελλάδας στους νέους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους.
13ον. Η ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων προχωρά.
Τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να κυκλοφορήσουν έως το τέλος Απριλίου του 2024.
Ταυτόχρονα, προχωρά η προμήθεια νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, τα οποία αναμένονται τη διετία 2024 – 2025.
Και ακολουθεί, μέσα στο 2024, ένας νέος διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
14ον. Το συγκοινωνιακό έργο στη Θεσσαλονίκη ενισχύεται.
Αναμένεται η πρόσληψη 150 οδηγών από τον ΟΑΣΘ, μέσα στις πρώτες ημέρες του 2024.
15ον. Τα υφιστάμενα προγράμματα της ηλεκτροκίνησης, μετά την τροποποίηση της προκήρυξης, την ανακατανομή των πιστώσεων και την παράταση υποβολής νέων αιτήσεων, αναμένεται να «τρέξουν» με ακόμη υψηλότερες ταχύτητες.
Παράλληλα, σχεδιάζεται η τρίτη φάση επιδότησης της ηλεκτροκίνησης.
16ον. Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) ενισχύονται.
Ήδη έχουν δημοσιευτεί 29 Υπουργικές Αποφάσεις για τα ΣΒΑΚ Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Επιπλέον, το Υπουργείο, σε στενή συνεργασία με άλλα Υπουργεία και τις διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων, σχεδιάζει ένα πλέγμα μέτρων για το 2024, με στόχο την καλύτερη μετακίνηση και την απρόσκοπτη προσβασιμότητα του πολίτη.
17ον. Η οδική ασφάλεια ενισχύεται.
Ενεργοποιήθηκε η Κυβερνητική Επιτροπή που επικαιροποίησε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, και ψηφίζεται νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που θα προστατεύει τους χρήστες του οδικού δικτύου, θα περιορίζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα υποστηρίζει την μικρο-κινητικότητα.
18ον. Οι ψηφιακές υπηρεσίες του Υπουργείου αναβαθμίζονται.
Προστίθενται νέες δυνατότητες, απλουστεύονται διαδικασίες, πολίτες αποκτούν πρόσβαση στο ιστορικό ελέγχων ΚΤΕΟ των οχημάτων τους, ενώ η πληρωμή των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα γίνεται ανέπαφα.
19ον. Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο και ο Οδικός Χάρτης για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης (ΒΙΜ) αναρτώνται σε δημόσια διαβούλευση.
20ον. Τα έργα που έχουν αναλάβει οι Κτιριακές Υποδομές υλοποιούνται.
Ήδη, βρίσκονται σε εξέλιξη 50 έργα, προϋπολογισμού 145,6 εκατ. ευρώ. Μαζί με αυτά που προγραμματίζονται, το συνολικό ποσό των έργων διαμορφώνεται περίπου στο 1 δισ. ευρώ», διευκρίνισε ο υπουργός.