Καμία επιβάρυνση δεν θα προκύψει στον ΕΝΦΙΑ του 2021 για τους φορολογούμενους λόγω της δρομολογημένης επικαιροποίησης των αντικειμενικών αξιών στα ακίνητα, σημειώνει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης στη συνέντευξη του στο Capital.gr λίγες ώρες μετά την ψήφιση από τη Βουλή του προϋπολογισμού για το επόμενο έτος. Ξεκαθαρίζει ότι αυτό θα γίνει με μείωση των συντελεστών του φόρου ακινήτων.

Ο ίδιος προαναγγέλει έναρξη των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης από τους πρώτους μήνες του 2021 και τονίζει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος να βυθιστεί η χώρα σε μια νέα κρίση χρέους λόγω των αυξημένων κρατικών δαπανών κατά την πανδημία. Σημειώνει ότι οι τωρινές αυξημένες δαπάνες θα καλυφθούν στο μέλλον από αυξημένα φορολογικά έσοδα τα οποία όμως σχεδιάζεται να προκύψουν από την ανάπτυξη και όχι νέους φόρους. Αντίθετα τονίζει ότι στόχος είναι να μονιμοποιηθούν οι έκτακτες μειώσεις φόρων που περιλαμβάνει ο νέος προϋπολογισμός.

Επιπλέον προαναγγέλει νέα γενιά μέτρων στήριξης της οικονομίας, των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών.

– Κύριε υπουργέ, το δεύτερο lockdown παρατείνεται επηρεάζοντας την αγορά και την οικονομική δραστηριότητα. Με βάση τις εξελίξεις σε ποιο σενάριο κινείται η οικονομία; Στο καλό ή το άσχημο;

Η παράταση του lockdown προκαλεί πρόσθετα προβλήματα στις επιχειρήσεις και στο εισόδημα, τα οποία πρέπει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει, με αποτέλεσμα να επιδεινώνει τους δημοσιονομικούς δείκτες. Αυτό το είχαμε σε σημαντικό βαθμό συμπεριλάβει στις προβλέψεις για το 2020, αφού είχαμε περιλάβει το σενάριο lockdown για μέρος του Δεκεμβρίου. Οι εξελίξεις το 2021 από όσα συμβαίνουν σήμερα δεν πρόκειται να αλλάξουν σημαντικά. Το τι θα συμβεί τους πρώτους μήνες του 2021 το έχουμε ήδη συμπεριλάβει.

Η βασική αβεβαιότητα, που πράγματι αναπόφευκτα παραμένει, είναι τι θα συμβεί στην εξέλιξη της πανδημίας αφού ξεκινήσουν οι εμβολιασμοί στις αρχές του επόμενου έτους. Με ποια ταχύτητα θα λειτουργήσουν δηλαδή ως ανάχωμα στην πανδημία, όχι μόνο μέσω της λεγόμενης “ανοσίας της αγέλης”, αλλά και μέσω της προστασίας των ηλικιωμένων και άλλων ευάλωτων ομάδων, που θα έχουν προτεραιότητα στον εμβολιασμό.

– Η κυβέρνηση έχει δαπανήσει ένα πολύ σημαντικό ποσό προκειμένου να στηρίξει την αγορά, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά έτσι ώστε να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας. Οι δαπάνες αυτές μπορούν να αποτελέσουν κίνδυνο για τα δημόσια οικονομικά;

Όχι, μέχρι σήμερα έχουμε κινηθεί με σύνεση και σωφροσύνη και όπως βλέπετε η χώρα καλύπτεται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μέχρι και (μεγάλο μέρος κατ’ ελάχιστον) το 2022. Ακριβώς γιατί έχουμε κινηθεί με μέτρο και με σχέδιο. Αλλά το γεγονός ότι σε μια τέτοια κρίση μια οικονομία όπως η ελληνική, που έχει ένα πολύ μεγάλο δημόσιο χρέος, κινείται σε ένα τεντωμένο σκοινί παραμένει. Όπως και η αυτονόητη οικονομική διαπίστωση ότι οι σημερινές δαπάνες θα πρέπει κάποια στιγμή στο μέλλον να πληρωθούν από τα μελλοντικά φορολογικά μας έσοδα. Εμείς σχεδιάζουμε αυτό να επιτευχθεί χωρίς επιβάρυνση της κοινωνίας και της οικονομίας, με επιτάχυνση της ανάπτυξης και σωστή επένδυση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, που με κινητοποίηση σημαντικών ιδιωτικών πόρων, σχεδιάζουμε να αυξήσει τις επενδύσεις στην χώρα κατά 45-50 δισ. ευρώ στην επόμενη εξαετία. Η πορεία μας όμως ιδίως στους επόμενους μήνες απαιτεί περίσκεψη και προσοχή. Οι αντοχές όλων μας δοκιμάζονται στους επόμενους μήνες, μέχρι να νικήσουμε επιτέλους την πανδημία.

– Οι αγορές με την αρωγή και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας είναι εξαιρετικά φιλικές προς την Ελλάδα και το ελληνικό πρόγραμμα δανεισμού. Για την επομένη της πανδημίας εκφράζονται ήδη φόβοι για τον κίνδυνο μια νέας κρίσης κρατικών χρεών. Πόσο υπαρκτός είναι αυτός ο κίνδυνος ειδικά για την Ελλάδα που έχει ένα από τα υψηλότερα σε ποσοστά του ΑΕΠ κρατικά χρέη στην ευρωζώνη;

Η συμμετοχή μας στην ευρωζώνη και η σωφροσύνη με την οποία διαχειριζόμαστε τα δημοσιονομικά πράγματα μας διασφαλίζει σε σχέση με το ενδεχόμενο αυτό.

–  Για τον Ιανουάριο να περιμένουμε συνέχιση των μέτρων στήριξης της αγοράς; Θα εμπλουτιστούν και πώς;

Θα εμπλουτιστούν τα μέτρα που ήδη εφαρμόζουμε με κριτήρια που θα επιδιώκουν να ενισχύσουν τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί περισσότερο και των οποίων οι θέσεις εργασίας διακυβεύονται, αλλά και αυτές -κυρίως μεσαίες- που έχουν φτάσει στο όριο των κρατικών ενισχύσεων ή από την φύση τους δεν καλύφθηκαν επαρκώς από τα εργαλεία που χρησιμοποιήσαμε ως τώρα, με βάση τον σχετικό ειδικό κανονισμό COVID που χρησιμοποιήσαμε στην επιστρεπτέα προκαταβολή. Η Επιτροπή έχει υιοθετήσει ένα νέο κανονισμό τον οποίο μελετούμε, με στόχο να τον αξιοποιήσουμε, ο οποίος στηρίζεται στις πάγιες δαπάνες των επιχειρήσεων, με συγκεκριμένα ειδικά χαρακτηριστικά.

– Τα μέτρα μείωσης της φορολογίας που έχουν θεσπιστεί εκτάκτως για το 2021 θα μονιμοποιηθούν;

Αυτό είναι το πρόγραμμά μας και η επιδίωξή μας. Θα χρειαστεί όμως να δούμε τις δημοσιονομικές και μακροοικονομικές εξελίξεις που θα μεσολαβήσουν. Ο δρόμος μέχρι τον προϋπολογισμό του 2022 είναι ακόμα μακρύς.

–  Σε ποιο βαθμό ετοιμότητας βρίσκεται το υπουργείο Οικονομικών για να ξεκινήσει την υλοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης;

Έχοντας την ειδική αρμοδιότητα του συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης πρέπει να σας πω ότι καταθέσαμε ένα ολοκληρωμένο και ώριμο σχέδιο και ήμασταν από τους πρώτους στην Ευρώπη που το κάναμε αυτό. Κάτι για το οποίο δεν αναφέρθηκα πρώτος εγώ, αλλά τα αρμόδια για το ελληνικό πρόγραμμα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που μίλησαν πριν μερικές μέρες στο σχετικό διαδικτυακό συνέδριο του Economist. Στο διάστημα που μεσολάβησε έχει προχωρήσει με πολύ γρήγορο ρυθμό η συζήτηση με τους υπουργούς, τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του Ταμείου και τους αρμόδιους της Επιτροπής, σε συνεδριάσεις που γίνονται δύο φορές την εβδομάδα και στη συνέχεια σε τεχνικές συναντήσεις. Προχωρούμε λοιπόν με ταχύτητα γιατί το συγκεκριμένο σχέδιο είναι εξαιρετικά σύνθετο, περίπλοκο και απαιτητικό και δεν πρέπει να χάσουμε ούτε στιγμή.

– Πότε προβλέπετε ότι θα αρχίσουν τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης να εισρέουν στη χώρα;

Τα χρήματα θα έρθουν ταμειακά στα μέσα του επόμενου χρόνου, όμως οι δαπάνες και τα έργα θα ξεκινήσουν από τις αρχές του χρόνου με δικό μας ρίσκο, εισάγοντας έργα και προγράμματα στο Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τα οποία έχουμε υποβάλει προς έγκριση στο Ταμείο Ανάκαμψης και εκτιμούμε ότι έχουν υψηλές πιθανότητες να περιληφθούν σ’ αυτό. Στόχος είναι στο επόμενο εξάμηνο να έχουμε ξεκινήσει έργα και προγράμματα ύψους αντίστοιχου τουλάχιστον με την προκαταβολή 1,6 δις που θα λάβουμε περίπου στα μέσα του έτους.

– Η Επιτροπή Πισσαρίδη προβλέπει ένα πλέγμα παρεμβάσεων για να γίνει η οικονομία πιο ανταγωνιστική. Σε ποιο βαθμό θα υλοποιηθούν οι συστάσεις;

Για να έχετε μια εικόνα, μόνο στο σχέδιο μεταρρυθμίσεων που έχουμε υποβάλει στο Ταμείο Ανάκαμψης (που είναι μέρος μόνο του μεταρρυθμιστικού προγράμματος της κυβέρνησης) καλύπτεται το 74% των προτάσεων της Επιτροπής Πισσαρίδη.

– Οι αντικειμενικές αξίες στα ακίνητα πότε θα επικαιροποιηθούν και τι σημαίνει η επικαιροποίηση για τον ΕΝΦΙΑ του 2021;

Σημαίνει αποκατάσταση της δικαιοσύνης με την χρήση των πραγματικών αξιών των ακινήτων (ή τουλάχιστον της καλύτερης προσέγγισης που μπορούμε να επιτύχουμε σε σχέση με τις πραγματικές αξίες) σε όλη σχεδόν τη χώρα, χωρίς όμως πρόσθετη αύξηση των φορολογικών εσόδων, αλλά με ταυτόχρονη μείωση των συντελεστών του συγκεκριμένου φόρου, ώστε να έχουμε ουδέτερο συνολικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

– Χιλιάδες επιχειρήσεις, σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, δεν πρόκειται να επιβιώσουν λόγω της κληρονομιάς της πανδημίας. Πώς θα στηρίξετε μεσοπρόθεσμα την αγορά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων;

Μας απασχολεί ιδιαίτερα το θέμα των επιχειρήσεων και των θέσεων εργασίας που κινδυνεύουν την επόμενη της κρίσης, όταν θα ανοίξει και πάλι η αγορά. Εκεί λοιπόν θα επικεντρώσουμε πρόσθετες παρεμβάσεις αξιοποιώντας τα εργαλεία που διαθέτουμε, αλλά και καινούρια εργαλεία που θα εισάγουμε τους επόμενους μήνες, τα οποία όμως θα στηρίζονται σε πολύ καλύτερη και εξατομικευμένη εικόνα του τι συμβαίνει στις επιχειρήσεις.

Πηγή:capital.gr