Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα βγάλουμε τις μάσκες στους εξωτερικούς χώρους, εκτίμησε σε πρόσφατες δηλώσεις του στον ΣΚΑΪ 100,3 ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ, Παναγιώτης Αρκουμανέας, τονίζοντας ότι θα υπάρξουν προνόμια για τους εμβολιασμένους πολίτες.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι οι άνω των 60 ετών πολίτες της χώρας έχουν εμβολιστεί σε ποσοστό κοντά στο 70%, ενώ με μια δόση έχει εμβολιαστεί το 45% του ενήλικου πληθυσμού.
Για την ινδική μετάλλαξη Δέλτα, ο κ. Αρκουμανέας εξήγησε ότι αυτή τη στιγμή η συζήτηση παγκοσμίως γίνεται για αυτή την μετάλλαξη, η οποία είναι η πιο μεταδοτική, λέγοντας πώς με μια δόση του εμβολίου η κάλυψη είναι έως και 35% ενώ με δυο δόσεις του εμβολίου κατά του κορωνοϊού η κάλυψη ανέρχεται στο 90%.
Όσοι έρχονται από τη Βρετανία εξετάζονται όλοι, λόγω του ότι η μετάλλαξη Δέλτα εντοπίζεται αυτή την στιγμή στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Την Παρασκευή έγινε γνωστή η σύσταση της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής με αντικείμενο την υποχρεωτικότητα εμβολιασμού σε ορισμένες επαγγελματικές ομάδες στον χώρο υγείας, η οποία έχει ως εξής:
«Η Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής ασχολήθηκε με το ζήτημα της δυνατότητας πρόβλεψης υποχρεωτικού εμβολιασμού των ιατρών και του νοσηλευτικού προσωπικού, καθώς και όλων όσοι στελεχώνουν δομές υγείας (δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) ή δομές περίθαλψης ευπαθών ομάδων (ηλικιωμένων, ατόμων με χρόνιες παθήσεις ή ατόμων με αναπηρία), μετά από σχετικό ερώτημα του Πρωθυπουργού.
Λαμβάνοντας υπόψη:
-τα επιστημονικά δεδομένα και τις έως τώρα δημοσιευμένες μελέτες για τα εγκεκριμένα εμβόλια,
-τα δεδομένα εμβολιασμού για τις συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες στην Ελλάδα,
-τις αρχές της αυτονομίας, της ωφέλειας και της μη βλάβης,
-την αρχή της αναλογικότητας, και
-τη νομική διάσταση του ζητήματος,
η Επιτροπή προτείνει μια προσέγγιση «κλιμακούμενης πρωτοβουλίας» από την πλευρά της Πολιτείας, με τρία στάδια:
α) Προσαρμοσμένες σε κάθε επαγγελματική ομάδα (ιατροί, νοσηλευτές, εργαστηριακοί, προσωπικό μονάδων φροντίδας κ.λπ.) εκστρατείες στοχευμένης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για εκούσιο εμβολιασμό, οι οποίες βασίζονται σε επιστημονικά στοιχεία που επικαιροποιούνται συνεχώς, με προϋπόθεση την προηγούμενη κατανόηση των φόβων και των γενικότερων αντιλήψεων.
β) Μέτρα ενθάρρυνσης/αποθάρρυνσης που θα μπορούσαν να σχεδιαστούν από την Πολιτεία σε συνεργασία με τη διοίκηση των μονάδων υγείας, όπως π.χ. διευκόλυνση του ραντεβού για τον εμβολιασμό, ελαστικότητα στο ωράριο εργασίας τις ημέρες του εμβολιασμού, προτεραιότητα στην επιλογή αδειών, ή υποχρεωτική χρήση διπλής μάσκας και εξοπλισμού ατομικής προστασίας.
γ) Πρόβλεψη υποχρεωτικότητας ως έσχατη λύση, η οποία πρέπει να έχει συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα και να εφαρμοσθεί μόνον εφόσον τα προηγούμενα μέτρα δεν αποφέρουν σημαντική αύξηση του ποσοστού εμβολιασμού. Η ακριβής εφαρμογή τέτοιου μέτρου αφενός πρέπει να ορίζεται με βάση το εργατικό ή το δημόσιο δίκαιο, αφετέρου απαιτεί να συνυπολογίζονται τυχόν συνέπειες στον καταμερισμό καθηκόντων και στελέχωση των δομών σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, ώστε να αποφεύγεται η υπολειτουργία των τελευταίων ή η εργασιακή επιβάρυνση των άλλων εργαζομένων”.
Η Επιτροπή επισημαίνει ότι η παραπάνω σύσταση αφορά μόνο στις συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες του προσωπικού των μονάδων υγείας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και στο προσωπικό μονάδων περίθαλψης ευπαθών ομάδων.