Η διαθεσιμότητα πετρελαίου ντίζελ στους ηλεκτροπαραγωγούς, ως εναλλακτικού καυσίμου σε περίπτωση διακοπής της ροής του ρωσικού αερίου, θα βρεθεί σήμερα στο επίκεντρο έκτακτης σύσκεψης που συγκαλεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενόψει της προετοιμασίας για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην ενημερωτική συνάντηση υπό την Γενική Γραμματέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου και επικεφαλής της Επιτροπής Συντονισμού Μέτρων Έκτακτης Ανάγκης, θα συμμετέχουν στελέχη των Ελληνικών Πετρελαίων και της Motor Oil, ηλεκτροπαραγωγοί αλλά και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προκειμένου να διαπιστωθεί η επάρκεια του εναλλακτικού καυσίμου που συνιστά ένα σημαντικό κρίκο της αλυσίδας εναλλακτικών μέτρων λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων.

Η μετατροπή μονάδων φυσικού αερίου σε καύση ντίζελ συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των έκτακτων μέτρων για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας της χώρας με ηλεκτρική ενέργεια σε περίπτωση έκτακτων συνθηκών.

Τη δυνατότητα αυτή διαθέτουν μόνο η Elpedison, στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη, οι μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο IV και την Κομοτηνή, όπως και η μονάδα της Ήρων Θερμοηλεκτρική.

Πέραν των ζητημάτων που έχει θέσει τις τελευταίες εβδομάδες μερίδα των ηλεκτροπαραγωγών για τους όρους λειτουργίας των μονάδων αυτών, στο ΥΠΕΝ υπάρχει προβληματισμός για την διαθεσιμότητα του καυσίμου, καθώς εκκρεμούν οι προβλεπόμενες συμβάσεις προμήθειας ντίζελ μεταξύ ηλεκτροπαραγωγών και διυλιστηρίων, οι οποίες πλέον θα γίνουν υπό άλλους όρους.

Ο προβληματισμός αυτός ενισχύεται και από την μεγάλη ζήτηση που υπάρχει σε πετρέλαιο ντίζελ και από την βιομηχανία, η οποία σχεδόν μαζικά γυρίζει λόγω αυξημένου κόστους τις «μηχανές» της στο εναλλακτικό καύσιμο.

Ωστόσο, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι για την μετατροπή των μονάδων φυσικού αερίου προκύπτουν σημαντικές δυσκολίες και στην διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά ακόμη και αν υπάρξει το capacity του καυσίμου, το ζητούμενο είναι η χερσαία μεταφορά του στις εγκαταστάσεις των ηλεκτροπαραγωγών καθώς απαιτούνται υποδομές και βυτιοφόρα που σήμερα δεν υπάρχουν στην αγορά.

Υπολογίζεται για παράδειγμα ότι για την μονάδα της ΔΕΗ στην Κομοτηνή χρειάζεται να επιστρατευτούν περί τα 30 βυτιοφόρα και περίπου 20 για την μονάδα της Elpedison στη Θίσβη, που είναι δύσκολο να βρεθούν και να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες της αγοράς.

ΠΗΓΗ: protothema.gr