Ευρύτερο «δίχτυ ασφαλείας» για τους καταναλωτές και περισσότερες υποχρεώσεις και κυρώσεις για τους εμπόρους δημιουργεί η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας 2019/2161. Το σχετικό νομοθέτημα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη και θα διαρκέσει έως τις 14 Μαρτίου. Η δε ισχύς του νέου πλαισίου ξεκινά στις 28 Μαΐου 2022.
Ειδικότερα, ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και η αποτελεσματικότερη προστασία των οικονομικών τους συμφερόντων επέρχονται ιδίως μέσω της ενίσχυσης της διαφάνειας στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών, της επιβολής πρόσθετων υποχρεώσεων στις επιγραμμικές αγορές (πλατφόρμες), της διασφάλισης της προστασίας των καταναλωτών σας ψηφιακές υπηρεσίες, της ενίσχυσης της εφαρμογής της νομοθεσίας και της επιβολής κυρώσεων.
Ψευδοεκπτώσεις
Στο υπό ψήφιση πλαίσιο, μεταξύ άλλων, εισάγεται νέα παράγραφος 2α στο άρθρο 15 ν. 4177/2013, με προβλέψεις που αποσκοπούν στην προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικούς ισχυρισμούς του εμπόρου περί μείωσης των τιμών, σε περίπτωση που αυτός χρησιμοποιεί τεχνητά διογκωμένες τιμές ως τιμές αναφοράς.
Με τις εν λόγω διατάξεις προ βλέπονται δύο απαιτήσεις ενημέρωσης από τον έμπορο στον καταναλωτή: η αναφορά στην προηγούμενη τιμή και η προ-ηγούμενη τιμή είναι η χαμηλότερη τιμή σης τελευταίες 30 ημέρες.
Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής (εκπτώσεις, προσφορές, προωθητικές ενέργειες) υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσής της. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Οδηγός προσφορών
Το νέο πλαίσιο δεν μεταβάλλει κάτι ως προς ας περιόδους εκ-πτώσεων (τέσσερις εκπτωτικές περίοδοι) και τις προσφορές. Υπενθυμίζουμε ότι οι προσφορές μπορούν να πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, χωρίς υποχρέωση προηγούμενης γνωστοποίησης. Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν (βάρος, όγκος, τεμάχιο κ.λπ.). Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα.
Τσουχτερά πρόσημα
Σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις επιβάλλεται πρόσημο ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόσημο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόσημο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς ας τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιοσδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος των υπευθύνων πρόσημο ποσού ίσου με το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 20.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόσημο αυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Κώδικας δεοντολογίας
Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης έπειτα από διαβούλευση με τους συλλογικούς φορείς της αγοράς, προ- βλέπεται να εκδοθεί Κώδικας Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές και εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες, ιδίως σε ό,τι αφορά την ενημέρωση του κοινού, τις αναγραφόμενες τιμές, τη διάρκεια των προσφορών, την ποσότητα και τα χαρακτηριστικά των προσφερόμενων ειδών, τις συνέπειες παράβασής του και κάθε σχετική λεπτομέρεια. Με όμοια απόφαση καθορίζεται η χρονική περίοδος κατά την οποία τα εποχικά είδη μπορούν να προσφέρονται σε μειωμένη τιμή, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις χαρακτηρισμού των καταστημάτων πώλησης αποθεμάτων (stock) και των εκπτωτικών καταστημάτων (outlet) και η πώληση εμπορευμάτων από τα καταστήματα αυτά.
Πηγή: Η Ναυτεμπορική