Η εφαρμογή της δεύτερης φάσης του ψηφιακού δελτίου αποστολής στις επιχειρηματικές συναλλαγές μεταφέρεται για το 2026, παρότι αρχικά είχε προγραμματιστεί να τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2025.
Η αναβολή κρίθηκε αναγκαία από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), καθώς η πολυπλοκότητα του συστήματος δημιούργησε τεχνικές δυσκολίες. Στόχος είναι να αποφευχθούν κενά που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την ομαλή λειτουργία του νέου μοντέλου και να διασφαλιστεί ότι η μετάβαση θα γίνει χωρίς προβλήματα για όλες τις επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους.
Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε στις 2 Ιουνίου του τρέχοντος έτους και αφορούσε επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 200.000 ευρώ. Από το μέτρο εξαιρέθηκαν οι οντότητες με ακαθάριστα έσοδα που ξεπερνούν τα 5 εκατ. ευρώ, όταν πρόκειται για θυγατρικές ξένων εταιρειών οι οποίες χρησιμοποιούν το εμπορικό – λογιστικό λογισμικό (ERP) της μητρικής. Συνολικά, 155.415 επιχειρήσεις εντάχθηκαν στη διαδικασία, κυρίως από τους κλάδους των καυσίμων, των οικοδομικών και ιατρικών υλικών, καθώς και από τον τομέα των αγροτικών και φαρμακευτικών προϊόντων.
Οι επιχειρήσεις αυτές εκδίδουν πλέον τα παραστατικά τους ψηφιακά, αποστέλλουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, ενημερώνουν άμεσα τον παραλήπτη των αγαθών, ενώ οι διακινήσεις μπορούν να ελεγχθούν μέσω σάρωσης QR Code που συνοδεύει τα σχετικά έγγραφα.
Για όσους επιχειρούν να διακινούν αγαθά χωρίς τη χρήση ψηφιακού δελτίου αποστολής προβλέπονται αυστηρές κυρώσεις: 5.000 ευρώ για όσους τηρούν απλογραφικά βιβλία και 10.000 ευρώ για όσους τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
Οι εξαιρέσεις
Εκτός ψηφιακού δελτίου αποστολής έμειναν μεταξύ των άλλων:
- Οι αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ.
- Τα φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά για συναλλαγές έως 10.000 ευρώ.
- Οι δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων.
- Οι διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας, και:
- Οι διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η δεύτερη φάση θα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διαλειτουργικότητα μεταξύ των επιχειρήσεων και της ΑΑΔΕ. Τα λογιστικά προγράμματα θα πρέπει να διασυνδεθούν με τη ψηφιακή πλατφόρμα ΜyDATA, έτσι ώστε οι καταχωρήσεις να γίνονται αυτόματα και χωρίς την ανάγκη διπλής εργασίας. Παράλληλα, ενισχύεται η δυνατότητα παρακολούθησης των εμπορικών κινήσεων σε πραγματικό χρόνο, διευκολύνοντας τους ελέγχους.
Στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης, εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων – μεταφορτώσεων, παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε επιχείρηση που προβαίνει σε μεταφορά αγαθών θα πρέπει να εκδίδει και να καταχωρεί το δελτίο αποστολής σε ψηφιακή μορφή, μειώνοντας τη χρήση έντυπων εγγράφων και εξαλείφοντας τον κίνδυνο λαθών ή παραλείψεων.