Η πρόοδος των εργασιών στη νέα Γραμμή 4 του Μετρό Αθηνών εξελίσσεται δυναμικά. Το μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων (TBM) με το όνομα «Νίκη», που ξεκίνησε από το φρέαρ Άλσος Βεΐκου, έχει ήδη ολοκληρώσει περίπου 1.500 μέτρα σήραγγας και βρίσκεται στο μέσο της διαδρομής ανάμεσα στους σταθμούς Γαλάτσι και Ελικώνος.
Μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών συντήρησης στον σταθμό Ελικώνος, θα συνεχίσει προς τον σταθμό Κυψέληκαι ακολούθως θα προχωρήσει στους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η διάνοιξη προβλέπεται να ολοκληρωθεί ως τα τέλη του 2026, με έξοδο από το φρέαρ στον Ευαγγελισμό.
Το δεύτερο TBM, με την ονομασία «Αθηνά», εκκινώντας από το φρέαρ της Κατεχάκη, έχει ήδη διανύσει περίπου 3.200 μέτρα σήραγγας και βρίσκεται ενδιάμεσα στους σταθμούς Ιλίσια και Πανεπιστημιούπολη, όπου αναμένεται να φτάσει μέσα στο καλοκαίρι. Στη συνέχεια θα συνεχίσει προς Καισαριανή και Ευαγγελισμό, με στόχο να ολοκληρώσει τη διάνοιξη έως τα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026, επίσης μέσω του φρέατος Ευαγγελισμού.
Για λόγους εξοικονόμησης χρόνου, τα TBM διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να ανοίγονται πλήρως οι χώροι τους, με την ίδια διαδικασία να προβλέπεται και για τα επόμενα τμήματα.
Στο σταθμό Πανεπιστημιούπολη διεξάγεται αρχαιολογική έρευνα λόγω της αποκάλυψης αρχαίας οδού. Στον σταθμό Γουδή, οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν περατωθεί, αλλά εντοπίστηκε κεντρικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ, για τον οποίο εξετάζεται η καλύτερη λύση. Στον Ευαγγελισμό, εκκρεμεί η γνωστή δικαστική προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη, ενώ έχει προστεθεί και η αντίθεση του Δήμου Αθηναίων.
Σε 12 από τους 15 σταθμούς του πρώτου τμήματος (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή, Ιλίσια), οι εργασίες κατασκευής βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ πρόσφατα παραδόθηκαν και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου στην ανάδοχο κοινοπραξία. Αν δεν υπάρξουν απρόβλεπτες δυσκολίες, η ολοκλήρωση των έργων βάσει συμβάσεων προγραμματίζεται για το τέλος του 2029.
Η επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον
Παράλληλα, προχωρά η διαδικασία για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, συνολικού μήκους 4 χλμ και με τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Αγ. Νικόλαος. Το έργο περιλαμβάνει επίσης τον εκσυγχρονισμό και τη διεύρυνση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, όπως και την αντικατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων των Γραμμών 2 και 3. Το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται το δεύτερο. Οι εργασίες προβλέπεται να ξεκινήσουν το 2027 και να ολοκληρωθούν το 2032.
Μελλοντικές επεκτάσεις της Γραμμής 4
Η νέα Γραμμή 4 δεν περιορίζεται στο πρώτο τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή». Στον σχεδιασμό προτεραιότητας έχει ενταχθεί η υλοποίηση του τμήματος «Γουδή – Λυκόβρυση», που θα περιλαμβάνει 11 σταθμούς (Γουδή, Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση). Η επέκταση αυτή αναμένεται να εξυπηρετήσει τη Λεωφόρο Κηφισίας, διευκολύνοντας σημαντικά τη μετακίνηση εργαζομένων και κατοίκων των βορείων προαστίων.
Η συνολική διαμόρφωση της Γραμμής 4 έχει σχήμα «U» και αποτελείται από 5 διακριτά τμήματα, με 35 σταθμούς σε συνολικό μήκος 38,2 χλμ:
- Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου – Γουδή (12,8 χλμ, 15 σταθμοί)
- Τμήμα Β: Γουδή – Μαρούσι (9,6 χλμ, 8 σταθμοί)
- Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη (4,1 χλμ, 3 σταθμοί)
- Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη (7,5 χλμ, 6 σταθμοί)
- Τμήμα Ε: Μαρούσι – Εθνική Οδός (4,4 χλμ, 3 σταθμοί)
Επεκτάσεις στο ευρύτερο δίκτυο
Στα σχέδια μελλοντικής ανάπτυξης του Μετρό περιλαμβάνονται επίσης:
- Η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα.
- Η επέκταση προς Καλλιθέα και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
- Η δυτική επέκταση της Γραμμής 4 από το Άλσος Βεΐκου προς Αγίους Αναργύρους και Πετρούπολη.
- Η βόρεια επέκταση από Κατεχάκη προς Μαρούσι και Λυκόβρυση.
- Η πιθανή προέκταση της Γραμμής 1 από Κηφισιά προς Νέα Ερυθραία και Βαρυμπόμπη.