Η κυβέρνηση προχωρά στη δημιουργία μιας νέας ψηφιακής πλατφόρμας που θα βάλει τέλος στην πολυδιάσπαση και το χάος που επικρατεί στον τομέα της κυκλοφορίας οχημάτων. Μέχρι σήμερα, οι πληροφορίες για τα αυτοκίνητα είναι κατακερματισμένες σε διαφορετικούς φορείς χωρίς την απαραίτητη διαλειτουργικότητα, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ούτε ακριβής αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα.
Η νέα αυτή πλατφόρμα, που θα λειτουργεί ως Ψηφιακό Μητρώο Οχημάτων, θα παρέχει μια ενιαία και ολοκληρωμένη εικόνα για κάθε όχημα στην Ελλάδα: αν είναι νόμιμο ή ανασφάλιστο, αν έχει καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας, αν έχει περάσει από ΚΤΕΟ, αν βρίσκεται σε ακινησία ή έχει αποσυρθεί οριστικά.
Το έργο θα υλοποιηθεί από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και θα ενοποιήσει όλες τις βάσεις δεδομένων που σήμερα λειτουργούν ανεξάρτητα: του Υπουργείου Μεταφορών, της ΑΑΔΕ, του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης, των ΚΤΕΟ, των ασφαλιστικών εταιρειών και άλλων συναρμόδιων φορέων. Στόχος είναι να συγκεντρωθούν όλες οι πληροφορίες για κάθε αυτοκίνητο - από την άδεια κυκλοφορίας και την ασφάλεια, έως τους τεχνικούς ελέγχους και τα τέλη.
Με τη λειτουργία του ενιαίου μηχανισμού, οι αρμόδιες αρχές θα έχουν άμεση και διαφανή πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα, ώστε να πραγματοποιούν αυτόματους ελέγχους και να εντοπίζουν εγκαίρως παραβάσεις. Έτσι, θα είναι δυνατό να γνωρίζουν σε πραγματικό χρόνο ποια οχήματα κυκλοφορούν ανασφάλιστα, ποια δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας ή δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ.
Ήδη, έχει ξεκινήσει η διαδικασία των διασταυρώσεων για τον εντοπισμό οχημάτων που παραβιάζουν τη νομοθεσία. Σε εξέλιξη βρίσκονται και οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ, οι οποίοι αποσκοπούν στην αποκάλυψη περιπτώσεων παράνομης άρσης ακινησίας ή κυκλοφορίας με ξένες πινακίδες.
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί 700.000 οχήματα χωρίς ΚΤΕΟ, 243.904 ανασφάλιστα και 113.382 χωρίς πληρωμένα τέλη κυκλοφορίας. Όσοι ιδιοκτήτες εντοπιστούν με τέτοιες παραβάσεις θα βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα που κυμαίνονται από 250 έως 1.000 ευρώ, ανάλογα με το είδος και τη σοβαρότητα της παράβασης.
Συγκεκριμένα, τα πρόστιμα διαμορφώνονται ως εξής:
- 1.000 ευρώ για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης που είναι ανασφάλιστα.
- 500 ευρώ για επιβατηγά οχήματα και λοιπά οχήματα ιδιωτικής χρήσης.
- 250 ευρώ για δίκυκλα.
- Αν το όχημα οφείλει τέλη κυκλοφορίας για τουλάχιστον ένα έτος, το πρόστιμο ισούται με το ποσό των τελών συν την οφειλή.
- 3.400 ευρώ για οχήματα που δεν έχουν υποβληθεί σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ.
Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και προβλέπεται αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας. Η επιστροφή τους θα γίνεται μόνο αφού προσκομιστούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά - δηλαδή, συμβόλαιο ασφάλισης, δελτίο τεχνικού ελέγχου ή βεβαίωση εξόφλησης τελών - μαζί με την απόδειξη πληρωμής του προστίμου.
Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, οι παραβάτες θα λάβουν το πρώτο ηλεκτρονικό ειδοποιητήριο, το οποίο θα τους ενημερώνει ότι το Δημόσιο γνωρίζει την παράβασή τους και τους δίνει προθεσμία συμμόρφωσης. Αν δεν ανταποκριθούν, θα ακολουθήσει δεύτερη ειδοποίηση με τη βεβαίωση του προστίμου και τις σχετικές προσαυξήσεις.
Με την εφαρμογή του Ψηφιακού Μητρώου, η κυβέρνηση επιδιώκει να επιβάλει τάξη, διαφάνεια και νομιμότητα στον χώρο της κυκλοφορίας οχημάτων, διασφαλίζοντας παράλληλα ίση μεταχείριση για όλους τους πολίτες και αποτελεσματικότερο έλεγχο του οδικού δικτύου.
 
         
                             
                                    
                                
 
                                     
                     
             
                 
                