Προς τα τέλη του 2029 αναμένεται να ολοκληρωθούν τα έργα της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας, ώστε να παραδοθούν στους πολίτες, προσφέροντας περισσότερες επιλογές στις μετακινήσεις τους. Οι εργασίες συνεχίζονται με ταχείς ρυθμούς και εφόσον δεν προκύψουν απρόβλεπτες κατασκευαστικές δυσκολίες, η ολοκλήρωση βάσει της σύμβασης ορίζεται στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Πορεία των μετροπόντικων
Ο μετροπόντικας (ΤΒΜ) «Νίκη» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Άλσος Βεΐκου και έχει ήδη ξεπεράσει τον Σταθμό Γαλάτσι, πλησιάζοντας τον Σταθμό Ελικώνος, με περίπου 1.900 μέτρα σήραγγας να έχουν ολοκληρωθεί. Μετά τον Ελικώνα, αφού γίνουν οι απαιτούμενες εργασίες συντήρησης, θα συνεχίσει προς τον Σταθμό Κυψέλη, και στη συνέχεια προς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, και τους σημαντικούς σταθμούς Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι. Η διαδρομή του θα τελειώσει στο τέλος του 2026 βγαίνοντας από το φρέαρ Ευαγγελισμός.
Ο δεύτερος μετροπόντικας (ΤΒΜ) «Αθηνά» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Κατεχάκη και έχει ξεπεράσει τον Σταθμό Πανεπιστημιούπολη, κατευθυνόμενος στον Σταθμό Καισαριανή με περίπου 3.700 μέτρα σήραγγας κατασκευασμένα. Η πορεία του θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025 ή τις αρχές του 2026, επίσης στο φρέαρ Ευαγγελισμός.
Για λόγους χρόνου, οι μετροπόντικες περνούν από μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να έχουν διανοιχθεί. Στον Σταθμό Πανεπιστημιούπολη εκτελούνται αρχαιολογικές έρευνες, στον Σταθμό Γουδή εντοπίστηκε αγωγός ΕΥΔΑΠ, ενώ στον Σταθμό Ευαγγελισμός υπάρχει η γνωστή προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη και η αντίθεση του Δήμου Αθηναίων.
Σε σταθμούς όπως Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή, Ιλίσια οι εργασίες κατασκευής είναι σε εξέλιξη, ενώ παραδόθηκαν στην ανάδοχο και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου.
Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον
Σε εξέλιξη βρίσκεται και η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ με τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος. Στο έργο εντάσσεται και η επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα καθώς και η αναβάθμιση Η/Μ συστημάτων στις Γραμμές 2 και 3. Το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε, με την έναρξη της κατασκευής να εκτιμάται για το 2027 και χρόνο παράδοσης τα 5 έτη.
Η επέκταση περιλαμβάνει νέους χώρους αμαξοστασίου περίπου 20 στρεμμάτων, αναβαθμίσεις στα συστήματα μετάδοσης δεδομένων και νέο εξοπλισμό στο Κέντρο Ελέγχου Συντάγματος. Οι τρεις νέοι σταθμοί θα εξυπηρετούν περίπου 67.000 επιβάτες ημερησίως, με 42.000 κατοίκους και 5.000 θέσεις εργασίας να καλύπτονται σε ακτίνα 500 μέτρων.
Γραμμή 4 – Μελλοντικές επεκτάσεις
Η Γραμμή 4 δεν θα περιοριστεί στο τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», αλλά σχεδιάζεται να επεκταθεί σε περιοχές όπως το «Γουδή – Λυκόβρυση» με σταθμούς σε Κατεχάκη, Φάρο, Φιλοθέη, Ολυμπιακό Στάδιο, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση. Η νέα γραμμή θα ανακουφίσει τη Λεωφόρο Κηφισίας, δίνοντας πρόσβαση στα Βόρεια Προάστια και στο ΟΑΚΑ.
Το Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει συνολικά τη Γραμμή 4 σχήματος «U», με 38,2 χλμ, 35 σταθμούς και πέντε τμήματα (Α, Β, Γ, Δ, Ε). Εκτός από την τρέχουσα γραμμή, στον σχεδιασμό είναι οι επεκτάσεις:
- Βύρωνας/Άνω Ηλιούπολη
- Πετρούπολη
- Εθνική Οδός
Παράλληλα, μελετώνται επεκτάσεις της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα, σύνδεση του ΚΠΙΣΝ με το μετρό μέσω Καλλιθέας, καθώς και επεκτάσεις της Γραμμής 4 προς Αγίους Αναργύρους, Πετρούπολη και Λυκόβρυση. Τέλος, διερευνάται η υπόγεια επέκταση της Γραμμής 1 από την Κηφισιά προς Ν. Ερυθραία και τον κόμβο Βαρυμπόμπης.