Οι αίθουσες των μουσείων δεν είναι χώροι για δεξιώσεις, επιδείξεις μόδας, φιλανθρωπικά γκαλά, συνεστιάσεις και κάθε τύπου βεγγέρες. Ούτε οι χώροι του Βρετανικού Μουσείου, ούτε του Λούβρου, ούτε του Μουσείου της Ακρόπολης. Όλα τα μουσεία του κόσμου έχουν ειδικό χώρο εστίασης τον οποίο μπορούν να διαθέτουν σε κάθε τύπου ανάγκη για κοινωνική εκδήλωση. Ειδικά το Βρετανικό Μουσείο αλλά και στην Ελλάδα το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Μουσείο Μπενάκη και όλα τα υπόλοιπα έχουν καλαίσθητες αίθουσες αλλά και εξωτερικούς χώρους που έχουν φιλοξενήσει συναυλίες, δείπνα και γκαλά.

Αυτά είναι τα αυτονόητα. Που δυστυχώς αδυνατεί να κατανοήσει το διοικητικό συμβούλιο του Βρετανικού Μουσείο το οποίο κατά καιρούς έχει κάνει τα Γλυπτά του Παρθενώνα σκηνικό για κοσμικά events. Την ώρα μάλιστα που η ελληνική κυβέρνηση καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να επιστρέψουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Το φιλανθρωπικό γκαλά που διοργανώθηκε το περασμένο Σάββατο στο Βρετανικό Μουσείο είχε 800 καλεσμένους και ονομαζόταν Pink Ball. Στην ουσία ήταν ένα δείπνο πολυτελείας, στο οποίο οι καλεσμένες πήγαν ντυμένες στα ροζ, που αποτελούσε φόρο τιμής στην έκθεση του μουσείου «Αρχαία Ινδία: Ζωντανές Παραδόσεις».

Τον «ροζ χορό», με εισιτήριο από 2.000 λίρες και πάνω, συνδιοργάνωσε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Νίκολας Κάλιναν με την Ίσα Αμπάνι, η οποία θεωρείται «πριγκίπισσα» της Ινδίας και είναι αδελφή του πλουσιότερου Ινδού στον κόσμο. Μπορεί το event να ήταν fundraiser δράση και να αποσκοπούσε στην αύξηση των εσόδων και των συνεργασιών του Μουσείου, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος της ελληνικής κληρονομίας. Τραπέζια με ροζ ντεκόρ και πολυτελή μενού δεν έχουν θέση μπροστά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, και μπροστά από κάθε άλλο έκθεμα ενός Μουσείου. Πόσο μάλλον όταν αυτά δεν του ανήκουν.

Αντιδράσεις από την ελληνική πλευρά

Το γεγονός προκάλεσε, όπως ήταν φυσικό, μεγάλη αναστάτωση στην ελληνική κυβέρνηση. Η κ. Μενδώνη καταλόγισε στο μουσείο «προκλητική αδιαφορία» και έλλειψη σεβασμού απέναντι στα μνημεία, υπογραμμίζοντας πως τέτοιες εκδηλώσεις θέτουν σε κίνδυνο την ακεραιότητα των έργων τέχνης.

«Κατ’ επανάληψη και διαχρονικά το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καταδικάσει τα δείπνα, τις δεξιώσεις και τις επιδείξεις μόδας που διοργανώνονται στους χώρους των μουσείων, στους οποίους εκτίθενται μνημεία και έργα τέχνης», ανέφερε χαρακτηριστικά η υπουργός, τονίζοντας ότι πρόκειται για «ενέργειες προσβλητικές για τα πολιτιστικά αγαθά».

Όπως σημείωσε, το Βρετανικό Μουσείο «για μία ακόμη φορά χρησιμοποίησε τα Γλυπτά του Παρθενώνα ως διακοσμητικά στοιχεία για το δείπνο που οργάνωσε», αδιαφορώντας για την ηθική και την ασφάλεια των μνημείων.

«Η ασφάλεια, η ακεραιότητα και η ηθική των μνημείων θα έπρεπε να αποτελεί το κύριο μέλημα του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο για μια ακόμη φορά επιδεικνύει προκλητική αδιαφορία», κατέληξε η κ. Μενδώνη.

«Το λιγότερο άστοχη» χαρακτήρισε η Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη την πρωτοβουλία του Βρετανικού Μουσείου να διοργανώσει φιλανθρωπικό δείπνο στην Duveen Gallery, τον χώρο όπου φυλάσσονται τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

«Το Βρετανικό Μουσείο διοργάνωσε, το περασμένο Σάββατο, φιλανθρωπικό δείπνο στην Duveen Gallery -στην αίθουσα όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Την ώρα που έχει ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος για την επανένωση του μνημείου, η απόφαση του Μουσείου να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση σε αυτόν τον χώρο ήταν -το λιγότερο- άστοχη», έγραψε χαρακτηριστικά σε ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.