Με ψεύτικους followers στήνουν σκηνικό δημοφιλίας του Αλέξη Τσίπρα στα social media. Λογαριασμοί που εμφανίζονται να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με μια συχνότητα που προκαλεί ερωτήματα, έρχονται να προστεθούν  στο «Robotrolling» το σύστημα κατασκευής και διακίνησης στοχευμένων μηνυμάτων , γνωστό ως «Astroturfing» που αποκάλυψε η εφημερίδα “tomanifesto”.

Χιλιάδες… followers, πρόσωπα ανύπαρκτα ως επί το πλείστον ή πρόσωπα που δημιουργούν την εικόνα μια επανάληψης ως προς τη συχνότητα παρέμβασης,  εμφανίζονται να κάνουν Like σε κάθε παρουσία, δημόσια παρέμβαση και ομιλία του Αλέξη Τσίπρα φέρνοντας μνήμες από το ρεπορτάζ που ο Σταύρος Θεοδωράκης είχε κάνει το 2012 αποκαλύπτοντας τη γνωστή και ως “υπόγα” της Κουμουνδούρου που, αξίζει να σημειωθεί είχε παίξει ρόλο και στο θέμα των “αγανακτισμένων” και των άνω και κάτω πλατειών.

Τα likes στον… λαοφιλή πρόεδρο που αδυνατεί να συγκεντρώσει έναν ικανοποιητικό έστω αριθμό ανθρώπων στις περιοδείες του πέφτουν βροχή. Και μάλιστα χρησιμοποιούνται ως δείγμα δυναμικής του Αλέξη Τσίπρα και μέτρο σύγκρισης με τα αντίστοιχα  Likes που λαμβάνει ο πρωθυπουργός.

Εκατοντάδες λογαριασμοί  προσφέρουν… απλόχερα like από Αλβανία, Μπαγκλαντές και Πακιστάν και από συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας. Κοινό χαρακτηριστικό: Λογαριασμοί που έχουν “γεννηθεί” μια χρονική και γεωγραφική αλληλουχία, αναγράφουν ονοματεπώνυμα σε greeklish και… λατρεύουν Αλέξη Τσίπρα. Σε σημείο μάλιστα που να χάνουν την ουσία του… follower και να αποκτούν την ιδιότητα του… stalker αφού δεν χάνουν στιγμή της ημέρας από το πρόγραμμα του αρχηγού του ΣΥΡΙΖΑ

Κεντρικός στόχος η δημιουργία μιας εικόνας επίπλαστης για τον επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Μιας δήθεν λαοφιλίας και μιας αποδοχής σε ότι λέει. Ανεξάρτητα μάλιστα πολλές φορές από το γεγονός ότι ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας λαμβάνει αντίθετες θέσεις από τον ίδιο του τον εαυτό…

Οι… followers αυτοί έρχονται να προστεθούν στο διαδικτυακό σύστημα που έχει στηθεί με τα τρόλς του διαδικτύου και με αυτό που αποκάλυψε η εφημερίδα “tomanifesto” μόλις την προηγούμενη Παρασκευή.

 

Η αποκάλυψη της εφημερίδας “tomanifesto”

Την Παρασκευή 21 Απριλίου η εφημερίδα “tomanifesto” αποκάλυψε “Πώς δουλεύουν τα trolls του ΣΥΡΙΖΑ – To «Robotrolling», οι κατευθυνόμενες αναρτήσεις και οι «πελάτες»” καταγράφοντας το παιχνίδι που στήνεται  μέσα από συγκεκριμένες εταιρείες εδώ και πολλά χρόνια.

Συγκεκριμένα έγραφε η εφημερίδα:

«Η Χ. είναι μια νέα επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στα social media. Ο τίτλος της εταιρείας της είναι ξενόγλωσσος και μοντέρνος, παραπέμπει σε υπηρεσίες διαδικτυακής προβολής, γενικώς –τι πιο συνηθισμένο στις μέρες μας– έχει έδρα κάπου στα β. προάστια, πίσω από παράδρομο κεντρικής λεωφόρου.

Η ίδια, όχι μεγαλύτερη από 45, με καλές σπουδές και ακόμα καλύτερες διασυνδέσεις, έχει καταγράψει ως μία από τις πιο πετυχημένες κινήσεις των τελευταίων δέκα ετών την προσέγγιση με το κομματικό επιτελείο του ΣΥΡΙΖΑ, από την εποχή των «Αγανακτισμένων», της Κάτω και της Πάνω Πλατείας.

Είναι μία από τις τουλάχιστον τέσσερις εταιρείες που ελέγχουν και κινητοποιούν μικρούς στρατούς με κατευθυνόμενες αναρτήσεις στο Τwitter, στο Ιnstagram και άλλα social κατά παραγγελία του πελάτη, με ειδίκευση στα πολιτικά μηνύματα.

Η δραστηριότητα αυτή δεν είναι κάτι καινούργιο. Γνώρισε μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια και γενικώς αναγνωρίζεται με την ονομασία «Robotrolling» και εκτοξεύεται κατά κύριο λόγο σε προεκλογικές περιόδους ή σε περιόδους που οι «πελάτες» αντιμετωπίζουν επικοινωνιακές κρίσεις και χρειάζονται επειγόντως μεγάλες ποσότητες κατά παραγγελία μηνυμάτων ώστε να δημιουργήσουν και να αξιοποιήσουν την τεχνητή υψηλή επιδραστικότητα στις κοινότητες των ανθρώπων στις οποίες απευθύνονται.

 

Χειραγώγηση

To «Robotrolling» ανήκει στη μέθοδο κατασκευής και διακίνησης στοχευμένων μηνυμάτων στα social media, γνωστής ως «Astroturfing». Περιλαμβάνει, εν ολίγοις, τη χρήση αυτοματοποιημένων bots ή προγραμμάτων λογισμικού για την ανάρτηση σχολίων ή μηνυμάτων σε διαδικτυακά φόρουμ ή πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης με τελικό στόχο τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Επίσης, χρησιμοποιείται για τη χειραγώγηση διαδικτυακών δημοσκοπήσεων ή συστημάτων αξιολόγησης.

H δραστηριότητα των bots είναι δύσκολα ανιχνεύσιμη από τους απλούς χρήστες χωρίς τη χρήση ειδικών λογισμικών που παγιδεύουν και αξιολογούν. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα αποκαλυπτικά σημάδια, όπως η χρήση πανομοιότυπης ή σχεδόν πανομοιότυπης γλώσσας σε πολλές αναρτήσεις ή μια ξαφνική αύξηση της δραστηριότητας λογαριασμών που στο προηγούμενο διάστημα ήταν «κοιμισμένοι».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό που συνέβη προχθές μετά την επική ανάρτηση του Γ. Κατρούγκαλου για τη σχέση Ελλάδας, Predator και εμφυλίου πολέμου στο Σουδάν, κάτι που επισημάνθηκε χθες από το «Μ». Λέξεις όπως Σουδάν και Οικονόμου (ο κυβερνητικός εκπρόσωπος) εμφανίστηκαν σε δεκάδες tweets μέσα σε άσχετα κείμενα χωρίς λογική συνοχή.

Ηταν εμφανές ότι οι λέξεις αυτές είχαν παραληφθεί κατά παραγγελία –πιθανώς και επ’ αμοιβή– από μηχανισμό bots που κινούνται στην ελληνική εκδοχή του Τwitter. Πολλοί από αυτούς τους λογαριασμούς εντοπίστηκαν να αναρτούν για πρώτη φορά.

 

Και… χειροποίητα

Αυτή είναι η αυτοματοποιημένη δραστηριότητα που κινείται από τις ανάλογες εταιρείες, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «m», από μηχανισμούς των ελληνικών Αρχών που παρακολουθούν τις αναρτήσεις στα social που πιθανώς έχουν εθνικό και πολιτικό ενδιαφέρον, με σκοπό να καταγράφονται οι ύποπτες δραστηριότητες.

Οι πληροφορίες μας είναι άκρως διαφωτιστικές. Οι εταιρείες αυτές, όπως της κυρίας Χ που αναφέρουμε στην εισαγωγή, επιδίδονται και στη φυσική (χειρωνακτική) παραγωγή μηνυμάτων με τον εξής απλό τρόπο: Προσλαμβάνουν ανθρώπους –κυρίως νεαρούς εξοικειωμένους χρήστες– με πολλαπλές ψεύτικες ταυτότητες στα social και ποστάρουν ανάλογα με τις λεπτομέρειες της παραγγελίας.

Δηλαδή:

Τον αριθμό των #hashtags που επιθυμεί ο πελάτης να συνταχθούν και να διακινηθούν, καθώς και σε ποιες πλατφόρμες.

Το πλήθος των υπό διακίνηση μηνυμάτων εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι το διάστημα που παραγγέλλεται το συγκεκριμένο #hashtag γεμίζει αδιάκοπα τα σχετικά μηνύματα.

Το πλήθος των fake accounts που ο πελάτης επιθυμεί να διακινήσουν το ή τα μηνύματά του. Πρόκειται δηλαδή για μια συνδυαστική χρέωση που προκύπτει από την απάντηση στο ερώτημα: «Πόσοι χρήστες θέλετε να διακινήσουν πόσα μηνύματα ο καθένας και για πόσες ώρες;».

Το είδος του μηνύματος, το οποίο αυξομειώνει τη δυσκολία στην ορθογραφία, στη σύνταξη και στην πιθανή απάντηση που θα χρειαστεί να δώσει ο χειριστής του fake account. Αν και σε σχεδόν όλες τις περιπτώσεις ο πελάτης έχει δώσει στην εταιρεία μαζί με το μήνυμα και λίστα με έτοιμες απαντήσεις σε πιθανά ερωτήματα που μπορεί να προκύψουν.

Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν και στην Κουμουνδούρου οι οργανωμένες στρατιές των trolls. Δεν μιλάμε για τις γνωστές ομάδες των οπαδών, που ό,τι και αν εκστομίσει η ηγεσία τρέχουν να το αγκαλιάσουν και να το αναπαραγάγουν τυφλά, αλλά για μια ολόκληρη αλυσίδα παραγωγής, εκτός της γνωστής υπόγας, με παραγγελίες και, φυσικά, τιμολόγια παροχής υπηρεσιών…»